گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

گشانی روستایی در دامنه های الوند

روستای گشانی در ۱۷ کیلومتری شمال غربی شهر تویسرکان قرار گرفته به دلیل شرایط اقلیمی خوبی که دارد اقلیم بسیار مناسبی را شامل می شود.

روستای گشانی بخشی از شهرستان تویسرکان در همدان است و شهرستان تویسرکان یکی از توابع استان همدان به شمار می رود مرکز این شهرستان شهر تویسرکان است. موقعیت قرارگیری شهرستان تویسرکان در جنوب کوه الوند در استان همدان است و مردم آن با زبان‌ لری و همچنین با زبان فارسی نیز صحبت می کنند، ممکن است در برخی از نقاط شما  ببینید اهالی با زبان ‌های ترکی نیز رایج نیز صحبت می کنند.

این روستا در ۱۷ کیلومتری شمال غربی شهر تویسرکان قرار گرفته به دلیل شرایط اقلیمی خوبی که دارد اقلیم بسیار مناسبی را شامل می شود و همچنین از مسیر شهر‌ستان‌ اسد‌آباد می‌توان به این روستا رسید که روستای گشانی بیش از ۵۰۰ سال قدمت داردو از روستاهای هدف گردشگری استان می باشد.

ساختار روستای گشانی در همدان

این روستا در محدوده ‏ای کوهستانی قرار دارد و دارای بافت مسکونی متمرکزی است. خانه‌ها به دلیل بافت کوهستانی رو به تابش نور خورشید و با مصالح ساختمانی بومی موجود در منطقه مانند چوب و خاک و سنگ بنا شدند.

ساختار معماری که دیوار‌ها و سقف را قطور و از خشت و گل ایجاد کرده است تا یارا و مدد دیگری برای اسکلت چوبی خانه‌ها در زمستان برای حفظ گرمای محیط خانه باشد. عایق قدیمی که از دوران باستان تاکنون هم در ایران و در بافت بومی و جدید معماری ایرانی استفاده شده است. کاه و گل و خشت استفاده شده از دیگر اجزای معماری خانه‌های گشانی است.

کاهی که حاصل زراعت و چوب آن هم حاصل باغداری اهالی بوده و خشت آن هم دسترنج خودکفایی روستائیان است.

پوشش گیاهی روستای گشانی در همدان

به دلیل شرایط اقلیمی بسیار مناسبی که در روستای گشانی در همدان برقرار است پوشش گیاهی مناسبی در آن وجود دارد و باغ های گسترده را تا چشم های کار می کند می توانید مشاهده کنید. وجود باغ‏ های وسیع گردو، بادام، گیلاس، آلو و زردآلو و در اطراف روستا می تواند برایتان هنگام گشت و گذار در این روستا بسیار جذبا و هیجان انگیز باشد به خصوص اگر در فصل بهار به این روستا بروید که حال و هوا دیگری در این منطقه برقرار است.

جاذبه های اطراف روستای گشانی

وجود آثار تاریخی و مذهبی همچون مقبره امامزاده ابراهیم و گورستان بزرگ و قدیمی قدمت دیرینه این روستا را نمایان می سازد.در طرح هادی روستای گشانی گفته شده این روستا بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد.

  • چشمه ی آب معدنی

همانطور که گفتیم این روستا در سمت شمال و شرق به سمت کوه های الوند قرار دارد و از همین رو به عنوان یک منطقه کوهستانی به شمار می رود، همین خود دلیلی است که در این منطقه دره ها، کوه ها و باغ های زیادی را مشاهده کنید. چشمه ای در این منطقه وجود دارد که آب آن بسیار زلال و معدنی می باشد، زمانی که به این چشمه رسیدید خیالتان راحت باشد و آن را بنوشید.

اقتصاد مردم روستای گشانی

اقتصاد روستای گشانی بر فعالیت‏ های زراعی، دامپروری و باغداری می چرخد. برخی از اهالی روستا نیز  در زمینه‏ های صنایع دستی و خدماتی اشتغال دارند.

غذاهای محلی در روستای گشانی در همدان

در روستای گشانی انواع غذاهای گوشتی طبخ می شود و همچنین یکی از رایج ترین غذاهای روستای گشانی آش است که مردم این روستا آش های مختلفی طبخ می کنند که بسیار هم خوشمزه هستند مانند آش، رشته، آش خیار و گوجه، آش جو و آش اوماج.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا