گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

بخش دامپروری از ضایعات کشاورزی برای تولید شیر و گوشت استفاده کند

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کردستان گفت:هنر بخش دامپروری باید این باشد که از ضایعات بخش کشاورزی چون تفاله ها و باقیمانده غلات برای تولید شیر و گوشت قرمز بهره بگیرد و هزینه های تولید را تا حد ممکن کاهش دهد.

جلسه ای به منظور تبادل تجربیات بین  مدیران و کارشناسان امور دام و مدیران عامل اتحادیه دامداران استانهای کردستان و لرستان درخصوص بهره گیری از سامانه توزیع و رصد نهاده های دامی با تاکید بر واحدهای خرد روستایی  برگزار شد.
سید احمدذکریایی نژاد معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: به زودی سامانه جامع توزیع و رصد نهاد های دامی برای ارتقاء کیفیت خدمات به واحدهای کوچک دامی و نیز واحدهای صنعتی در کردستان راه اندازی می شود.
وی گفت: به جهت عملکرد خوب سامانه دامیار و تجربیات مثبت استان‌های لرستان و همدان در توزیع و مدیریت نهاده های دامی با بهره گیری از این سامانه به زودی در استان کردستان نیزبه کارگیری شده و نهاده ای که در اختیار دامداران خرد و روستایی قرار می‌گیرد ماهانه ثبت و برنامه ریزی های لازم بر این اساس صورت خواهد گرفت.
وی افزود: در حال حاضر بیشتر فعالیت های خدماتی بخش دام و طیور در کردستان به تشکل ها و اتحادیه ها واگذار شده و عملکرد قابل قبولی تا اکنون داشته اند.
وی ادامه داد: در کردستان با حمایت و هدایت جهاد کشاورزی اتحادیه دامداران به منظور تامین خوراک دامداران روستایی و غیر صنعتی‌ با ۱۱ کارخانه خوراک دام استان کردستان قرار داد منعقد کرده و نهاده‌های مورد نیاز با فرمول و قیمت مشخص تامین شده و از طریق شبکه تعاون روستایی در اختیار دامداران استان قرار می گیرد
این مقام مسئول تاکید کرد: توزیع تمام نهاده های دام و طیور، تلقیح مصنوعی و هویت گذاری دام ها در استان کردستان توسط اتحادیه ها و تعاونی های زیر مجموعه انجام می شود.
ذکریایی نژاد خاطر نشان کرد: کنترل کیفی و بهداشتی کنسانتره تولیدی توسط کارشناسان امور دام سازمان جهاد کشاورزی و سایر دستگاههای نظارتی با استفاده از آزمایشگاه ها انجام می شود.
وی بیان کرد: کیفیت نهاده های تولید شده در کردستان مناسب است و در طول شش ماه نخست سال ۸۰ نمونه آزمایش از کارخانجات تولید خوراک دام و طیور استان به عمل امده است.
وی تصریح کرد:  انتظار ما از تمام دامداران استان این است که خود دامدار  باید با توجه به نیاز و شرایط نگه داری دام ها، فرمولاسیون  پیشنهادی خود را برای تهیه نهاده ها به کارخانجات اعلام کند.
ذکریای نژاد یاداورشد: هنر بخش دامپروری باید این باشد که از ضایعات بخش کشاورزی هچون تفاله ها و باقیمانده غلات برای تولید شیر و گوشت قرمز بهره بگیرد و هزینه های تولید را تا حد ممکن کاهش دهد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان اضافه کرد: استان کردستان ظرفیت خوبی برای تولید گوشت قرمز دارد و در این راستا هم طرح پیشران افزایش تولید ۱۳ هزار تنی گوشت قرمز در مدت ۵ سال برای استان تدوین و در حال اجرا است.
وی اظهار کرد: کردستان در تولید علوفه خشبی بسیار خوب عمل کرده و جدا از تامین علوفه مورد نیاز دام ها  استان بخشی از علوفه هم به استان های دیگر کشور صادر می شود.
ذکریایی نژاد به پتانسیل صادرات محصولات دامی کردستان به کشور های همجوار اشاره کرد و افزود: در کل کشور چهار مرز رسمی اجازه صادرات دام زنده را دارند که مرز باشماق  مریوان یکی از این چهار مرز است.
لازم به ذکر است اعضای هیئت علمی گروه علوم دامی دانشگاه لرستان و گروه طراحی نرم افزار سامانه مالیار (توزیع و رصد نهاده دامی) هم در این جلسه حضور داشتند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
itpnews
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا