گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای هانی گرمله در نقطه ی صفر مرزی

روستای هانی گرمله در غرب ایران، استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، بخش نوسود، در نقطه صفر مرزی با کردستان عراق و هم مرز با آبادی بیاره عراق قرار دارد که گویش مردم این منطقه هورامی (کردی) می‌باشد.

روستای هانی گرمله در غرب ایران، استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، بخش نوسود، در نقطه صفر مرزی با کردستان عراق و هم مرز با آبادی بیاره عراق قرار دارد که گویش مردم این منطقه هورامی (کردی) می‌باشد.

روستای هانی گرمله از ۴ بخش تشکیل شده است:

۱. هانی گرمله کهن

۲. هانی گرمله قدیم (قبل از انقلاب اسلامی)

۳. هانی گرمله پس از انقلاب و قبل از جنگ ایران و عراق

۴. هانی گرمله جدید (پس از جنگ ایران و عراق).

وجه تسمیه

هانه گرمله از دو واژه هانه  به معنی چشمه و گرمله به معنی گرمی ساخته شده است. این نام در واقع نام چشمه ای است در مرکز ده که گویا در طول فصول سال از گذشته تا حال میزان آب آن کاهش و افزایش داشته اما هرگز نخشکیده واین چشمه همیشه گرم و جوشنده جریان داشته است. و این احتمال وجود دارد که دلیل سکنی گزیدن مردم کهن ده و ایجاد آبادی هانه گرمله بوده است .

 شرح روستا

در زمانهای دور حدود ۶۰-۷۰سال پیش مردم هانی گرمله در فقر ونداری ومشقت بسر می بردندو خانواده هابرای امرار معاش وکسب وکار حداقل امکانات لازم رانداشتند.

در آن زمان ها زنان دوشادوش مردان(علاوه بر کارهای خانه ورسیدگی به بچه ها) در کارهای باغداری وگله داری وحتی در کوهها همراه با مردان، گیاهان کوهی (مثل لو) را جهت احشام وحیوانات خود در فصل زمستان جمع آوری می کردند.

و اما در هانی گرمله بدلیل نبودن کشاورزی ،مردها مجبور بودند برای برآوردن مایحتاج غلات و نان دست به کارهای دیگری ازجمله مسافرت بزنند ودر گروههای کوچک وبزرگ وبصورت کاروان، توت وگردو وبقیه محصولات باغات خود را از راههای صعب وسخت از طریق عراق(پینجوین)به مرز بانه برده واز آنجا به سقز وبانه وبوکان رفته و با فروش آنها احتیاجات خود را ازجمله گندم وجو و … خریداری میکرده وسپس باز می گشتند.

گاهی اوقات نیز از آنجا نمک خریده وچون در عراق قیمت خوبی داشت  در راه بازگشت آن را در عراق فروخته وباز هم غلات خریداری می کردند.مسافرتها همواره با چهار پایان منجمله  استر وخر وگاهی نیز حتی با پای پیاده صورت میگرفت ، وطی این مسیر طولانی برای لقمه ای نان بود.

گاهی اوقات نیز توت و گردو ومیوه های تابستانی وپاییزی خود را به عراق(بیاره،کفری ، خانقین ،خرمال ، هلبجه و…..) می بردند ودر آنجا با گندم و غلات مبادله می کردند. گاهی هم از کوهستان هیزم جمع می کردند وبا فروش آنها ویا مبادله آنها شکم بچه هایشان راسیر می کردند. مدت این مسافرتها حداقل از یک هفته وگاهی حد اکثر تا دو ماه نیز ادامه می یافت.

جاذبه های گردشگری روستای هانی گرمله

از جمله جاذبه های گردشگری موجود در پیرامون این روستا می توانیم به چشمه مرگ یا گلابی (هانه مرو)، چشمه میدان، چشمه سلیمان بگ و امام زاده محمد غیبی اشاره نماییم.

  • چشمه مرگ  یا گلابی( هانه مرو)

در نزدیکی مدرسه هانی گرمله  چشمه  هانه مرو قرار دارد و دو دلیل احتمالی برای نامش وجود دارد: اول اینکه این چشمه در هر سال بعد از سه یا چهار ماه می خشکد(به عبارتی دیگر می میرد) به همین دلیل به آن هانه مرو(چشمه مرگ ) گفته اند.و دلیل دوم برای این نام ،احتمال وجود درخت گلابی کوهی در گوشه چشمه بوده است. زیرا« مرو» در زبان محلی هورامی دو معنی  دارد:مرگ و گلابی.

رود خانه خروشان دره هانی گرمله از برف کوه های شاهو (هیات) و چشمه های آن مثل خرخره تا چشمه  کیمنه (آبادی مجاور) و چشمه های سور آرنگ که روبروی بارگاه امامزاده محمد غیبی است و هانه مرو سرچشمه می گیردو در هنگام پس از بارندگی ها می خروشد و و باغ های اطراف دره را سیراب می کند.

  • چشمه سلیمان بگ

در یکی از باغ های بگ زاده ها به نام سلیمان چشمه ای وجود دارد که دلیل نام گذاری آن هم نام همین باغ بوده است.

زمانی که فصل گرما شروع می شود مردم ده به خانه باغ ها خود کوچ می کنند و تا اوایل پاییز همان جا می مانند و سپس با شروع شدن فصل سرمان به ده خود بر می گردد. مردم روستا برای آبیاری محصولات خودشان اغلب از آب چشمه سلیمان بگ استفاده می کنند.

دراطراف این چشمه در گذشته چایخانه سنتی و کبابی قرار داشته است وجایی برای دور هم جمع شدن مردان آبادی بوده است. البته مغازه هایی برای تامین مایحتاج مردم مثل پارچه و دیگر اقلام هم اینجا قرار داشت و شبیه بازارچه بوده است.

  • چشمه میدان

چشمه میدان، چشمه ای در انتهای خاک هانی گرمله در مرز با آبادی بیاره عراق است.آنجا هم گاهی محل دور هم گرد آمدن  مردم ده بوده است به این دلیل به آن چشمه میدان گفته اند.

مردم مسلمان  ده، در کنار هر چشمه شان مکانی مسطح  از سنگ و سیمان (ته ون نما) برای نماز گذاردن درست  کرده اند.آنان مردمی پاک دین ازجنس روشن و زلال چشمه هایشان بوده اند.

  • دیگر چشمه ها

چشمه خانم، چشمه آلوچه (هلوچه)، چشمه دایی سلیم، چشمه حاجی عثمان، چشمه حاجی حامد، چشمه محمد ویس.

  • امام زاده محمد غیبی

بارگاه امامزاده محمد غیبی  در این آبادی ، در نزد مردم ده مکان شناخته شده مقدسی است . گویا امامزاده در گذشته های دور در شهر بغداد توسط حاکم ظالم آن، مدتی زندانی شده است و پس از رهایی از زندان به همراه مرید خویش به نام صوفی خداداد به اورامانات عزیمت ودر هانی گرمله جان به جان آفرین تسلیم می کند.

مردم این ده و آبادی های مجاورش عصر های چهارشنبه برای زیارت امامزاده به این مکان  می آمدند.

گویا در قدیم به هنگام  وقوع خشکسالی ها، طایفه ای سرشناس و پاک  به نام «گچینه»از عراق با انجام مراسم آیینی مخصوص برای دعای باریدن باران بدین مکان می آمدند.

مردم  محلی  به استجابت این دعاها ایمان داشتند( همچنان که تجربه شان نشان می داد) مدتی پس از این  دعا، باران می بارید.

شغل مردم روستای هانی گرمله

مردم روستای هانی گرمله در کردستان از گذشته تا به حال به باغداری و دامداری مشغول بوده است. در فصل تابستان مردم این روستا به باغداری مشغول هستند و در کنار چشمه‌ها و جویبار‌ها نیز کوچ می‌کنند، زمانی که زمان سر می‌رسد باز دوباره به ده خود بازمی گیردد و این روند سال‌ها طول می‌کشد.

دامداران روستای هانی گرمله در کردستان در فصل بهار به خانه‌های کوهستانی خودشان برمی گردند که در زبان محلی «هوارگه» نامیده می‌شود کوچ می‌کنند. با این اوصاف و گویایی شواهد آن، علاوه بر محصولات باغی محصولات لبنی طبیعی و خالص و گوشت دام‌ها نشان دهنده‌ی سازگاری کامل این مردم با شرایط طبیعی محیط شان بوده است و بهینه‌ترین رابطه با طبیعت را دارا بوده اند.

با سایر روستاها آشنا شوید:

روستا‌ی شگفت انگیز هجیج کرمانشاه
روستای شالان کرمانشاه
روستای مدرن و زیبای گره بان در کرمانشاه

۰%

امتیاز کاربر: ۵ ( ۱ نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا