گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای لادیز شهرستان میرجاوه

روستای لادیز در استان سیستان و بلوچستان در نزدیکی میرجاوه و 100 کیلومتری زاهدان واقع شده و یکی از زیباترین مناطق این استان محسوب می‌شود.

روستای لادیز در استان سیستان و بلوچستان در نزدیکی میرجاوه و ۱۰۰ کیلومتری زاهدان واقع شده و یکی از زیباترین مناطق این استان محسوب می‌شود. شرایط آب و هوای این روستا در پاییز، زمستان و اوایل بهار بسیار عالی و دلپذیر است اما در تابستان‌ ها گرم است.

مردم روستای لادیز میرجاوه مسلمان بوده و اکثرا پیرو مذهب تسنن حنفی هستند. زبان مردم این روستا بلوچی بوده و دارای فرهنگی بسیار غنی و همچنین کهن است.

روستای لادیز در دشتی وسیع استقرار یافته و بافت مسکونی متراکمی دارد. خانه‌های روستاییان عمدتاً با خشت و گل و چوب بنا گردیده‌اند و سقف‌های مسطحی دارند. برخی از خانه‌ها با مصالح آجر، آهن و گچ ساخته شده‌اند.

قدمت غار لادیز بسیار زیبا به دوران ما قبل تاریخ باز می‌گردد و فاصله آن از شهر میرجاوه حدود ۱۰ کیلومتر است. این غار ارتفاعی حدود ۵.۲ متر و طولی حدود ۱۵ کیلومتر دارد و در تمام فصول سال، در کف و دیواره‌های این غار شگفت‌انگیز جویبارهایی سرازیر می‌شوند. اطراف دهانه ورودی غار از پوشش گیاهی زیبایی برخوردار است و درختان پده، گز و انواع گیاهان علفی جذابیت خاصی به آن داده است.

آبشار لادیز نیز در همین روستا و در فاصله نزدیکی از غار آبی “لادیز” قرار دارد به طوری که می توان با پای پیاده این مسافت را پیمود. ترکیب دو پدیده آبشار و غار در این منطقه باعث شده است برخی خانواده های زاهدانی اوقات فراغت ایام تعطیل خود را در روستای لادیز بگذرانند.

محصولات عمده زراعی روستا مشتمل بر گندم، جو و علوفه است. انار، گلابی و هلو از محصولات سردرختی آن است و عمدتا به کشورهای هم‌جوار (پاکستان و افغانستان) صادر می‌شود. مردمان لادیز از محصولات دامی خود که شامل شیر، کشک و دوغ و همچنین گوشت قرمز است، برای استفاده شخصی و همچنین کسب درآمد بهره می‌برند. زنان و دختران روستای لادیز با بافت انواع قالی و سوزن‌دوزی‌های زیبا در بهبود درآمد خانوار روستایی تأثیر بسیار مهمی دارند.

بیشتر بخوانید:

تمین، روستای گردشگری در سیستان
روستای کلپورگان تنها موزه زنده سفال جهان
روستای کوپچ در میان کوه های نیکشهر

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا