گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای اونار یکی از زیباترین روستاهای استان اردبیل

روستای اونار بر روی تپه‌ای ساخته شده که در دو سوی آن رودخانه اونارچایی جاری است و بر اثر آبیاری این رودخانه، باغ‌های سرسبز و مراتع دل انگیزی در خود روستا و اطراف آن بوجود آمده‌است.

روستای اونار در ۲۰ کیلومتری شرق مشکین شهر می باشد در این روستا از اوایل اسلام تا دوران معاصر آثار فرهنگی بی شماری به چشم می خورد. روستای تاریخی، باستانی، توریستی و نمونه گردشگری اونار (اُنار یا انار) در شرق مشگین شهر قرار داشته و قدمت هزاران ساله و وجود جاذبه های گردشگری و تاریخی، اونار را به یکی از مناطق مهم گردشگری مشگین شهر تبدیل کرده است. این روستا دارای آثار تاریخی و باستانی بسیار زیادی است که بقایای بسیاری از آن ها هنوز بر جای مانده است. تخمین می شود که قدمت این روستا به دوران طلوع مسیحیت باز می گردد.

آثار تاریخی روستای اونار

اونار نیز از جمله روستاهای تاریخی ایران و اردبیل محسوب می شود و امروزه به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری در استان اردبیل تعیین شده ‌است. در این روستا آثار متعدد تاریخی از جمله قبرستان پیر بابا، درخت چنار، قلعه بربر و تپه ‌های تاریخی همچون ال له ور، سلاخ خانه و مصلی و دیده بان وجود دارد که زیبایی این روستا را دوچندان می کند. مقبره سید جعفر هم که از نوادگان امام موسی کاظم می باشد در این روستا قرار دارد.

گورستان باستانی روستای اونار

گورستان تاریخی اونار معروف به قبرستان پیر بابا، به دلیل داشتن سنگ قبر های متنوع، از نظر شکل و جنس و نبشته ‌های متعدد جالب توجه گردشگران ‌است. روی سنگ گور های موجود در این گورستان نشانه‌ هایی همچون ستاره شش پر، تصویر چکش ساده و جز آن نیز دیده می‌ شود.

جنگل‌های بی نظیر روستای اونار

جنگل‌ها و درخت‌های موجود در روستای اونار مشگین شهر زیبایی خاصی به این منطقه داده است.

رودخانه نزدیک روستای اونار نیز زیبایی این روستا را دوچندان کرده است و یکی از جاذبه‌های گردشگری روستا محسوب می‌شود.

سفالگری در روستا اونار

پيشينه سفالگري در استان چندان مشخص نيست اما پيدا شدن سفالينه‌هاي متعدد در اكثر مناطق استان در كاوشهاي باستانشناسي حاكي از آن است كه سفالگري در اين منطقه از سرزمين پهناور ايران مانند ساير نقاط از قدمت و پيشينه برخوردار است. مشگين شهر از ديرباز محل ساخت و عرضه سفال بوده است. وجود معادن خاك رس در استان به عنوان مواد اوليه سفالگري مزيد بر علت است.

در حال حاضر تعدادي كارگاه سفالگري در خود استان و يا توابع آن كه مهمترين شان روستاي باستاني اُنار از توابع مشگين‌ شهر است، مشغول به فعاليت هستند.

صنایع دستی و محصولات روستا اونار

عمده ترین محصولات کشاورزی و فرآورده های دیگر این منطقه انگور، سیب، هلو، شلیل، گردو، سیب زمینی، گندم، علوفه، صیفی جات، لبنیات، عسل بوده و صنایع دستی آن نیز گلیم، جاجیم، فرش، نمد، سفال می باشد.

جاذبه های گردشگری روستا اونار

آثار باستانی و تاریخی دهکده اونار مقبره سید جعفر، سنگ افراشته، قبرستان تاریخی، چنار کهنسال، قلعه بربر، مسجدجامع، مسجدحضرت علی (ع)، مسجدابراهیم آباد و … است. تپه باستانی قنبر نیز در شمال این روستا قرار دارد.

این روستا دارای جاذبه های طبیعی بسیار نیز می باشد.

آرامگاه مطهر سيد جعفربن موسي كاظم (ع) در شمال خاوري روستاي انار از توابع بخش مشگين خاوري در وسط يک باغ سرسبز وسيع واقع شده است. اين امامزاده مسجدي بزرگ دارد که داراي سه درب است. قبر شريف امام زاده سيد جعفر (ع) در ضلع جنوب خاوري مسجد قرار گرفته كه در بالاي آن بر سقف مسجد گنبدي بزرگ بنا شده است.

بیشتر بخوانید:

روستای شایق سرعین اردبیل

 

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا