گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

وقتی چراغ‌های سرمایه گذاری زرشک میل به روشن شدن ندارند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان گفت: شهرستان درمیان و سایر شهرستان‌هایی که قطب تولید زرشک هستند صرفاً به یک کارخانه تولید بدون بازاریابی و سرمایه گذاری خاص تبدیل شده‌اند.

سیدمحسن نصیرائی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شهرستان درمیان رتبه سوم زرشک را در سطح استان در سال گذشته داشته است.

وی افزود:  آفت‌هایی مانند شته، تریپس، پروانه برگخوار و زنبور سرشاخه خوار این محصول را تهدید می‌کنند و بیماری‌هایی چون زنگ جادویی زرشک، عارضه لکه برگی و پوسیدگی طوقه در کمین این محصول است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان ادامه داد: با وجود دو دهه خشکسالی فرسایشی، درختچههای زرشک مانایی خود را حفظ کرده و  با تنش‌های آبی به عنوان یک محصول منحصر بفرد و مزیت اقتصادی ایستادگی کرده، اما از طرفی عدم توجه به اصول صحیح باغبانی و هرس،کوددهی و تغذیه مناسب، روش‌های نوین آبیاری، روش‌های صحیح و بهداشتی خشک کردن زرشک و در شرایط مطلوب عدم انسجام و در بسته بندی، طراحی، برند سازی و شرایط فروش با ارزش افزوده در بازار شرایط را سخت کرده است.

نصیرائی تصریح کرد: از طرفی نبود زنجیره تکمیل  فرآوری در شهرستان مانند سردخانه‌های ویژه محصولات کشاورزی، شرایط گسترده فروش میوه تازه با بسته بندی خوب به مراکز کشور و شهرهای بزرگ، نبود یک یا دو کارخانه فرآوری کامل و جامع برای حفظ و تبدیل محصول مازاد تولیدی و حفظ ارزش افزوده آن، نبود تشکل منسجم و قدرتمند از نظر مالی که بتواند بار خرید، برندسازی و فروش را در سطح کشور برعهده بگیرد، از دیگر مشکلات است.

وی افزود: کاهش این مشکلات نیازمند یک برنامه ریزی منسجم استانی و حمایت از سرمایه گذاران است و مشکل اعتبار سرمایه‌ای برای تکمیل خط تولید و درگردش برای فروش محصولشان را دارند و به دلیل بدهی بانکی زمین خورده‌اند.

وی با بیان اینکه ناشناخته ماندن زرشک ارزشمند و استراتژیک در بازارهای جهانی و حتی در داخل کشور ضعف بزرگی است، یادآور شد: ازدیاد جوانان بیکار تحصیل کرده و از طرفی وجود چنین ظرفیتی به نام زرشک می‌تواند این راهکار را رهنمون شود که می توان از این جوانان در راستای معرفی، تبلیغات جهانی و همچنین بازاریابی کمک گرفت.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا