گروه مشاوران برندینگ فراسو
باغباني
تازه‌ها

بهترین زمان برای پیوندزنی درختان چه زمانی است؟

بهترین زمان پیوندزنی درختان

پیوندزنی درختان عملی است که طی آن قسمتی از یک گیاه را روی قسمتی از گیاه دیگر به گونه ای قرار می دهند که پس از مدتی به یکدیگر جوش خورده و گیاه واحدی را تشکیل می دهند که به طور جداگانه به رشد خود ادامه می دهد. پیوند زنی می تواند با هدف ایجاد تکیه گاه مناسب برای یک گیاه از طرف گیاه دیگر باشد تا شرایط مناسبی برای تغذیه و رشد گیاه مورد نظر آماده شود یا با هدف افزایش گیاه و عادت دادن آن به شرایط جدید باشد. بنابراین باید دو گیاه از نظر شرایط ژنتیکی و گیاه‌شناسی با هم مطابقت داشته باشند. پیوندزنی باعث افزایش توان باردهی درختان و بهبود کمی و کیفی محصول می شود.

زمان مناسب پیوند موقعی است که گیاه در دوره فعالیت خود باشد یعنی شیره نباتی در جریان باشد. از نظر علمی در هر موقع از سال به استثنای موقعی که گیاه در دوره استراحت به سر می برد و شیره نباتی راکد گردیده می توان عمل پیوند را انجام داد. اما باید دقت کرد که زمانی که شیره نباتی زیاد است پیوندزنی انجام نشود چون باعث خفه شدن پیوندک در شیره می شود. هوای بسیار گرم یا یخبندان زمستان هم مانع جوش خوردن پیوند می شود.

بنابراین می توان گفت فصل بهار، پس از بیدار شدن پایه و قبل از آن که شدت جریان شیره نباتی زیاد شود و یا آن که سرمای اول بهار مانع فعالیت سلول های قسمت هوایی گیاه گردد و در اواخر تابستان و یا اوایل پاییز که جریان شیره نباتی تا اندازه ای کند شده و سرمای زمستان هنوز فرا نرسیده است؛ بهترین زمان برای پیوندزنی است. در صورتی که شرایط لازم در مواقع دیگر فراهم باشد هم می توان اقدام به پیوند زنی کرد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا