گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

وضعیت حاد رهاسازی پسماندهای پلاستیکی در رزن

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: سطح زیرکشت محصولات نیازمند به پلاستیک در نهاوند و تویسرکان بیشتر است اما بعد از انجام بررسی ها و رصدهای لازم مشاهده شد متأسفانه این موضوع زمین های کشاورزی اجاره ای و رهاسازی پسماندهای پلاستیکی بعد از این نوع کشت به طور گسترده و حاد در شهرستان رزن وجود دارد.

سیدعادل عربی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در استان همدان به علت وجود شرایط آب و هوایی و خاکی ویژه محصولاتی را کشت می کنند که نیاز به مدیریت خاص دارد مانند انواع کشت زیرپلاستیک که عمدتاً شامل هندوانه و خیار می شود.

وی با بیان اینکه تقریباً در تمامی شهرستان های استان نیز این کشت زیرپلاستیک رواج دارد، افزود: کشاورزان صاحب زمین بعد از برداشت محصولات این نوع کشت پسماندهای آن را جمع آوری کرده و آن اراضی را پاکسازی می کنند تا برای کشت سال بعد آماده شود.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان اضافه کرد: در حال حاضر مشکل در شهرستان هایی است که عمدتاً زمین های کشاورزی آنها اجاره ای بوده و کشاورزی که در آن زمین کار می کند بعد از برداشت محصول چون زمین متعلق به خودش نیست احساس مسئولیتی در برابر جمع آوری پسماندهای پلاستیکی نداشته و هیچ اقدامی در این زمینه انجام نمی دهد بنابراین رهاسازی این پسماندها باعث ایجاد مناظر بدی در آن اراضی و شهرستان می شود.

عربی با بیان اینکه رهاسازی پسماندهای پلاستیکی باعث آلودگی خاک نیز می شود، مطرح کرد: سطح زیرکشت محصولات نیازمند به پلاستیک در نهاوند و تویسرکان بیشتر است اما بعد از انجام بررسی ها و رصدهای لازم مشاهده شد متأسفانه این موضوع زمین های کشاورزی اجاره ای و رهاسازی پسماندهای پلاستیکی بعد از این نوع کشت به طور گسترده و حاد در شهرستان رزن وجود دارد و این شهرستان پایلوت اقدامات محیط زیست استان نیز بوده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۴۵۰ هکتار و امسال حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی شهرستان رزن زیرکشت محصولات نیازمند پلاستیک بوده است، ادامه داد: بسیاری از اقدامات محیط زیست شهرستان رزن مربوط به همین کشت های زیرپلاستیک بوده و از ابتدای سال جاری تاکنون هشت فقره اخطاریه توسط محیط زیست برای کشاورزانی که پسماندهای پلاستیکی خودرا جمع آوری نمی کنند، صادر شده است.

عربی تصریح کرد: صدور اخطاریه و معرفی به مرجع قضایی از جمله اقدامات اداره کل محیط زیست در سال گذشته بوده است همچنین با پیگیری های انجام شده و همکاری فرماندار شهرستان رزن قسمتی از مسئولیت این کار به جهادکشاورزی سپرده شد.

وی اطلاع رسانی به کشاورزان، ارسال پیامک، اخطار، صدور اخطاریه به کشاورزانی که مبادرت به پاکسازی زمین نمی کنند و برگزاری دوره های آموزشی برای آگاهی کشاورزان از اثرات بلندمدت آلودگی خاک به وسیله پسماندهای پلاستیکی را از وظایف جهادکشاورزی برشمرد و گفت: اقدامات محیط زیست از پاییز و بعد از برداشت محصول آغاز می شود و کارشناسان محیط زیست اراضی موجود در شهرستان رزن را رصد می کنند تا با استفاده از ظرفیت جهاد یا استفاده از ظرفیت کارگروه پسماند شهرستان با این پدیده مقابله کنند.

عربی با بیان اینکه در زمین هایی که کشاورز صاحب زمین است، این مشکلات کمتر دیده می شود، اعلام کرد: پلاستیک زیر نور آفتاب تجزیه شده و مواد سمی آن وارد خاک و منابع آب زیرزمینی می شود و از طریق یک چرخه این آلودگی به محصول کشت شده برمی گردد و به صورت مستقیم و غیرمستقیم این آلودگی وارد بدن انسان خواهد شد.

وی با بیان اینکه در فصل کشت برای صرفه جویی در مصرف آب و ایجاد شرایط گلخانه در مقیاس کوچک کشت زیرپلاستیک انجام می شود، خاطرنشان کرد: بعد از برداشت محصول این پلاستیک ها را می توان به راحتی جمع آوری کرد و در صورت عدم پاکسازی این پلاستیک ها پخش و کار سخت شده و باید روزها کار انجام داد تا پسماندهای آن جمع آوری شوند همچنین قابلیت زمینی که پسماند در آن باقی مانده نسبت به سال قبل کاهش پیدا می کند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه از نظر عقلی و اقتصادی به صرفه است که صاحب زمین از کشاورز تعهد بگیرد که بعد از برداشت محصول زمین را پاکسازی کند، گفت: جهادکشاورزی باید به طور جدی برای کنترل و نظارت در این زمینه ورود پیدا کند و تاکنون این سازمان همکاری های خوبی با اداره محیط زیست انجام داده اما کافی نیست.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا