گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای اُجاق شهرستان رزن

اُجاق روستایی از توابع بخش سردرود شهرستان رزن در استان همدان است که این روستا در فاصله ۱۱۷ کیلومتری همدان و ۴۸ کیلومتری شهرستان رزن می باشد.

روستای اُجاق از توابع بخش سردرود شهرستان رزن در استان همدان است که این روستا در فاصله ۱۱۷ کیلومتری همدان و ۴۸ کیلومتری شهرستان رزن می باشد.

این روستا در دهستان سردرود علیا قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۹۷ نفر (۱۱۹ خانوار) بوده است.

معنای اسم روستا

اجاق.[ اُ ] (ترکی ، اُ) اُجاق. دیگدان. دیگ پایه. آتشدان. دودمان. خاندان. آل. دوده : با اُجاق شاه مردان هرکه خصمی می کند که خانه اش را روشنی از خانه روشن کردنست.

شغل اهالی روستای اُجاق

اقتصاد روستا مبتنی برکشاورزی و دامداری است و عمده مصولات کشاورزی روستا گندم جو عدس و نخود است. علاوه بر این، فراورده‌های دامی این روستا هم کیفیت مرغوبی دارند و شما را وسوسه می‌کنند که بساط سرشیر و کره محلی را برای صبحانه به پا کنید.

ساخت و معماری روستا

کاربرد سنگ نه تنها در پی، بلکه در قسمت اعظم بناها در ساخت دیوارهای باربر و دیوارهای محوطه و حیاط ها مورد استفاده قرار گرفته است و اکثر سنگ لاشه است که توسط ملات گل کار شده و پهنای این دیوارهای سنگی در طبقه همکف به یک متر هم می رسد و تنها عامل اتصال در دیوارهای سنگی نیز استفاده از تیرهای چوبی است.
کاربرد سنگ در روستا به علت فراوانی این عنصر در روستا و سختی و مقاومت آن در برابر تغییرات جوی و همچنین کمبود آجر و خشت در منطقه بوده است.

غذا های محلی و سوغات

(آبگوشت) یکی از اصلی ترین غذای های محلی روستای اُجاق می باشد و دیگر غذا ها انواع آش ماننده آش اوماج و آش دوغ میباشد.

محصولات باغات اُجاق از جمله انگور، بادام، گردو و سیب بهترین سوغاتی روستا میباشد که سایر محصولات به دست آمده از آن ها همچون شیره انگور از بهترین ره آورد های آن به شمار میرود.

نویسنده:

علی میرزایی – روستای اُجاق

 

بیشتر بخوانید:

سیمین ابرو روستای سنگی همدان
معرفی روستای ورکانه
آشنایی با غذاهای همدان

۰%

امتیاز کاربر: ۳.۱۳ ( ۸ نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا