گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هازراعت

علت ریزش گل گوجه فرنگی

ریزش گل گوجه فرنگی به زردی دم، گل­ها و کاسه­ ی گل و به دنبال آن سقط شدن گل اطلاق می ­شود. ریزش گل گوجه فرنگی می ­تواند قبل یا بعد از گل ­انگیزی رخ دهد. در وارییته ­های گل گوجه فرنگی بدون بند، گل پژمرده می ­شود و به رنگ قهوه ­ای در­می ­آید اما عملا جدا نمی ­شود.

سقط شدن گل­ها می ­تواند ناشی از عوامل زیادی باشد که اغلب با شرایط تنش در ارتباط هستند. هر عاملی که مانع از گرده ­افشانی، لقاح شود (مانند دمای پایین یا بالا، رطوبت نسبی بالا و باد شدید) می ­تواند موجب ریزش گل گوجه فرنگی شود. تغذی نامناسب، از جمله کمبود کود نیتروژن بیش از حد نیز می ­تواند در این مسئله نقش داشته باشد. حشرات و بیماری­ های برگی نیز ممکن است باعث ریزش گل شوند.

عواملی که منجر به ریزش گل گوجه فرنگی می‌شوند شامل:

  • حشرات و آفات

حشراتی مانند مگس سفید (Aleyrodidae) نیز در موارد معدودی باعث گل‌ریزی در گوجه فرنگی می‌شوند که می‌توان از مبارزه‌های بیولوژیک و سم‌پاشی‌های آگاهانه با این حشره مبارزه کرد.

  • بالابودن ph ,EC  آب یاخاک

درصورتیکه آب یاخاک مادارای خاصیت بازی ویاشوری بالایی باشند گلریزی دیده میشود.

  • شوری خاک

درشرایطی که  EC خاک بالا باشه با آب شور کردن میتونیم این مشکل رابرطرف نماییم.

  • شوری آب

درصورتیکه آب مصرفی دارای  EC  بالاباشد فقط بااستفاده از دستگاه آب شیرین کن میتوان مشکل را حل کردوباتوجه به هزینه بالا میتونیم بگیم درصورت شوربودن آب هیچ راه حلی وجود ندارد.

  • آبیاری ناکافی

    گیاهان گوجه فرنگی دارای سیستم ریشه ای گسترده‌ای هستند که نسبت به شرایط رشد خشک حساس می‌باشند. خشک شدن خاک اطراف گوجه فرنگی شما می‌تواند باعث کاهش گلدهی و همچنین ریزش گل‌ها شود. ریشه گیاهان گوجه فرنگی رشد عمیق دارد که می تواند به ۹۰ تا ۱۵۰ سانتی متر برسد. به طور یکنواخت به گوجه فرنگی آب دهید تا خاک اطراف گیاه به طور یکنواخت تا عمق حداقل ۳۰ سانتی متر مرطوب شود. آب کافی به ارتقاء سیستم ریشه‌ای سالم کمک می‌کند و باعث می‌شود که گیاه شما با دریافت رطوبت مورد نیاز خود، میوه تولید کند.

برای جلوگیری از ریزش گل چه کاری می‌توان انجام داد؟

  • بهترین کار این است که گیاهان به صورت یکنواخت و به خوبی آبیاری شوند. کود گیاهی در اطراف گیاهان به آنها کمک می‌کند تا آب و سطوح رطوبت را به صورت یکنواخت حفظ کنند که کمک خواهد کرد مانع از خشک نشدن گیاهان شود و تا زمانی که کلسیم در خاک به مقدار کافی باشد، بروز پوسیدگی در انتهای گل را کاهش خواهد داد..
  • مقداری پارچه تیره رنگ (به مقدار ۳۰ درصد مناسب است) بر روی گیاهان قرار دهید تا آنها را کمی خنک کند. هنگامی که درجه حرارت به کمتر از محدوده ۲۹ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد افت می‌کند می‌توانید پارچه تیره رنگ را بردارید.
  • بهتر است همواره برچسب تغذیه روی کود را بخوانید و دستورالعمل‌ها را رعایت کنید. همچنین از کودهایی که در برچسب آنها مقادیر زیادی نیتروژن (ازت بالا) درج شده است، استفاده نکنید. یک کود مناسب، متعادل و همه منظوره گزینه خوبی برای تغذیه گیاهان گوجه فرنگی است.
  • تناوب زراعی (کاشت محصولات غیرمشابه) را تمرین کنید و گیاهان تاجریزی (گوجه فرنگی، فلفل، سیب زمینی و…) را در سال‌های متوالی در یک بستر گیاه قرار ندهید.

بیشنر مطالعه کنید:

علت سبز ماندن انتهای گوجه فرنگی
نحوه پرورش گوجه فرنگی

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا