گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

معرفی روستای ورکانه

ورکانه نیز به معنی قرار گرفتن در کنار آب و چشمه می‏ باشد که ورکانه یکی از روستاهای نزدیک شهر همدان بوده که در فاصله ۲۰ کیلومتری از این شهر قرار دارد.

روستای ورکانه همدان که با قدمت ۴۰۰ ساله در ۲۰ کیلومتری همدان یکی از روستاهای دهستان الوند کوه شرقی در شرق شهرستان همدان است که در دامنه کوه قرار دارد و کوه های سرده در سه کیلومتری شمال شرقی، کوه سرخ بلاغ در سه کیلومتری جنوب غربی و کوه قره داغ در چهار کیلومتری شرق این آبادی قرار دارند.

علت نامگذاری روستای ورکانه

در گویش کردی «ور» به معنی کنار و «کانه» به معنی چشمه است. ورکانه نیز به معنی قرار گرفتن در کنار آب و چشمه می‏ باشد. همچنین نقلی دیگر در خصوص نام این روستا وجود دارد که بیان می کند به دلیل اینکه در اطراف روستای ورکانه، معادن فراوان سنگ وجود دارد، نام آن از کلمه ورکان به معنی نزدیک به معدن برگرفته شده است.

معماری ورکانه

کاربرد سنگ نه تنها در پی، بلکه در قسمت اعظم بناها در ساخت دیوارهای باربر و دیوارهای محوطه و حیاط ها مورد استفاده قرار گرفته است و اکثر سنگ لاشه است که توسط ملات گل کار شده و پهنای این دیوارهای سنگی در طبقه همکف به یک متر هم می رسد و تنها عامل اتصال در دیوارهای سنگی نیز استفاده از تیرهای چوبی است.

سنگ، سنگ لاشه، سنگ مالون، خشت و آجر انواع مصالح متعارف ساختمانی در ابنیه روستای ورکانه است و عنصر سنگ به عنوان اصلی ترین مصالح در ابنیه روستای ورکانه بیش از هر چیز در بازدید از روستا به چشم میخورد و به نظر میرسد کاربرد سنگ در روستا به علت فراوانی این عنصر در روستا و سختی و مقاومت آن در برابر تغییرات جوی و همچنین کمبود آجر و خشت در منطقه بوده است.

قلعه مهری خانم ورکانه

این بنا در فاصله ۱۰۰ متری در ضلع جنوبی روستا و در بستر سبز کوهپایه و مشرف به روستا واقع شده است.

قلعه اربابی نیز بنایی است که ساختمان آن با پلان چلیپایی طراحی شده است. این قلعه مربوط به مهری خانم، ارباب روستا بوده است. این بنا در ابعاد ۱۲ در ۲۰ متر و با زیربنای ۳۳۰ مترمربع در دو طبقه ساخته شده و طبقه دوم در قسمت مرکزی بنا ایجاد شده است.

ورودی بنا نیز از طبقه همکف و طبقه اول و از ضلع شرقی بنا صورت می‌گرفته است و دو پله از دو طرف ورودی طبقه همکف به طبقه اول منتهی می‌شود.

برخی از گزینه های گردشگری روستای ورکانه استان همدان شامل مراکز فرهنگی از قبیل حمام و مسجد جامع روستا، وجود ایوان‌ها و فضاهای نیمه باز در خانه‌های روستایی و سکوهای نشستن رهگذران در میان کوچه‌ها و مراکز تاریخی مثل اصطبل مهری خانم می شود.

غذاهای محلی و سوغات روستای ورکانه همدان

غذاهای محلی روستا مشتمل بر آبگوشت، انواع کباب و انواع آش مانند آش اوماج، آش پلته، آش واره، آش جو و ترخینه می باشد.

محصولات باغات ورکانه شامل گردو، زردآلو، انگور و سیب بهترین سوغاتی های این روستا هستند که سایر محصولات به دست آمده از آنها همچون قیسی و شیره انگور از بهترین ره آورد های آن به شمار می روند.

بیشتر بخوانید:

سیمین ابرو روستای سنگی همدان
لباس محلی زنان و مردان همدان

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا