گروه مشاوران برندینگ فراسو
صنايع دستي
تازه‌ها

مروار بافی به چه صورت انجام می شود؟

صنایع دستی و تزیینی مروار بافی

مروار بافی از صنایع دستی و تزیینی قدیمی می باشد که امروزه هم در گیلان، سبدبافی به نام مرواربافی رایج است. مرکز اصلی فعالیت دست‌اندرکاران این صنعت اطراف آستانه اشرفیه و به‌ویژه روستای کورکا می‌باشد.

مروار يک نوع چوب ترکه ای اسـت که از اطراف تهران، کرج، سولقان، بهارِ همدان، ملاير و مراغه تهيـه می شود. مرواربافان پس از تهيه ترکه از مناطق فوق آن را انبار نموده و به تدريج پس از گرفتن زوائد آن، ترکه ها را از طول به سه يا چهار قسمت تقسيم نموده و آن ها را در پاتيل های مخصوصی با آب می جوشانند و لايه رويی آن را می گيرند و پس از خشک شدن جهت بافتن از آن ها استفاده می کنند.
مروار به رنگ زرد است و وقتی روغن جلا می خورد به رنگ طلايی در می آيد. نوع نامرغوب آن نیز بيشتر به رنگ سياه و سبز می باشد. پس از بافتن مروار بايد آن را نزديک به ۴۸ ساعت در معرض آفتاب بگذارند و اين کار بدين جهت انجام می گيرد که بر اثر تابش نور آفتاب به ترکه های مروار، رنگ آن ها روشن تر شده و به رنگ طلايی در مي آيد.

وسایل مورد نیاز مروار بافی:

ترکه های مروار، تخته سه لایی، انواع ميخ، روغن جلا و مفتول های سيمی

ابزارآلات توليد مروار:

اره، رنده، چکش، انبردست، گازانبر و قيچی باغبانی

طریقه مروار بافی:

شيوه کار مرواربافان شبيه بافت شعاعي بامبو است، به اين طريق که بافندگان ابتدا ترکه های درخت را که ماده اوليه مورد مصرفشان است انتخاب و آن تعداد از ترکه هایی را که قابليت تقسيم شدن به دو، سه يا چهار قسمت را دارند، برش طولی داده و سپس از نظر اندازه به طول های مورد نياز درآورده و در آب می خيسانند تا انعطاف پذير و قابل استفاده شود. در مرحله بافت، تعداد چهار عدد از ترکه ها در کنار يکديگر قرار گرفته و تعداد چهار يا پنج ترکه ديگر به صورت متقاطع روی آن ها قرار مي گيرد تا تشکيل يک ستاره هشت پر را بدهد. آنگاه به وسيله ترکه های باريک تری مهار شده و بافنده با ترکه های نازک عمل بافت را به شيوه يکی از زير، يکی از رو آغاز نموده و ترکه ها را به طور يکی در ميان از لابلای ترکه هايی که قبلا به طور متقاطع روی يکديگر قرار گرفته عبور مي دهد و اين کار را تا تکميل قسمت کف شيئی که توليد آن مورد نظر است تعقيب می کند. بعد از پايان کار بافت قسمت کف، در محلی که قرار است از آنجا به لبه کار بافته شود عموما صنعتگران به بافت حالت مارپيچي داده و کار را به شيوه قبلی ادامه می دهند و انتهای کار را نيز به صورت مارپيچ درآورده و سرتکه ها را به داخل قسمت مارپيچ خم می کنند.

محصولات تولیدی مرواربافان:

سبـد گرد و بیضی کوچک و بزرگ، کاسه در اندازه های مختلف ، سبد قايقی کوچک و بزرگ، سبد کشکولی، سبد جای ميوه، سبد پنجره ای، ساک پيک نيک، جای لباس، جای بچه، انواع لوستر، انواع شکلات خوری، جای سوزن ونخ، ميز و صندلی و مبل و …

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا