گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

گرسنگی، کیفیت گوشت دام ها را کاهش داده است

رییس شورای دام کشور از کاهش کیفیت گوشت دام ها در برخی از مناطق کشور به دلیل گرسنگی و عرضه دام های نارس خبر داد و گفت: خشکسالی موجب محدود شدن مراتع شده و نهاد های دام نیز بسیار گران است و دامدارن خوراک کافی برای تعلف دام ها ندارد، در نتیجه یا دام ها نارس عرضه می شوند یا لاغر هستند که بر افت کیفیت گوشت آن ها موثر است.

منصور پوریان، رییس شورای تامین دام کشور، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه تامین خوراک دام برای دامداران نسبت به سال گذشته سخت‌تر شده است، اظهار کرد: دامداران با محدودیت بیشتر مراتع نسبت به سال گذشته مواجه شدند و عین حال قیمت خوارک دام نیز رشد زیادی داشته و بسیار گران است.
وی ادامه داد: این مشکلات برای دامداران دام‌های سبک که اغلب روستایی و عشایری هستند شدیدتر است، چراکه وابستگی آن‌ها به مراتع بیشتر است. به گفته پوریان؛ دام‌ها در برخی از مناطق کشور گرسنه مانده‌اند و سیر کردن آن ها در توان دامداران نیست.
وی با تاکید بر اینکه مشکل نبود خوراک کافی برای تعلف دام‌ها نتایج منفی برای تولید گوشت قرمز داشته است، افزود: عرضه دام‌های نارس به بازار و کاهش کیفیت گوشت قرمز از نتایج منفی نبود خوراک کافی برای سیر کردن دام‌ها است.
پوریان تصریح کرد: در عین حال بازاری نیز برای گوشت قرمز نیست تا فشار بر تولیدکنندگان با فروش دام‌ها کاهش یابد.
وی با یادآوری اینکه از هفته دوم فروردین ماه شاهد افت تقاضا در بازار بوده ایم، گفت: به طور معمول در ۶ ماهه اول سال کاهش تقاضا وجود دارد اما، در سالجاری این کاهش تقاضا خیلی زود و از هفته دوم فروردین خود را نشان داد و دام‌های که آماده عرضه برای ماه ابتدای سال بودند، بدون مشتری ماندند.
رییس شورای تامین دام کشور از تشکیل جلسه با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در چهارشنبه هفته گذشته برای یافتن راهکارهای برای کاهش مشکلات دامداران خبر داد و گفت: برای کاهش مشکلات دامداران و امکان ادامه تولید گوشت قرمز در جلسه مذکور، پیشنهاداتی ارائه شد که این پیشنهادات شامل خرید حمایتی و صادرات دام با دریافت عوارض بود.
پوریان اضافه کرد: در حال حاضر دام های تولیدی زمستان، پاییز و بهار به دلیل عدم تقاضا در بازار داخلی در دامداری‌ها انباشت شده و خشکی مراتع و گرانی نهاده‌های خوارک دام، دامداران را مستاصل کرده است، در این شرایط خرید حمایتی و صادرات تنها راهکارهای ادامه تولید هستند.
وی روسیه را مثال مناسبی برای مدیریت تولید و تامین گوشت قرمز عنوان کرد که با الگوگیری از آن می‌توان مشکلات بخش دامپروری کشور را کاهش داد. پوریان توضیح داد: این کشور پهناور از توانمندترین تولیدکنندگان گوشت قرمز و عین حال از بزرگترین واردکننده این کالا از کشور برزیل در منطقه است، سیاست روسیه واردات گوشت ارزان و صادرات دام با دریافت عوارض است، عوارضی که صرف بهبود و رشد تولید می‌شود.
وی ادامه داد: به عبارت دیگر همزمان با تامین نیاز داخلی بازار مصرف تولیدات خود را گسترش می‌دهد تا چرخه تولید تداوم داشته باشد و رونق بگیرد.
 رییس شورای تامین دام کشور معتقد است؛ با توجه کمبود و گرانی خوراک دام و انباشت در دامداری‌ها، کشور ما نیز با فوریت نیازمند اجرای این سیاست است تا با مشکلات بزرگتر برای تولید و تامین گوشت قرمز مواجه نشود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا