گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها
تازه‌ها

قلات روستای تاریخی و تفریحی شیراز

روستای قلات در حوالی شیراز

روستای قلات در ۳۶ کیلومتری شمال غرب شیراز، روی دامنه کوه سرخ قرار دارد. به دلیل شرایط خاص جغرافیایی  این منطقه حتی در گرم ترین روزهای تابستان هم دارای آب و هوایی خنک و مطبوع می باشد. وجود درختان چندهزار ساله در روستا، کلیسایی در دامنه کوه، آسیاب قدیمی و قلعه قزل ارسلان نشان از قدمت این روستای تاریخی دارند.

جاذبه های روستای قلات در شیراز

  • وجود مناظر طبیعی زیبا مانند باغ های سرسبز و وسیع، بافت کالبدی معماری خیره کننده کوهستانی، کوچه ‌های پرپیچ و خم روستا، چشمه های آب سرازیر شده از کوه و تماشای آبشارهایی که از میان صخره ها عبور می کنند
  • آثار تاریخی روستا مانند آسیاب های آبی، گورستان قلات، کلیسای تجلیل و قلعه ی قزل ارسلان
  • حاشیه ی رودخانه‌های شب شتری و چشمه انجیری که در اطراف این رودخانه ‌ها گل‌های وحشی و گیاهان دارویی مانند بومادران، ختمی، آویشن، پونه و مرزه می رویند و زیبایی این منطقه را دو چندان کرده اند.
  • پاچنار که شامل چهار درخت چنار کنار هم است و در روزهای عاشورا و تاسوعا در کنارشان آتش روشن می‌کنند

شغل اکثر مردم روستای قلات دامداری، باغداری و برخی هم  به انجام  فعالیت های صنایع دستی مشغول هستند. از محصولات باغی روستاییان می توان به گردو، بادام، انگور، انجیر، انار، زردآلو، آلو و گوجه سبز اشاره کرد. شیر، پنیر، کره و کشک نیز از محصولات دامی قلات می باشند.

محصولاتی نظیر گیوه، سبد دستباف، گره (ظرف بافته شده) دولک، مشک (که برای خنک نگه داشتن آب به کار می‌رود) و وسایل چوبی جز صنایع دستی روستاییان قلات هستند.

 

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا