گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

توسعه کسب و کار با راه‌اندازی روستابازار/«ازمرزعه تا بازار»بدون دلال

راه‌اندازی «روستا بازار» گامی بلند برای اشتغال در استان‌ها و قطع دست دلالان در بازار و توسعه کسب و کار روستایی به ویژه بانوان به شمار می آید.

بازارهای محلی نقش مهمی در توسعه اشتغال روستایی دارند و ایجاد روستا بازارها به طور ویژه در بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت روستاییان و کشاورزان اثر مثبت دارد.

بررسی نقش بازارهای محلی و روستا محور در رونق اقتصادی روستاییان و تأثیر توسعه این نوع بازار بر مؤلفه‌های رونق اقتصادی که شامل افزایش تولید محصولات روستایی، درآمد، اشتغال، تنوع بخشی و مناسب سازی قیمت محصولات کشاورزی و صنایع دستی است از موضوعات مهم و قابل توجه در رفع معضل بیکاری استان کرمانشاه به شمار می‌آید و می‌تواند در ایجاد اشتغال در استان راهگشا باشد.

«توسعه بازارهای محلی روستایی» و ایجاد و گسترش روستابازارها و فراهم کردن زمینه‌های فعالیت و کار برای روستاییان و کشاورزان از جمله موضوعات مهمی است که می‌تواند در توسعه اقتصادی و اشتغالزایی، مؤثر واقع شود.

نخستین روستابازار طی ۲ سال گذشته در کشور با شعار «از مرزعه تا بازار» با حذف واسطه‌گری در بازار و ایجاد امنیت برای مصرف‌کننده هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت کالاهای اساسی در بازار شکل گرفت.

کشاورزان همواره از اینکه کمترین بهره را از دسترنج خود می‌برند و بیشترین سود و بهره به جیب دلالان می‌رود؛ گلایه‌مند هستند و ایجاد روستابازارها به منظور ایجاد شرایط برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی، روستا بازارها در کشور توسط سازمان تعاون روستایی شکل گرفته است و در این بستر که دائمی بود نه دوره‌ای و در یک روز خاص؛ محصولات کشاورزی با قیمت و کیفیت مناسب در همه روزها عرضه می‌شود.

ظرفیت ایجاد ۱۰ روستابازار در کرمانشاه

مدیرکل تعاون روستایی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: روستابازارها با هدف حذف دلال‌ها و عرضه مستقیم کالاها و محصولات کشاورزی و صنایع دستی روستایی و فروش تولیدات روستاییان با قیمت و سود مناسب و کاهش قیمت کالاها در بازار راه اندازی شده‌اند و در حال حاضر در استان کرمانشاه در ۲ شهرستان پاوه و صحنه روستابازار فعال هستند.

ایرج صفایی افزود: راه اندازی غرفه‌های روستابازار در شهرستان‌های هرسین و جوانرود در هفته آینده انجام خواهد شد و مراحل آماده سازی مکان روستابازارها و غرفه‌های عرضه محصولات کشاورزی و صنایع دستی در حال انجام است.

مدیرکل تعاون روستایی استان کرمانشاه تصریح کرد: روستابازار در شهرستان سنقرو کلیایی در دهه فجر افتتاح می‌شود و شهرستان‌های کرمانشاه، سرپل ذهاب، کنگاور، روانسر فاقد روستابازار هستند و محلی برای روستابازار تعیین نشده است و در شهرستان اسلام آباد غرب تجهیز مکان روستابازار در حال انجام است و تولیدکنندگان خود در حال آماده سازی مکان روستابازار و تکمیل و چیدن غرفه‌ها هستند.

وی با اشاره به تأثیرات مثبت روستابازارها در ایجاد اشتغال روستایی، گفت: شعار روستابازارها از مزرعه تا بازار است و رسیدن محصولات به دست مصرف کننده بی واسطه در کاهش قیمت‌ها تأثیر بسزایی دارد.

صفایی خاطر نشان کرد: تولیدکنندگان خود می‌توانند به طور مستقیم در امر فروش محصول خود اقدام کنند و فروش محصولات خود را در روستابازارها بر عهده بگیرند تا واسطه‌ها حذف شوند و محصولات با قیمت متعادل به دست مصرف کننده برسد.

روستابازارها عاملی برای فروش مستقیم کالا و حذف واسطه‌ها

وی روستابازارها را عاملی در ترغیب تولید کنندگان به افزایش تولید عنوان کرد و گفت: توسعه روستابازارها در طول زمان علاوه بر حذف دلال‌ها در بازار، در روند توسعه کسب و کار روستایی و رفع معضل بیکاری استان کرمانشاه اثر می‌گذارد.

صفایی یادآور شد که برخی از تولیدکنندگان صنایع دستی در استان برای حضور در روستابازارها اعلام آمادگی کرده‌اند و اگر مکان روستابازارها به سرعت شناسایی شود و زیرساخت‌های آن در کرمانشاه فراهم گردد تولید کنندگان از این طرح استقبال خواهند کرد.

وی گفت: مکان روستابازارها باید به طور دائمی در نظر گرفته شود و می‌بایست سایر دستگاه‌ها در فراهم شدن محل این بازار، تعاون روستایی را یاری دهند و نیز در راستای تشویق تولیدکنندگان برای حضور در این بازارها طرح معافیت از پرداخت قبوض آب و برق و گاز در نظر گرفته شده است.

صفایی بیان کرد: علاوه بر تولید کننده محصولات در روستابازارها برای هر غرفه حداقل یک فروشنده نیاز هست در نتیجه به تعداد غرفه‌ها در استان شغل ایجاد خواهد شد و تولیدات محلی افزایش خواهد یافت و فروش و درآمدزایی نیز به تبع آن بهبود می‌یابد.

وی با اشاره به همکاری جهاد کشاورزی، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها در راه اندازی روستابازارها در استان کرمانشاه، گفت: بخشی از کالاهای اساسی نیز در کنار تولیدات روستایی در روستابازارها عرضه خواهد شد و نیز با ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی و ساماندهی بازار فروش می‌توان از خروج خام محصولات از استان جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود سایر دستگاه‌ها در استان کرمانشاه، به کمک تعاون روستایی آمده و دربرپایی هرچه بهتر روستابازارها همکاری کنند تا تأثیرات مثبت این طرح بر اشتغال استان را شاهد باشیم.

صفایی خاطر نشان کرد: شهر کرمانشاه با توجه به جمعیت بیش از یک میلیونی، ظرفیت برپایی ۱۰ روستابازار را دارد و تجهیز و آماده سازی محل روستابازار نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها در معرفی و ایجاد فضای مناسب این بازار است.

نقش روستابازارها در ایجاد اشتغال برای زنان روستایی

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: روستا بازارها از ۲ سال گذشته با هدف فروش تولیدات خرد روستایی در استان کرمانشاه راه‌اندازی شده است.

کوروش مهرابی افزود: بیش از ۸۶ محصول تولید شده توسط زنان روستایی و عشایری در روستا بازارهای استان کرمانشاه به صورت مستقیم به مردم عرضه می‌شود.

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: روستا بازارها نقش مهمی در اشتغالزایی زنان روستایی و عشایری دارند و می‌توانند بدون واسطه محصولات مورد نیاز خود را در روستابازارها عرضه کنند و مصرف کنندگان با قیمت مناسب محصولات را خریداری کنند.

برپایی روستابازارها راهی برای بازاریابی محصولات تولیدی روستاها

در این رهگذر فاطمه احمدی بانوی شاغل کرمانشاهی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طی چند سال گذشته با رونق کشت زعفران در استان کرمانشاه در شهرستان اسلام آبادغرب اقدام به کشت زعفران کرده‌ایم.

وی افزود: متأسفانه زعفران تولیدی در شهرستان به علت قصد فروش مستقیم و حذف واسطه‌ها زیاد مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

این بانوی شاغل کرمانشاهی بیان کرد: روستابازارها و جشنواره‌های عرضه محصولات کشاورزی بهترین فرصت برای شناسایی سرمایه گذار و فروش محصولات کشاورزی است.

احمدی تصریح کرد: برپایی منظم جشنواره‌ها فرصتی است تا مشاغل روستایی بانوان رونق گرفته و زمینه اشتغال پایدار برای سایر افراد هم فراهم شود.

 

 

‌راه اندازی اولین روستابازارِ شهرستان هرسین

همچنین مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هرسین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: روستابازارها یکی از اهداف وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور در حال اجرا است و در شهرستان هرسین نیز با توجه به ظرفیت‌های بسیاری که در بحث تولیدات دامی و کشاورزی و فرآورده‌های صنعتی دارد راه اندازی این بازار در دستور کار قرار گرفت.

سیامک الیاسی پور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هرسین تصریح کرد: در راستای ایجاد اشتغال در شهرستان هرسین محل روستا بازار تعیین و آماده سازی غرفه‌های آن در حال انجام است و در هفته آینده روستابازار هرسین افتتاح خواهد.

۰%

امتیاز کاربر: ۱.۷۵ ( ۱ نتایج)
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا