گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاطيور

مدیریت پرورش بلدرچین گوشتی و مولد

در حال‌حاضر غالباً در ایران، نژاد بلدرچین ژاپنی پرورش داده می‌شود. علاقه، آموزش کافی و شناخت بازار هدف قبل از اقدام به پرورش و نگهداری بلدرچین از اصول موفقیت در این عرصه می‌باشند.

از اوایل قرن بیستم پرورش بلدرچین گوشتی و مولد در کشور ژاپن رونق ویژه‌ای یافت. پس از جنگ جهانی دوم سایر کشورهای آسیایی و اروپایی اقدام به پرورش این پرنده اهلی نمودند.

بلدرچین (کرک) یکی از کوچک‌ترین پرنده‌های حلال گوشت است که نام آن در قرآن کریم نیز آورده شده است.

آشنایی اولیه با بلدرچین

نژادهای مختلف بلدرچین عبارتند از:

بلدرچین معمولی، بلدرچین ژاپنی، بلدرچین بریتانیایی، بلدرچین سفید انگلیسی، بلدرچین سفید آمریکایی، بلدرچین سینه سفید هندی، بلدرچین پوشالی، بلدرچین نیوزلندی، بلدرچین بارانی، بلدرچین هارلکوئین، بلدرچین قهوه ای، بلدرچین آبی، بلدرچین آبی آسمانی و …

بیشترین نوع بلدرچینی که در ایران پرورش می یابند نژاد معمولی بلدرچین و نژاد ژاپنی بلدرچین می باشد. این دو نژاد بیشتر جهت تخم گذاری پرورش می یابند، اگر قصد گوشتی کردن بلدرچین ها را دارید بهترین نژاد ها، بلدرچین سینه سفید هندی و بلدرچین سفید آمریکایی می باشد. ولی برای شروع بهتر است از پرورش بلدرچین معمولی کارتان را آغاز کنید.

بلدرچین با توجه به طبیعتی که دارد در هر مکانی و با هر شرایطی سازگار است. و شما در هر جای ایران که باشید می توانید کار پرورش بلدرچین را شروع کنید. این پرنده در عرض ۴۰ الی ۵۰ روز بالغ شده و آماده کشتار یا تخم گذاری میشود. وزن یک بلدرچین بالغ حدود ۱۵۰ الی ۲۲۰ گرم است.

دلایل ضرر کردن افراد در کار پرورش بلدرچین

بیشترین خسارتی که افراد مبتدی در پرورش بلدرچین گوشتی و مولد با آن روبرو می شوند ابتدا عدم توجه و شناخت به نیازهای غذایی و دارویی بلدرچین است که باعث از بین رفتن گله مولد و راندمان پایین تولید میشود و دومین مورد از بین رفتن سرمایه اولیه با ساخت یا خرید تجهیزات غیر استاندارد و بی کیفیت است.

تبلیغات زیادی برای درآمد عالی پرورش بلدرچین میشود ولی همه داستان این نیست و این کار جذاب و پرفایده نیاز به کارکردن و همت بالا دارد که شاید در برخی مواقع زحمت بسیار لازم باشد.

اگر به طور جدی قصد پرورش بلدرچین را دارید، باید بدانید که این کار روز به روز در حال رقابتی شدن است و همین الان که شما در حال خواندن این مقاله هستید، افرادی هستند که کار نگهداری بلدرچین را شروع کرده اند و در حال کسب درآمد هستند. پرورش بلدرچین اگر به صورت اصولی و جدی انجام شود، یک کار بسیار پر درآمد است، افرادی که به کار نگهداری بلدرچین مشغول هستند معمولا به دو دسته تقسیم بندی می شوند: کسانی که فقط به کار تولید و فروش تخم نطفه دار ( برای استفاده در دستگاه جوجه کشی ) و تخم های خوراکی بدون نطفه این پرنده می پردازند، و در مقابل افرادی نیز هستند که به کار گوشتی کردن بلدرچین مشغولند.

شما باید قبل از شروع تصمیم تان را بگیرید، می خواهید فقط تخم بلدرچین عرضه کنید؟ یا می خواهید از بلدرچین جوجه کشی کنید و جوجه ها را پروار و گوشتی کنید؟ زیرا بلدرچین ها در نژاد های مختلفی وجود دارند و شما باید با توجه هدف خود نژاد های تخم گذار یا نژاد های گوشتی این پرنده را پرورش دهید.

جدول ۱- میزان مساحت موردنیاز دانخوری و آبخوری
(سانتی‌متر بهازای هر پرنده)
آبخوری دانخوری سن (روز)
۱ ۱/۳ ۱۰ – ۱
۱/۳ ۲/۵ ۲۰ – ۱۰
۱/۵ ۳/۵ ۲۰ به بعد
جدول ۲- میزان مساحت موردنیاز هر پرنده در سنین مختلف پرورش بلدرچین
بستر (سانتی‌متر مربع) | قفس (سانتی‌متر مربع) سن (هفته)
 ۴۰- ۳۵ ـ ۱
۵۵ – ۴۵ ـ ۲
۷۵ – ۶۵ ۷۰ – ۶۰ ۳
۹۰ – ۸۰ ۸۰ – ۷۵ ۴
۱۰۰ – ۹۵ ۹۰ – ۸۵ ۵
۱۳۰ – ۱۲۰ ۱۰۵ – ۹۵ ۶
ـ ۱۳۰ – ۱۲۰ تخمگذاری

خصوصیات محل پرورش بلدرچین گوشتی و مولد

با اینکه امکان پرورش بلدرچین به‌صورت خانگی با تأمین محل مناسب و تغذیه صحیح وجود داشته ولی در سطح صنعتی پرورش در سالن‌های بسته صورت می‌پذیرد.

در پرورش این پرنده به‌صورت گسترده باید انواع ساختمان‌ها و تجهیزات و امکانات مورد استفاده در پرورش طیور صنعتی فراهم گردند.

درصورت پرورش بر روی بستر، پوشال چوب با کیفیت و اندازه مناسب به‌عنوان بستر استفاده می‌شود.

علاوه بر این می‌توان این پرنده را به‌ویژه در دوره تخم گذاری جهت افزایش عملکرد در فنس‌های مخصوص بلدرچین پرورش داد.

مدیریت پرورش بلدرچین

پرورش بلدرچین به‌صورت پرورش بلدرچین گوشتی ، تخم‌گذار خوراکی و مولد همراه با جوجه‌کشی هست که هرکدام از این روش‌ها به‌صورت مجزا یا ادغام شده در یک مجموعه امکان‌پذیر است.

محصولات بلدرچین گوشتی و مولد

مقاومت بالای این پرنده به انواع بیماری‌ها و شرایط نامناسب مدیریتی باعث شده است که هیچ‌گونه واکسن یا آنتی‌بیوتیکی در طول دوره پرورش و در جیره غذایی آن استفاده نمی‌گردد.

به همین دلیل انتظار می‌رود گوشت و تخم این پرنده نسبت به سایر طیور سالم‌تر باشد.

همچنین به اعتقاد برخی طبع گرم و مواد مغذی موجود در گوشت بلدرچین، آن را به یک ماده غذایی دارویی تبدیل کرده است.

تخم بلدرچین غنی از اسیدهای چرب امگا ۳، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی به‌ویژه فسفر بوده و دارای کلسترول ناچیزی است.

 

بیشتر بخوانید:

پرورش بلدرچین سرمایه گذاری سودآور
اهمیت قفس بلدرچین در پرورش آن
خشونت در بلدرچین و کبک

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا