گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای شاهکوه در گرگان

از لحاظ جغرافیایی روستای شاهکوه در گرگان از سمت شمال به کوه خوش دشتی و از سمت باختر به کوه شیرکش محدود می‌شود. در جنوب این روستای دیدنی کنودره قرار دارد و رودخانه‌های فصلی رودبار دله نیز احاطه کرده است.

روستای شاهکوه روستایی کوهستانی واقع در البرز مرکزی از توابع بخش مرکزی شهرستان گرگان در استان گلستان است. این روستا در دهستان  استرآباد جنوبی ودر ۶۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر گرگان قرار دارد که نام خود را از ارتفاعات اطراف گرفته‌است و قدمتی دیرینه دارد. این روستا در گذشته، در مسیر جاده اصلی و شاهراه ارتباطی بین خراسان بزرگ و شاهرود بوده‌است.

شرایط جغرافیایی و جاذبه‌های گردشگری شاهکوه

از لحاظ جغرافیایی روستای شاهکوه در گرگان از سمت شمال به کوه خوش دشتی و از سمت باختر به کوه شیرکش محدود می‌شود. در جنوب این روستای دیدنی کنودره قرار دارد و رودخانه‌های فصلی رودبار دله نیز احاطه کرده است. کوه سیاه پوش و کوه ترکه چال، از جمله کوه‌های سر به فلک کشیده این منطقه هستند. کوهی به نام گاوکشان در شش کیلومتری جنوب شرقی روستای شاهکوه در گرگان قرار دارد و کوه دیگری به نام سرلیسه در پنج کیلومتری شاهکوه نیز قرار گرفته است.

یخچال‌های طبیعی رشته کوه‌های گاوکشان، بر زیبایی و جذابیت ارزش‌های گردشگری ورزشی آن افزوده‌است.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستا می‌توان به چشمه‌های متعدد و زیبای اطراف روستا و حواشی سرسبز و دیدنی زرد چشمه، چشمه سار، سرخ چشمه، سنگ چشمه، استل سر و شلیار اشاره کرد.

رودخانه فصلی رودبار دله در جنوب روستا، رستنگاه درختان ارس در ارتفاعات اطراف، بر جلوه‌های زیبای طبیعت روستا می‌افزاید. آرامگاه امامزادگان یوسف و حسین از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع)، که به امامزاده غائب معروفند، در شمال روستا واقع شده‌است. این آرامگاه ساده اتاقی کوچک است که از خشت و گل و سقفی چوبی ساخته شده‌است. کاروانسراهای قزلق و رباط سفید آثار تاریخی برجسته نزدیک این روستا است.

معیشت و سكونت روستا

درآمد اکثر مردم روستای شاهکوه از فعالیت های زراعی، باغداری و دامداری تأمین می شود.

تعدادی از مردم نیز در بخش خدمات و صنایع دستی اشتغال دارند. زمین های زراعی به صورت دیم و آبی کشت می شود و محصولات عمده زراعی آن شامل گندم، جو، سیب زمینی و سبزیجات است. انواع محصولات باغی از قبيل زردآلو، سیب و بادام در روستا به عمل می آید.

مراتع غنی پیرامون روستا موجب رونق دامداری در روستا شده است. مهم ترین محصولات دامی آن عبارتند از: پشم، گوشت، شیر، ماست و کره. روستای کوهستانی شاهکوه با بافت مسکونی متراکم در شیب ملایمی استقرار یافته است.

غذاهای محلی روستا مشتمل بر انواع آش، آبگوشت، کباب و انواع خورشت ها است. مواد لبنی شیر، پنیر، ماست و کره از غذاهای مکمل روستاییان می باشد. این روستا از طریق شهر گرگان، با جاده ای آسفالت قابل دسترسی است.

معماری خانه‌ها در روستای شاهکوه

روستای کوهستانی شاهکوه با بافت مسکونی متراکم در شیب ملایمی استقرار یافته‌است. دارای بافت معماری خاص و زیبایی می باشد. ساخت واحد های معماری در آن بر اساس شیب منطقه شکل گرفته است که سقف خانه های این روستا مسطح بوده و پوشش آن ها کاهگل و چوب است و اکثر خانه های یک الی دو طبقه دارند. جنس ساخت خانه اغلب از سنگ و گل و خشت و چوب بوده است.

این روستا دو محله بزرگ به نام «ده میان» و «ده دره» دارد. «ده میان» قدیمی ‌ترین محله روستا است که از چندین محله کوچک به نام‌ های حسام محله، کابوسی محله، دهقان محله و … تشکیل شده ‌است. جالب است بدانید که ده دره شامل نگین محله، بید پند، سرخ چاله و کلاتی محله است.

با سایر روستاها آشنا شوید:

نگاهي به روستای مازیچال
معرفی روستای زیارت

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا