گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای شایق سرعین اردبیل

روستای شایق در ۷ کیلومتری جنوب غربی شهر چشمه های معدنی جوشان بهشتی سرعین واقع شده است.

روستای شایق یکی از بزرگترین روستاهای تابعه شهرستان سرعین در استان سرعین می باشد. روستای شایق در ۷ کیلومتری جنوب غربی شهر چشمه های معدنی جوشان بهشتی سرعین واقع شده است. از طریق جاده آسفالته روستایی به شهرستان سرعین ارتباط دارد و از طرفی نیز به روستای آلوارس و سرانجام پیست اسکی آلوارس در دامنه های قله سبلان منتهی می شود.

اکثر اهالی روستا کشاورز بوده و در کنار کشت و زرع به دامداری سنتی مشغولند و از این طریق امرار معاش می نمایند . گندم و سیب زمینی، عدسی و علوفه دام از مهمترین محصولات زراعی روستای شایق می باشد . قالی بافی، گلیم بافی و صنایع دستی نیز در این روستا رواج دارد.

وجه تسمیه روستای شایق از این قرار است: حدود ۲۵۰ سال پیش مرد بزرگ و نامی به اسم مرحوم حاج محمدیار از حوالی پارس آباد امروزی به این منطقه آمده و با توجه به اینکه آن زمان اکثر مردم عشایر حالت کوچ رو داشته اند به نظر می رسد استعداد رویش و مراتع موجود در دامنه سبلان و ییلاقات خوش آب و هوا با چمنزارهای پر علف و زمین های مستعد عامل اصلی برای مهاجرت بوده و در این منطقه ساکن می شوند.چون اسم طایفه شان شایقی بوده این دیار را به شایق نامگذاری کرده اند . بعداً فرزندان آن مرحوم ازجمله حاج عبادالله شایقی زمام امور را بدست می گیرد و براساس گفته افراد کهنسال تمام ملک روستا و بعضی زمین های روستاهای اطراف متعلق به ایشان بوده است.

گردشگران سرعین پس از مشاهده این روستای سرسبز، می‌توانند به بازدید از دیگر دیدنی های روستای شایق همچون زال تپه سی بروند که تماشایش برای هر فرد طبیعت‌گردی می‌تواند جالب به نظر برسد. همچنین سری به دهکده صخره ای باستانی ویند کلخوران بزنید که اطرافش را غارهایی دست ساخته احاطه کرده‌اند. غارهایی در دل کوه‌ها که نقاشی‌هایی بر روی دیوارهایش حک شده است.

۰%

امتیاز کاربر: ۵ ( ۱ نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا