گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

بازار ۲۸۰ میلیونی برای محصولات کشاورزی ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به جمعیت ۲۰۰ میلیونی اوراسیا گفت: با تفاهمنامه امضا شده با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، محصولات کشاورزی ایران به یک بازار ۲۸۰ میلیونی دسترسی پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اکبر مهرفرد صبح امروز در «همایش آشنایی فرصت‌های تجاری بخش کشاورزی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا» در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل پنج کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان است، گفت: اوراسیا شامل حدود ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت است و اگر ما همکاری خود را با آنها شروع کنیم، بازار ما با جمعیت داخلی‌مان به ۲۸۰ میلیون نفر تبدیل می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: این موافقتنامه یک پیمان منطقه‌ای است و بالاترین سطح پیمان است.

وی با اشاره به اینکه حجم کالاهایی که در حال حاضر به این منطقه صادر می‌شود، خیلی زیاد نیست، گفت: ما در بخش کشاورزی و صنعت که مکمل هم بوده، وارد شدیم و در حال حاضر در بحث کالاها، نه امتیاز تعرفه‌ای داریم و نه گرفته‌ایم اما در مباحث قرنطینه‌ای، گمرکی و بهداشتی اقدامات خوبی انجام شده است.

مهرفرد گفت: ما در زمینه محصولاتی که ظرفیت تولید خوبی در کشور داریم، امتیازهایی دریافت کردیم که از جمله این محصولات می‌توان به انواع میوه‌ها، محصولات گلخانه‌ای و سیفی‌جات از جمله گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و … اشاره کرد. همچنین در بحث خشکبار از جمله کشمش، خرما و پسته امتیازاتی دریافت کرده‌ایم.

وی صنعت غذا، آبمیوه و فرآورده‌های شیلاتی از جمله ماهی و میگو را از دیگر کالاهایی عنوان کرد که ایران در زمینه صادرات آنها امتیاز دریافت کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: امتیازهایی که به این کشورها دادیم، بیشتر در حوزه کالاهایی بوده که واردکننده آن هستیم؛ از جمله ذرت، جو، کنجاله، حبوبات و سایر کالاها به ویژه گوشت، روغن (عمدتاً روغن آفتابگردان) که در زمینه بیشتر آنها در کشور با کسری مواجه هستیم.

مهرفرد با اشاره به اینکه در سه تا چهار سال گذشته کارخانجات لبنی کشور امکان صادرات به اوراسیا به ویژه روسیه را نداشتند، گفت: امروز تمام کارخانجات بزرگ لبنی و همچنین شرکت‌های پرورش‌دهنده ماهی و میگو این امکان را دارند.

وی با بیان اینکه در زمینه لجستیک، حمل و نقل ریلی و جاده‌ای نیز با همکاری وزارت راه و شهرسازی اقدامات خوبی انجام شده، اظهار امیدواری کرد که مجموعه این اقدامات منجر به گسترش همکاری ایران و اوراسیا شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره سوآپ گندم نیز توضیح داد که روسیه بزرگترین تولیدکننده گندم دنیا است و سال گذشته حدود ۴۳ میلیون تن گندم صادر کرده است.

مهرفرد گفت: ما چون تمام نیاز کشور را در زمینه گندم در داخل تولید می‌کردیم، بنابراین گندم جزو کالاهای تجارت ترجیحی نیست اما یادداشت تفاهمی بین ایران با روسیه و قزاقستان در زمینه سوآپ، ترانزیت و ورود موقت گندم امضاء شده است.

وی با اشاره به ورود موقت گندم به کشور افزود: چون ظرفیت کارخانجات آرد کشور دو برابر نیاز داخل است، بنابراین ورود موقت گندم و تبدیل آن به آرد و صادرات این کالا، یک مزیت محسوب می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: درباره سوآپ گندم هم پیش‌بینی‌هایی شده اما تاکنون عملیاتی اتفاق نیفتاده است.

مهرفرد درباره اینکه آیا در این موافقتنامه نقش بخش دولتی پررنگ‌تر است یا بخش خصوصی؟ گفت: تا امروز دولتی‌ها در این تفاهمنامه دست داشتند چون باید پروتکل امضاء می‌شد اما از امروز بخش خصوصی باید فعالتر شود و دولت بیشتر نقش پشتیبانی و حمایت را انجام می‌دهد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاري مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا