گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاطيور

انواع نژاد ها و گونه های بلدرچین

بلدرچین ها در گونه ها و نژادهای مختلفی وجود دارند. بیشترین نوع بلدرچینی که در ایران پرورش می یابند نژاد معمولی بلدرچین و نژاد ژاپنی بلدرچین می باشد.

بلدرچین ها به عنوان پرندگانی وحشی و شکاری تقریبا در سراسر جهان وجود دارند و گستردگی اغلب آنها به مناطق جنگلی و مرطوب مربوط می شود. بلدرچین بالغ بر ۱۳۰ گونه می باشد که تعدادی از آنها منقرض شده و تعدادی نیز در معرض اقراض هستند. البته برخی از انواع بلدرچین ها نیز به دلیل خواص زیادی که در گوشت و تخم خود دارند جنبه صنعتی پیدا نموده و در اکثر کشور ها پرورش می یابند. در ایران نیز دو گونه ژاپنی و معمولی پرورش می یابد و به یک صنعت بسیار پر درآمد تبدیل شده است.

بر طبق اسناد های تاریخی، تاریخچه اهلی شدن این پرنده پر خاصیت به چین و ژاپن بر می گردد، در دوران جنگ جهانی دولت برای جبران کمبود پروتئین عمومی کشور پرورش بلدرچین را به عنوان پرنده ای با درصد پروتئین بالا و سرعت رشد زیاد معرفی کرد. امروزه نیز در بسیاری از کشور ها همانند کره جنوبی، انگلستان، فرانسه، آلمان، روسیه و ایتالیا و هنگ کنک تولید گوشت و تخم بلدرچین در سطح بالایی صورت می گیرد.

انواع نژاد ها و گونه های بلدرچین

بلدرچین ها در گونه ها و نژادهای مختلفی وجود دارند. بیشترین نوع بلدرچینی که در ایران پرورش می یابند نژاد معمولی بلدرچین و نژاد ژاپنی بلدرچین می باشد. این دو نژاد بیشتر جهت تخم گذاری پرورش می یابند. مهمترین آنها در زیر آمده است:

  • بلدرچین معمولی (coturnix coturnix)

این نوع بلدرچین نام علمی آن coturnix coturnix و نام انگلیسی آن common quail می باشد. منشا پیدایش این گونه بلدرچین آسیا، افریقا و اروپا بوده و در مناطق شمال ایران نیز یافت می شود. این نوع بلدرچین قادر به پرواز های طولانی و مهاجرت میباشد. طول این گونه بلدرچین ۱۶ الی ۱۸ سانتی متر می باشد و یک نوار سفید رنگ بالای چشم خود دارند. وزن آنها پس از بلوغ کامل به ۹۰ الی ۱۲۰ گرم می رسد.

  • بلدرچین ژاپنی (coturnix japonica)

این بلدرچین در زبان انگلیسی Japanese quail نامیده می شود. بلدرچین ژاپنی یکی از نژادهای برتر دو منظوره است که نه تنها گوشت خوشمزه و بسیار مفیدی دارد بلکه به عنوان یک نژاد تخمگذار هم شناخته شده است. این نژاد از بلدرچین ها بیشتر در کشور های چین، کره، ژاپن، شمال مغولستان و جنوب سیبری یافت می شود.

  • بلدرچین پوشالی (coturnix pectoralis)

نام دیگر این نژاد، بلدرچین کاهگلی می باشد که در زبان انگلیسی بدان stubble quail می گویند، بومی کشور استرالیا می باشد و در سراسر کشور استرالیا و تاسمانی یافت می شود. مناطق مورد علاقه آن هامراتع با رطوبت متوسط و سواحل پر از گیاه می باشد .

دارای پر های قهوه ای سوخته همراه با خط هایی از پر های سفید در بدن خود می باشد. هم چنین در سینه این پرنده پره های سیاهی نیز وجود دارد. طول این پرنده به ۳۳ سانتی متر می رسد و وزن آن بین ۱۰۰ الی ۱۲۰ گرم می باشد.

  • بلدرچین نیوزلندی (Coturnix novaezelandiae)

این نژاد از انواع بلدرچین ها که به انگلیسی new zealand quail نامیده میشود در سال ۱۸۷۵ به دلیل شکار بی رویه منقرض شده است. طبق تحقیقات انجام شده گونه ی نر و ماده کاملا شبیه هم بوده اند و فقط از لحاظ وزنی باهم اختلاف داشتند.

  • بلدرچین بارانی (Coturnix coromandelica)

این بلدرچین که در زبان انگلیسی به rain quail مشهور است، در کشورهای هند، پاکستان، نپال، سری لانکا، بنگلادش، میانمار، تایلند و ویتنام به خوبی یافت می شود. آنها بیشتر در مناطق جنگلی و مرطوب یا در میان بوته زار ها زندگی می کنند. و به دلیل عدم وجود شاهپر در آنها قادر به پرواز های طولانی نمی باشند و بیشتر مواقع راه می روند.

جنس نر آنها دارای پر هایی سیاه در سینه خود می باشد و در بقیه موارد شبیه به بلدرچین معمولی می باشد، هم چنین جنس ماده بلدرچین بارانی بسیار شبیه به ماده بلدرچین معمولی می باشد که تشخیص آنها از هم کمی مشکل می باشد.

  • بلدرچین رنج (کوترنیکنس پسیلوفوروس)

این بلدرچین که در زبان انگلیسی brown quail نامیده می شود، به بلدرچین مردابی نیز شهرت دارد. این پرنده بومی کشور های استرالیا و تاسمانی می باشد. این نژاد از بلدرچین ها دارای پر های قهوه ای مات با ترکیبی از پر های کرمی و مشکی در بدن خود می باشد. و بر خلاف سایر بلدرچین ها دارای الگویی یکسان در سراسر بدن خود می باشد.

در آمریکا، کوترنیکس رنج یا رنج انگلیسی نامیده می‌شود و در انگلستان آن را رنج آمریکایی نامند. ظاهر کلی این پرنده هر دو جنس، قهوه‌ای تیره است که قسمت پشت با مقدار مشخصی پر به رنگ خاکستری تیره پوشیده شده و خطوط راه‌راه در قسمت سر پرنده شبیه به گونه‌های دیگر کو ترنیکس می‌باشد. منقار و پاها سبز متمایل به قهوه‌ای و چشم‌ها به رنگ قهوه‌ای تیره می‌باشد. در این‌گونه تعیین جنسیت از روی رنگ امکان‌پذیر بیست و پس از بلوغ از روی آواز نرها یا برجستگی کنار کلواک تعیین جنسیت میسر است.

  • بلدرچین آبی آسیایی (Coturnix chinensis)

این بلدرچین که در زبان انگلیسی king quail نامیده می شود، به شاه بلدرچین، بلدرچین دکمه ای و بلدرچین سینه آبی معروف است. این گونه بومی جنوب شرقی قاره آسیا و اقیانوسیه می باشد که خود شامل ۱۰ زیر گونه است. در بدن این پرنده انواع رنگ ها وجود دارد که برخی از آنها شامل: رنگ آبی، نقره ای، خرمایی مایل به قرمز، قهوه ای تیره و مشکی می باشد.

  • بلدرچین جنگلی درخشان

بلدرچین جنگی درخشان از انواع دیگر بلدرچین ها می باشد که زیستگاه اصلی این گونه از نژادهای بلدرچین به مناطق شمالی آمازون، غرب برزیل و شرق پرو  بر می گردد که متاسفانه در معرض انقراض هستند. بلدرچین های درخشان اصلا اهل مهاجرت نیستند. آنها هم جثه بزرگتری نسبت به سایر گونه های خود دارند و طول بدن شان به ۲۸ سانتی متر می رسد و وزنی در حدود ۳۶۰ گرم دارند.

  • بلدرچین جنگلی سینه خرمایی

 پرهای این گونه از بلدرچین ها در قسمت سینه به رنگ خرمایی است ولی متاسفانه نسل آنها در معرض نابودی است. جنگل های مرطوب مونتن، جایی است که، آنها لانه های شان را در آنجا می سازند ولی در بولیویا، پرو و اکوآدور هم یافت می شوند. طول بدن شان بین ۲۴ تا ۲۸ سانتیمتر و وزنشان بین ۳۰۰ الی ۳۳۰ گرم است.

بلدرچین ها دارای گونه ها و نژاد های وسیعی هستند که در این مقاله سعی شد تا برخی از گونه های بلدرچین ها خدمتتان معرفی شود، در حالی که اگر بخواهیم تمام گونه های بلدرچین ها را با توضیحات کامل ارائه دهیم.

بیشتر بخوانید:

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا