گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

نهاوند به عنوان قطب تولید گشنیز کشور نیازمند صنایع فرآوری است

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با اشاره به نبود صنایع فراوری و بسته‌بندی گشنیز در این شهرستان، گفت: نهاوند قطب تولید گشنیز کشور است اما این محصول به دلیل نبود صنایع بالادستی موردنیاز به شکل خام صادر شده و از این طریق سودی حاصل شهرستان و فعالان این عرصه نمی شود.

«کریم حاج باباعلی» روز سه‌شنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نهاوند بیشترین اراضی زیر کشت گشنیز در کشور را دارد به نحوی که سطح زیرکشت این محصول در این منطقه نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است.

وی تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد از گشنیز کشور در شهرستان نهاوند تولید می‌شود و امسال بیش از ۱۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان زیر کشت این محصول رفته و پیش‌بینی می‌شود که از هر هکتار بیش از ۲ تن محصول برداشت شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با بیان اینکه براساس پیش‌بینی‌ها بیش از ۲۶ هزار تن گشنیز در این شهرستان تولید می‌شود، تاکید کرد: گشنیز گیاهی دارویی است که کمترین مصرف آب را دارد و در فصلی که نیاز مبرم به مصرف آب هست برداشت می‌شود.

حاج باباعلی ادامه داد: گشنیز یکی از محصولات کم‌ آب‌بر و کم‌ هزینه است که به ۲ روش بهاره و پاییزه در نهاوند کشت و تمامی مراحل کشت این محصول به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

او در تشریح خواص دارویی محصول گشنیز گفت: خواص گشنیز شبیه خواص زیره و میوه‌های آن محتوی «لیپیدها، آلبومین‌ها، تانن‌ها، پکتین، قندها و ویتامین ث» است.

رئیس جهادکشاورزی نهاوند خاطرنشان کرد: این جوشانده‌ها سیستم اعصاب را نیز تسکین می‌دهند و از دم کرده آن برای باز شدن صدا، درمان گلو درد و سرماخوردگی، برطرف کردن حالت استفراغ و درمان بیماری دیابت یا قند خون استفاده می‌شود.

وی همچنین کاهش کلسترول خون و تسکین دردهای مفصلی مثل رماتیسم را از دیگر اثرات گیاه گشنیز برشمرد و افزود: از خشک شده یا روغن این گیاه به صورت صنعتی برای تهیه پمادهای تسکین دهنده دردهای رماتیسم عضلانی یا مفصلی نیز استفاده می‌شود.

شهرستان نهاوند با حدود ۱۷۸ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی استان همدان واقع شده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا