گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

راه‌های گسترش رویکرد تجاری‌سازی محصولات کشاورزی در سطح بین‌المللی

اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق ایران میزبان اعضای کارگروه ملی کشاورزی تجاری بودند. این اولین نشستی بود که اعضای کارگروه به دعوت کمیسیون کشاورزی به اتاق ایران آمده بودند و قرار شد از این پس نشست‌های مستمری داشته باشند.

به گزارش ایانا به نقل از اتاق ایران، محمد خالدی، رئیس کارگروه ملی کشاورزیِ تجاری، هدف از ایجاد این کارگروه را استفاده از ظرفیت‌های موجود و گسترش رویکرد تجاری‌سازی محصولات کشاورزی در سطح بین‌المللی عنوان و تصریح کرد: در این حوزه خلأها و نواقصی وجود دارد که باید با هم‌افزایی بین دولت و بخش خصوصی در راستای حذف آنها گام برداریم. در این راستا استفاده از فناوری‌های نو نیز به جد مورد توجه قرار دارد.

وی کم شدن دخالت‌های دولت در امور اجرایی و تولید و تمرکز آن بر سیاست‌گذاری‌های کلان این حوزه را به عنوان رویکرد کارگروه معرفی کرد و گفت: در قدم اول فرهنگ‌سازی و ارائه دوره‌های آموزشی برای تغییر نگاه‌ها را در اولویت برنامه‌ها قرار دادیم و از این به بعد با همکاری بخش خصوصی امیدواریم در این رابطه قدم‌های مؤثرتری برداریم.

رئیس کارگروه ملی کشاورزی تجاری، از جدایی و نبود ارتباط مؤثر بین تولید و تجارت به عنوان نقصی مهم در حوزه کشاورزی یاد کرد و توجه به تولید دانش و استفاده از آن در روند تولید محصولات کشاورزی با بهره‌وری بیشتر را رویکرد اصلی این کارگروه دانست.

در ادامه این نشست علیرضا کردلو دبیر کارگروه، نگاهی به مجموعه اقدامات و نتایجی که این کارگروه تا به امروز به دست آورده، داشت. بر اساس اظهارات او با تلاش‌های کارگروه، سه ابلاغیه در حوزه کشاورزی قراردادی، خدمات توسعه کسب‌وکار و مشارکت عمومی-خصوصی صادر شده است که توانسته‌اند بخشی از مشکلات مربوط به این حوزه را برطرف کنند.

وی یکی دیگر از دستاوردهای این کارگروه را اصلاح نگاه سازمان برنامه و بودجه به معرفی پروژه‌های بخش کشاورزی در قالب تبصره ۱۹ عنوان کرد.

علی شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران از وجود محصولات بسیار متنوع در کشور که ظرفیت تجاری‌سازی دارند، سخن گفت و با نگاه انتقادی به غفلت‌هایی که تا کنون شده است، خواستار توجه جدی بخش خصوصی به این مسئله شد چرا که به باور او اگر قرار باشد در این حوزه اتفاقی بیفتد با همت و تلاش بخش خصوصی خواهد بود و دولت توانایی چنین کاری را ندارد. همان‌طور که در طول این سال‌ها نتوانسته برای تجاری‌سازی محصولات کشاورزی قدمی بردارد.

این فعال اقتصادی پیوند و تعامل بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان را راه‌حل این مشکل دانست و یادآور شد: این دو گروه اگر در کنار هم باشند و ساختار دقیقی را تعریف کنند می‌توانند به حضور پررنگ محصولات ایرانی در بازارهای بین‌المللی کمک کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در ادامه از بی‌توجهی نسبت به معرفی مزیت‌های کشور در سطح جهانی انتقاد کرد و گفت: در این سال‌ها نتوانستیم خود را به درستی معرفی کنیم و امروز آشنایی و شناخت مردم دنیا از ما و توانمندی‌هایی که داریم، ناچیز است. بنابراین برای موفقیت در فرآیند تجاری‌سازی محصولات کشاورزی لازم است به شیوه‌های مختلف مزیت‌های خود را دقیق و کامل معرفی کنیم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران وجود قوانین حمایتی در حوزه کشاورزی و استفاده از شتاب‌دهنده‌ها و فناوری‌های نو در حوزه کشاورزی را نیز مورد توجه قرار داد و افزود: کمیسیون کشاورزی در مورد بودجه نیز پیشنهادهای خود را تدوین و ارائه کرد؛ در این مورد رویکرد ما حمایت از صادرت محصولات، توجه به زنجیره ارزش و تشکیل صندوق‌های تخصصی بوده است.

شریعتی مقدم توجه به ظرفیت اتاق‌های بین‌الملل برای شناسایی دقیق بازارهای هدف را یکی از برنامه‌های کمیسیون برشمرد و تأکید کرد: تا زمانی که بازار هدف را آنالیز نکرده و سلایق آن را نشناسیم، نمی‌توانیم در تجاری‌سازی محصولات موفق عمل کنیم.

وی در ادامه ایجاد جذابیت در بخش کشاورزی و سوق دادن سرمایه‌های انسانی با دانش به این حوزه را اقدامی مهم و ضروری دانست و گفت: در حال حاضر تولید دانش در بخش کشاورزی بسیار محدود بوده و از آنچه تولید می‌شود نیز استفاده بهینه نمی‌شود. بنابراین باید در تغییر نگاه‌ها به حوزه کشاورزی و ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری در آن برنامه‌ریزی کنیم.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا