گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها
تازه‌ها

معرفی روستای زیارت

زیارت روستای ییلاقی گلستان

استان گلستان یکی از زیباترین مناطق کشورمان است که متاسفانه کمتر کسی از وجود تمام جاذبه ها و زیبایی های آن اطلاع دارد. اگر مسیرتان به سمت مرکز این استان، یعنی شهر زیبای گرگان افتاد و به پارک جنگلی ناهار خوران رفتید، پیشنهاد می کنیم که جاده جنگلی این پارک را تا انتها ادامه دهید تا به روستای ییلاقی زیارت برسید. این روستا در حدود هفت کیلومتری جنوب پارک جنگلی ناهار خوران و در دهستان استر آباد جنوبی قرار دارد و مسیر دسترسی به آن هم از جاده زیبای همین پارک جنگلی است.

روستای زیارت به اسامی دیگری همچون زیارت خاصه رود، زیارت خسرو و زیارات نیز شناخته می شود. این روستا در ارتفاع ۱۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. اختلاف ۱۰ الی ۱۵ درجه با شهر گرگان و فاصله کم آن با مرکز شهر، این روستا را به منطقه ییلاقی و گردشگری مشهوری تبدیل کرده است.

آب و هوای خنک و مطلوب، طبیعت زیبا و باصفا، وجود آب گرم و آبشار معروف زیارت و دیگر جاذبه های این منطقه، روستای زیارت را به یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری استان گلستان تبدیل کرده است.

دیدنی های روستای زیارت

از همان موقع که وارد بلوار ناهارخوران شوید، زیبایی های این منطقه آغاز می شود. پارک جنگلی ناهار خوران از بهترین پارک های جنگلی کشور و قدیمی ترین تفرجگاه مردم شهر گرگان است. وجود هتل جهانگردی ناهار خوران گرگان و رستوران های فراوان این منطقه نیز گردشگران بسیاری را برای اقامت و شکم گردی به این منطقه می کشاند.

در بدو ورود به روستا، منظره ویلاهای بسیاری که در این منطقه ساخته شده، به چشمتان می خورد. ویلاهایی که طبیعت روستا را شدیدا در معرض خطر قرار داده اند و متاسفانه در حال گسترش به مناطق مرتفع تر روستا هم هستند. در کوچه های سنگ فرش شده این روستا، نانوایی های محلی وجود دارند که بانوان روستا در آن ها نان های سنتی گرگانی پخت می کنند.. در این روستا بناهایی از دوره قاجار و پهلوی وجود دارد که از جاذبه های مهم گردشگری این منطقه محسوب می شوند. روستای زیارت متشکل از کوچه‌‌های پیچ در پیچ و باریکی است که نمای بیرونی روستا را شکل می دهند. خانه های دو طبقه روستا به شکل خاصی در کنار هم چیده شده و کم کم معابر شکل گرفته اند. سنگ و چوب عمده ترین مصالح در ساخت خانه ها هستند. برای جلوگیری از نفوذ رطوبت، دیوارها با کرسی چینی بنا شده اند و کف خانه‌‌ها در فاصله نیم تا یک متری از سطح زمین قرار دارند. بیشتر خانه های زیارت فاقد حیاط مستقل هستند و بافتی شبه پلکانی دارند؛ به این صورت که مانند روستای تاریخی و معروف ماسوله، حیاط خانه‌‌ها قسمتی از معابر یا بام خانه جلویی را شکل می دهد.

خانه ای در روستای زیارت

آبشارهای زیارت

تعدادی آبشار در حوالی روستای زیارت قرار دارند که طبیعت گردان را به سوی خود می کشانند:

آبشار دوقلو، آبشارهای دره تل انبار و آبشار خال دره.

آب گرم زیارت

در مجاورت اما زاده عبدالله روستای زیارت، آب گرمی قرار دارد که در گذشته به آن “گرماندو” می گفتند. استحمام در آب معدنی این مکان که خواص درمانی زیادی هم دارد، خستگی را از تنتان به در و شما را برای ادامه گشت وگذارتان در استان گلستان آماده خواهد کرد.

ارتفاعات تماشایی

کوه های اطراف روستای زیارت عبارتند از:

۱-زبله یا کله قندی بین کلاه گردان وکلیچال

۲-کلیچال در شرق

۳-کلاه گردان در شمال شرق

۴-تلمبار در جنوب

۵-سردانسر در جنوب غرب

۶- زارمنجی در شمال

۷-سفید آب و پیرزن چکل در شمال غرب

۸-شمسک در شمال شرق

۹- تاله (تالو) در جنوب غرب

فعالیت هایی هم هستند که می توانید کمی ویژه تر آن ها را در این روستا دنبال کنید:

کوهنوردی

همانگونه که گفتیم روستای زیارت در میان ارتفاعات چشم نوازی قرار دارد که می توانید آن ها را مقصدی برای کوهنوردی قرار دهید. زیارت در میانه یکی از راه‌‌های قدیمی و محل اتصال شاهرود و فلات مرکزی ایران به دریای خزر قرار دارد.

جمع آوری گیاهان و میوه ها

اگر در روزهای آفتابی گذرتان به زیارت بیفتد مردان و زنانی را می بینید که کوله‌ای قرمز رنگ، پشمی و شبیه گلیم بر پشت دارند. آن ها برای جمع‌آوری گیاهان خاص یا میوه‌‌های جنگلی به مناطق اطراف می روند و تقریبا هر روز این کار را انجام می دهند. میوه‌‌هایی همچون گلابی جنگلی، آلو جنگلی، توت فرنگی، زرشک و… چیزهایی است که در کوله آن ها پیدا می کنید. جمع‌آوری ازگیل جنگلی یا به زبان محلی کندوس و ولیک (نوعی میوه درختی جنگلی سیاه رنگ) در فصل پاییز صورت می گیرد.

شکم گردی

در نزدیکی روستا، آتش تنور‌‌های هیزمی کنار جاده غوغایی به پا کرده اند و بوی خوش نان محلی از آن ها به مشام می رسد. این نان مخصوص همین منطقه است و با نان محلی گرگان به نام کلاج فرق می کند. نانی گرم و سفید که گرد، کلفت و شبیه فطیر است و طعمی به یادماندنی دارد.

۰%

امتیاز کاربر: ۴.۶ ( ۱ نتایج)
منبع
الی گشتکارناوالویکی پدیا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا