گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاگياه

آماریلیس با گلهای برجسته قیفی یا شیپوری شکل

آماریلیس گیاهی علفی و پیازدار است از خانواده آماریلیداسه که بومی آفریقای جنوبی می باشد.این گیاه امروزه در اکثر کشورهایی که آب و هوای مدیترانه ای دارند کاشته می شود و از آنجایی که این گیاه در زمستان گلهای خود را حفظ می کند .

آماریلیس گیاهی علفی و پیازدار است از خانواده آماریلیداسه که بومی آفریقای جنوبی می باشد.این گیاه امروزه در اکثر کشورهایی که آب و هوای مدیترانه ای دارند کاشته می شود و از آنجایی که این گیاه در زمستان گلهای خود را حفظ می کند .
گونه های وحشی آماریلیس دارای گلهای کوچک بوده و تنوع رنگ کمی دارد و از آنها برای پرورش ارقام هیبرید که زیباتر بوده و گل های بزرگتری دارند استفاده میشود.
از آماریلیس به عنوان گل شاخه بریده، گیاه زینتی گلدانی و گیاه زینتی فضای سبز استفاده می شود.
قیمت پیاز این گیاه گران میباشد که علت آن ، دشواری پرورش و ازدیاد آن است. حدود ۳ تا ۴ سال زمان می برد تا این گیاه را بتوان پرورش داد و ۵ الی ۱۰ سال زمان نیاز است تا این گیاه به رشد کامل خود برسد.
پیازهای این گیاه از نظر ساختار و شکل فلس ها مشابه پیاز خوراکی هستند ولی بزرگتر و محکم تر می باشند. این پیازها بین ۵ تا ۱۲ سانتیمتر قطر دارند و شامل ۲ الی ۷ برگ همیشه سبز به طول ۳۰ الی ۹۰ سانتیمتر و عرض ۲ الی ۶ سانتیمتر می باشند.
ساقه این گیاه ایستاده و مستقیم بوده و قطری بین ۲ تا ۵ سانتیمتر دارد. گلهای این گیاه در پاییز ظاهر شده و تا آخر زمستان بر روی شاخه ها می مانند. قطر گلها ۱۳ سانتیمتر است و معمولا به رنگهای سفید و یا صورتی هستند. ارقام هیبرید به رنگهای کرم، قرمز،بنفش و زرد نیز دیده می شوند. گلها شیپوری شکل میباشند و در ۲ نوع کم پر و پرپر می باشند. ارقام کم پر دارای ۳ کاسبرگ و ۳ گلبرگ می باشند.در پایان فصل زمستان که گلدهی پایان می یابد ، برگهای شلاقی و براق نماین می شود و تا تابستان آتی سبز میماند.

تکثیر گیاه آماریلیس:
– کاشت بذر: زمانی که کپسول های بذر آماده شدند باید سریعا کاشته شوند، در صورت نگهداری قدرت جوانه زنی را از دست می دهند .قبل از کاشت ، بذرها را به مدت ۱۲ ساعت در آب قرار دهید وسپس در عمق ۱ سانتیمتری بکارید.گیاه بعد از گذشت ۳ سال به سن گلدهی می رسد.
– جدا کردن پیازکهای جانبی- برش پیاز :در فصل پاییز بعد از زرد شدن برگها ، پیاز مادری را از خاک بیرون آورید و پیازکهایی که به اندازه ۱/۳ و یا ۱/۴ پیاز مادری میباشند را جدا کرده و بکارید.
برای برش پیاز، اوایل تیر اقدام کنید.
– کشت بافت.
شرایط نگهداری از گیاه آماریلیس:
خاک و تغذیه: خاک شنی، ماسه ای، لومی ، سبک و خوب زهکشی شده
دمای ایده آل محیط: دمای بین ۱۰ تا ۲۶ درجه
آبیاری و رطوبت: متوسط و منظم و محیط مرطوب
نور محیط: زیاد . در سایه رشد نمی کند و در جای نیم سایه گلدهی خوبی نخواهد داشت.
آفات و امراض: در مورد این گیاه مراقب مگس پیاز نرگس و لاروها باشید.
بیماری ها: لکه قرمز، ویروسی موزاییک و پوسیدگی ریشه و ساقه

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا