گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

روستای «لاملنگ» در انتظار تخصیص اعتبار برای اجرای طرح هادی

در حالی که روستای لاملنگ در هفت کیلومتری مرکز استان قرار دارد اما هنوز طرح هادی در این روستا اجرا نشده که همین امر موجب مشکلات عدیده برای ساکنان این روستا شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، گلستان از جمله استان‎هایی است که حدود نیمی از جمعیت آن را روستاییان تشکیل می‎دهند، از این رو لازم است توجه به توسعه و آبادانی روستاها در این استان جزو برنامه‌های اصلی مسوولان قرار بگیرد.

طرح هادی از جمله پروژه‎هایی است که در راستای توسعه و عمران نقاط روستایی تهیه و اجرا می‎شود، با وجود آنکه حدود ۱۵ سال از اجرای طرح هادی در روستاهای کشور می‎گذرد اما هنوز روستاهایی وجود دارد که طرح هادی در آنها اجرا و یا تکمیل نشده است.

یکی از روستاهای گلستان که به دلیل  عدم اجرای طرح هادی و وجود مشکلات دیگر  موجب نارضایتی و دغدغه‎مندی ساکنان آن شده «روستای لاملنگ» از توابع بخش مرکزی گرگان است.

*پیش‎بینی اعتبار برای اجرای طرح هادی در روستای «لاملنگ»

در همین رابطه بخشدار بخش مرکزی گرگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به وضعیت اجرای طرح هادی در روستای «لاملنگ» گفت: روستای «لاملنگ» با وجود نزدیکی به مرکز استان، طرح هادی در فاز یک انجام شده است با پیگیری‌های انجام شده در سال جاری خوشبختانه موفق شدیم با همکاری کمیته برنامه‎ریزی شهرستان و بنیاد مسکن اعتبار خوبی برای اجرای فاز دو و سه طرح هادی پیش‌بینی شود امیدواریم این اعتبار تخصیص و شاهد عملیاتی شدن طرح هادی باشیم.

محمود آهنگر با بیان اینکه مشکل روستای «لاملنگ» تنها به طرح هادی محدود نمی‎شود، افزود: خروجی آب، جابه‌جایی تیر برق، زهکشی اراضی و مرمت جاده بین مزارع نیز از جمله مشکلات این روستا محسوب می‎شود.

وی اضافه کرد: ظرف چند روز آینده تیرهای فرسوده برق که در این روستا قرار دارد و مانع از اجرای طرح هادی می‎شود جابه‌جا خواهند شد، زهکشی اراضی و مرمت جاده بین مزارع نیز طریق جهاد کشاورزی و محل اعتبارات سیل در حال پیگیری است.

بخشدار مرکزی گرگان، مهمترین مشکل روستای «لاملنگ» را خروجی آب عنوان کرد و گفت:روستای «لاملنگ» در زیردست رودخانه قرار دارد  و بخشی از آن به سمت «انجیراب» متصل است که پسماندها و آب‎های ناشی از بارندگی به سمت اراضی کشاورزی این روستا سرازیر می‎شود، جمع‌آوری آب‎های سطحی به عهده شهرداری است و شهرداری باید برنامه‎ای برای خروج آب داشته باشد در واقع از «انجیراب» ۲۰ کانال کاملأ باز است  و تمام آب‎های سطحی به اراضی کشاورزی سرازیر می‎شود اگر برای این مشکل چاره‎ای اندیشیده شود بخش اعظمی از مشکلات روستای «لاملنگ» رفع خواهد شد.

*عدم بازگشایی معابر در روستای «لاملنگ»، دلیل عدم تخصیص اعتبار برای اجرای طرح هادی

مدیر بنیاد مسکن گرگان و آق‌قلا نیز در رابطه با وضعیت اجرای طرح هادی در روستاهای گلستان گفت: گرگان در مجموع ۱۰۰ روستا دارد که از این تعداد نزدیک به ۸۰ روستا فاز یک و بعضأ فاز دو طرح هادی اجرا شده است.

داوود خسروی تصریح کرد: در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ برای اجرای طرح هادی در روستای «لاملنگ» تأمین اعتبار انجام شد اما به دلیل آنکه معابر بازگشایی نشده بودند، اعتباری تخصیص نیافت.

*اجرای موفق طرح هادی در روستاها منوط به مشارکت مردم است

وی با بیان اینکه بخش عظیمی از اجرای طرح هادی مشارکت مردم را می‌طلبد، افزود: بازگشایی معابر و عقب‌نشینی‎ها باید توسط مردم انجام شود امسال ۱۰۰ میلیون تومان برای طرح هادی روستای «لاملنگ» پیش‌بینی شد که به محض تخصیص اعتبار عملیات اجرایی آن آغاز می‎شود.

مدیر بنیاد مسکن گرگان و آققلا خاطرنشان کرد: اجرای طرح هادی نسبت به سایر پروژه‎های عمرانی کشور دیرتر آغاز شد در گرگان هنوز ۲۰ روستا وجود دارد که طرح هادی در آنها اجرا نشده است از طرفی با اعتبارات محدود مواجه هستیم.

خسروی گفت: برای امسال ۴۰ پروژه با اولویت پروژه‎های نیمه‌تمام و پروژه‎هایی که خود شورا و دهیاری مشارکت داشتند تعریف شده است ما معتقد هستیم مشکل طرح هادی با تخصیص اعتبار و مشارکت مردم برای بازگشایی معابر رفع خواهد شد.

براساس این گزارش اجرای درست طرح هادی در سایه تخصیص اعتبارات کافی و مشارکت مردم می‎تواند تا حدود زیادی به توسعه و عمرانی روستاها کمک کند که خود این امر منجر به بهبود وضعیت اقتصادی روستاییان و کاهش مهاجرت و پدیده حاشیه‌نشینی و کاهش  دیگر معضلات اجتماعی در کشور خواهد شد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا