گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها
تازه‌ها

 روستای یله گنبد قزوین

یله گنبد روستایی است در دهستان ایلات قاقازان غربی بخش کوهین شهرستان قزوین و در 65 کیلومتری شهر قزوین قرار دارد. این روستا در اسفند ماه 1380 به ثبت ملی رسیده است. طبیعت زیبای این روستا شامل صخره های ستبر، کوه های بلند و دره های عمیق پیرامون روستا است که جلوه ای خاص و بی نظیر به روستا بخشیده است.

یله گنبد روستایی است در دهستان ایلات قاقازان غربی بخش کوهین شهرستان قزوین و در ۶۵ کیلومتری شهر قزوین قرار دارد. این روستا در اسفند ماه ۱۳۸۰ به ثبت ملی رسیده است. طبیعت زیبای روستای یله گنبد شامل صخره های ستبر، کوه های بلند و دره های عمیق پیرامون روستا است که جلوه ای خاص و بی نظیر به روستا بخشیده است.

مهم ترین جاذبه گردشگری این روستا، آبگرم یله گنبد است که در ۱۵ کیلومترى شمال روستا قرار دارد. چشمه آبگرم در كف دره اى كه از آن رودخانه كوچكى عبور مى كند و به رودخانه شاهرود مى ریزد، از دل زمین بیرون مى آید. آب این چشمه معدنى از دسته آب هاى معدنى بی كربناته كلسیك آهن و گازدار خیلى گرم است. استحمام در این آب به دلیل وجود گاز كربنیك و گرماى آن، تسكین دهنده و ضد درد است. ظاهرا این آب در درمان بیمارى هاى عصبى، مفصلى و رماتیسم مؤثر است و آشامیدن آن نیز در كار دستگاه گوارش، كبد و مجارى صفرا و بیمارى ‌هاى معده اى و روده اى و نیز بیمارى تغذیه اى مؤثر مى باشد. مردم روستای یله گنبد سالیان زیادی است که از این آب گرم برای درمان بیماری های خود مانند بیماری های مفصلی و پوستی استفاده می کنند.

آب گرم یله گنبد در روستای یله گنبد

مسیر دسترسی به آب گرم یله گنبد نیز از لحاظ طبیعی و جغرافیایی دارای طبیعت زیبایی است و به دلیل داشتن جنگلچه های محدود از درختان چنار، افرا و وجار و همچنین پوشش گون منطقه نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

بافت سنتي روستا نیز از دیگر جاذبه های روستاست.

شغل اکثر مردم روستا کشاورزی، دامداری و باغداری است. لوبیا، نخود، یونجه، گندم و عدس از جمله محصولات زراعی و انگور، سیب، بادام و زردآلو محصولات باغی روستاییان یله گنبد است. گلیم و جاجیم و جوال بافی از  صنایع دستی مردم روستا است.

۰%

امتیاز کاربر: ۳.۳۷ ( ۳ نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا