گروه مشاوران برندینگ فراسو
مكانيزاسيون
تازه‌ها

استفاده از پارشال فلوم ها جهت اندازه گیری دبی کانال ها

آشنایی با کاربرد پارشال فلوم

یکی از روش های اندازه گیری دبی در کانال های آبیاری استفاده از پارشال فلوم است. پارشال فلوم در واقع وانتوری مترهایی هستند که برای کانال های روباز تطبیق یافته اند. هر پارشال فلوم از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:

۱-ورودی با کف تراز و مقطع همگرا

۲-گلوگاه با کف شیب دار به سمت پایین و دیوارهای موازی

۳-خروجی با کف شیب دار به سمت بالا و مقطع واگرا

کف قسمت همگرا را تاج پارشال فلوم می گویند که معمولا بالاتر از کف کانال قرار می گیرد. پارشال فلوم ها در ابعادی متنوع ساخته شده و و قادر هستند محدوده ی وسیعی از دبی ها را از چند صدم لیتر بر ثانیه تا ۹۰ متر مکعب در ثانیه اندازه گیری نمایند. عرض گلوی پارشال فلوم ها برای مشخص کردن آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. چنانکه یک پارشال فلوم ۱ اینچی فلومی است به عرض گلوگاه ۱ اینچ. اندازه های کوچک این فلوم ها با عرض گلوی ۱ تا ۳ اینچ توسط تکنسین ها و نیز کشاورزان برای اندازه گیری دبی های کم (در حدود ۰/۱ لیتر بر ثانیه تا ۲۰ لیتر بر ثانیه) مورد استفاده قرار می گیرند. اندازه های متوسط این فلوم ها از ۶ اینچ تا ۸ فوت برای اندازه گیری جریان های نسبتا کم از حدود ۱۰ لیتر بر ثانیه تا ۳/۵ متر مکعب در ثانیه مورد استفاده قرار می گیرند و بالاخره اندازه های بزرگ آن ها از حدود ۱۰ تا ۵۰ فوت ساخته می شوند که می توانند دبی هایی در حدود ۳ متر مکعب در ثانیه تا ۹۰ متر مکعب در ثانیه را اندازه گیری نمایند.

پارشال فلوم ها را می توان از بتون، چوب، فلزات گالوانیزه و دیگر مواد ساختمانی ساخت. همچنین فلوم ها را باید فقط در قسمت های مستقیم کانال که جریان در آن ها نسبتا آرام و یکنواخت باشد نصب کرد. نباید هیچ گاه فلوم ها را در امتداد قوس یا عمود بر کانال (نظیر آبگیرها) نصب نمود مگر آنکه بتوان جریان را آرام کرد و تلاطم آن را به وسیله ای از بین برد. حتی الامکان باید نزدیک دریچه های تنظیم کننده جریان در کانال نصب شوند تا بتوانند بهتر عمل نمایند.

 

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا