گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

آغاز برداشت زیتون سبز از باغ های استان قزوین

مجری پروژه زیتون سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از افزایش بیش از دو برابری تولید زیتون در باغ‌های این استان نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، مجید حدادیان با اعلام آغاز عملیات برداشت زیتون از باغ های این استان پیش بینی کرد: بیش از ۴۰ هزار تن دانه زیتون از۹ هزار و ۹۷۰ هکتار از باغ های این استان برداشت شود.

وی اظهار داشت: از این میزان سطح زیرکشت ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار بارور و ۲هزارو ۴۷۰ هکتار غیر بارور است.

به گفته وی؛ سال گذشته ۹ هزار ۸۵۰ هکتار از باغ های این استان به زیرکشت زیتون رفته بود که ۱۸ هزار ۵۰۰ تن دانه زیتون کنسروی و روغنی تولید شد.

وی با بیان اینکه عمده باغ‌های زیتون در استان در بخش طارم‌سفلی و قسمتی از الموت غربی متمرکز است پیش بینی کرد: از مجموع محصول تولیدی بین ۳۵ تا۴۰ درصد بصورت کنسروی (سبز) و مابقی ۶۰ تا ۶۵ درصد بصورت دانه روغنی برداشت شود.

مجری پروژه زیتون سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : تاکنون ۱۱۰۰ هکتار مبارزه با مگس زیتون در باغات استان انجام شده و وضعیت فعالیت آفت در حد کنترل است که در صورت نگهداری محصول جهت برداشت روغنی با توجه به خنک شدن هوا توصیه می شود جهت جلوگیری از خسارت نسبت به ادامه مبارزه تا برداشت محصول اقدام شود.

حدادیان یادآور شد: با توجه به وجود کم آبی و خشکسالی در تعدادی از باغ‌های زیتون به منظور جلوگیری از تنش های رطوبتی و عدم کاهش میزان روغن به باغداران توصیه می شود نسبت به حذف پاجوش ها و نرک ها، حذف علفهای هرز جهت جلوگیری از رقابت جذب آب و کائولن پاشی ۳ درصد به دلیل سایه اندازی روی برگ کاهش تبخیر و تعرق اقدام کنند.

وی همچنین به باغداران توصیه کرد : به دلیل بالا بودن میزان محصول در سال جاری، باغداران حداقل نیمی از محصول هر درخت خصوصاٌ در باغ‌های سنتی زیتون را به صورت سبز برداشت تا در سال آینده از شدت سال‌آوری در درختان جلوگیری شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا