گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستا‌ی شگفت انگیز هجیج کرمانشاه

مردم روستا هجیج به زبان کردی اورامی سخن می‌گویند؛ یکی از اصیل‌ترین لهجه‌ها که بسیار شبیه به زبان اوستایی و پهلوی است. این زبان آنقدر شیرین است که مجذوب آن می‌شوید.

روستای هجیج در کرمانشاه یکی از پر جاذبه ترین نقاط استان کرمانشاه است و از مناطق دیدنی اورامانات است. این روستا در ۳۴ کیلومتری شهر پاوه و ۱۲۳ کیلومتری کرمانشاه در بخش نوسود قرار گرفته است.

همچنین با کوه‌های سنگی، مناظر سرسبز، چشمه‌های خروشان و مسیر پرپیچ و خم که چشم هر بیننده‌ای را به خود معطوف می‌کند. به علت کمبود زمین، پشت بام هر منزلی حیاط منزل پشتی محسوب می‌شود، طبعاً محل بازی بچه‌ها و تفرجگاه والدین است.

از ویژگی‌ های منحصر به فرد مردمان این روستا خود کفایی در تمامی مایحتاج روزانه است حتی گیوه‌ بافی که پای پوش مردمان مناطق کرد نشین است و لباس ‌های سنتی بافته شده از پشم و رنگ طبیعت نیز در این منطقه رایج است. از تهیه خوراک مورد نیاز گرفته تا هر آنچه که به زیستن در رفاه مربوط باشد همه حاصل تلاش، کوشش، ذوق و هنر این مردمان است و ریشه در فرهنگ، باور و توانمندی آنان دارد. مردم روستای هجیج به زبان کردی و لهجه هورامی سخن می‏ گویند.

علت نام گذاری این روستا

قرار گرفتن آن در مکانی که به آن هجیج گفته می شود، معنای این واژه دره ی سرسبز و عمیق است و از آنجا که این روستان در این دره قرار دارد به آن هجیج گفته می شود.

شرایط آب و هوایی که این روستا داراست، معتدل و کوهستانی است و در فصول گرم سال آب و هوای معتدلی در آن برقرار است. فصل بهار گل های رنگارنگ و بی نظیری بر روی دامنه های کوه های این منطقه می روید و فضای دیدنی در آن به وجود می آید.

مردم روستا هجیج

لباس‌های رنگین و سنتی مردم از جذابیت‌های آن است که حکایت از فرهنگ غنی و اصیل مردم هجیج دارد. مردان هجیج از کلاه، شلوار کردی، قبا (نوعی پوشش بلند)، سره (نوعی قبای کوتاه) و گیوه برای پوشش خود استفاده می‌کنند و بر تن زنان سربند، زیرپوش، پیراهن، کُلَنجه (نوعی پوشش با تزیینات مختلف)، قبا (نوعی لباس آستین‏دار) و جافی (نوعی شلوار) دیده می‌شود.

مردم این روستا به زبان کردی اورامی سخن می‌گویند؛ یکی از اصیل‌ترین لهجه‌ها که بسیار شبیه به زبان اوستایی و پهلوی است. این زبان آنقدر شیرین است که مجذوب آن می‌شوید.

 رودخانه سیروان

این رودخانه با مسیری طولانی و پرپیچ و خم منطقه اورامان را به دو بخش تقسیم کرده است. کناره های این رود مکان مناسبی برای گوش سپردن به آوای طبیعت و به تماشا نشستن زیبایی های آن است. سد داریان که بر میانه ی این رود قرار گرفته، چشم انداز خاصی را به منطقه بخشیده است.

بقعه امامزاده سید عبیدالله

در این روستا بقعه ای به نام امامزاده سید عبیدالله وجود دارد که متعلق به یکی از فرزندان امام موسی کاظم است. این روستا در بین مردم هجیج از احترام خاصی برخوردار است. مردم این روستا بیشتر نذورات و اعمال زیارتی خودشان را در این امامزاده انجام می دهند.

حوض پیر

در روستا حوضی قدیمی وجود دارد که دیوارهایی با سنگ های ریز و درشت و تخته سنگی مسطح در سقف، آن را در بر گرفته اند. برای دیدن این حوض بایدبه جایی پایین تر از سطح روستا و در میان زمین رفت. قبل از اینکه در سال ۱۳۵۴، لوله کشی برای روستا انجام شود. از آب این حوض استفاده می کردند. آب به وسیله ی جوی های سیمانی در دوشاخه به پایین دست روستا می رفت. یکی از جوی ها به حوض مردانه می ریخت و برای وضو به کار .می رفت. یکی دیگر از شاخه ها ی آب به حوض زنانه می رفت و برای شستشو و تامین آب خوراکی از آن استفاده می شد

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا