گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستا گرمه ؛ روستایی شگفت انگیز در دل کویر مرکزی ایران

روستای «گرمه» از توابع شهرستان خور و بیابانک در حاشیه کویر مرکزی فلات ایران واقع در شمال شرق استان اصفهان قرار دارد. این منطقه پوشیده شده از باتلاق‌ها و تپه‌های شنی در حواشی شرقی و خاک‌های رُس نمکی در نواحی غربی است. دمای هوای این روستا در تابستان تا ۶۰ درجه و در زمستان تا ۷- درجه متغیر است. روستای گرمه در بین کوه‌ و دشت با پوششی از درختان خرما و انار واقع شده است.

راه‌های دسترسی به روستا گرمه

مسیر اول: مسیر شهر خور به سمت مهرنجان و یزد پس از طی مسافتی در حدود ۲۷ کیلومتر به جاده فرعی نیشابور و گرمه می رسید که پس از طی ۸ کیلومتر، تابلوی نخلستان گرمه قابل رویت است.

مسیر دوم: مسیر شهر خور به سمت یزد پس از طی مسافتی در حدود ۱۰ کیلومتر به جاده خاکی میرسید که در صورت ورود به آن پس از طی مسافتی در حدود ۱۵ کیلومتر وارد روستای گرمه خواهید شد.

خانه ها در روستای گرمه
در ابتدای ورودتان به روستای گرمه آنچه که نظر شما را به خود جلب می کند روش ساخت منازل این روستا است. خانه هایی ساده و صمیمی که بر روی تپه های خاره بنا شده اند. این منازل مثل بسياري از اثرهای معماری کویری اند و برای خنک ماندن فضای داخلی آنها از مصالح و معماری خاصی شکل گرفته اند. یکی از جذابیت ها خانه های این روستا است که مشرف به نخلستان می باشد.

خانه‌های گرمه که در ردیف بر روی تپه‌های خاره بنا شده به مشرف به نخلستان آن باز هم یکی از همان دیدنی‌های ساده‌ای است که در عین ساده بودنش آدمی را مجذوب خود می‌کند. مردم گرمه به زبان پهلوی صحبت می‌کنند که اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین زبان ایرانیان است. مردمان بومی در زبان محلی و قدیمی خود آن را «هسب» می‌نامند. گرمه منطقه‌ای ادیب پرور است و افراد گرانقدری چون یغما جندقی، شاعر عالی‌قدر و حبیب یغمایی، سراینده شعر روباه و زاغ، برخاسته از این منطقه هستند . این روستا در فصل بهار و پاییز و زمستان بسیار خوش آب‌وهوا است. قلعه بسیار قدیمی و چهار طبقه گرمه متعلق به عهد ساسانیان، مرکز توجه اکثر باستان‌شناسان واقع شده است.

نخلستان‌های گرمه

از آنجایی که به بار نشستن خرما از یک درجه حرارتی به بالا امکان پذیر است و کویرهای مرکزی ایران دارای زمستان های سردی هستند خرمای مرغوبی در آنها به بار نمی شیند. ولی گرمه از اندک روستاهای خور و بیابانک است که زمستان آنقدر سردی ندارد، به همین دلیل دارای نخلستان های زیادی است و خرمای بسیار خوبی دارد. نکتهٔ جالب و عجیب این است که درختان خرما در این جا در کنار درختان زردآلو بار می دهند.

صنایع دستی روستای گرمه

صنایع دستی مردم گرمه بیشتر به دست زنان فروخته می‌شوند. معمولاً از برگ‌های خرما درست شده‌اند و جالب اینکه هر گردشگر که به این روستا پا بگذارد حتماً تعدادی از آن‌ها را خریداری کرده و همراه خود می‌برد.

چشمه روستای گرمه

چشمه آب معدنی آن هزاران سال است که از دل کوه می‌جوشد. در اطراف روستا قرار گرفته و یکی از جاذبه‌های دیدنی آن به حساب می‌آید. چشمه آب گرم آن برطرف‌ کننده درد پا، درد کمر و آرتروز است و هر ساله مردم بی‌شماری برای استفاده از این چشمه و زیارت امامزاده مقرب به گرمه سر می‌زنند.

چشمه ماهی، درمان‌گری طبیعی

یکی دیگر از ویژگی‌های طبیعت روستای گرمه وجود چشمه ماهی در آن است. این چشمه‌ی کوچک که اکنون بسیار معروف است در دل خود ماهی‌های کوچکی دارد که نوعی درمان‌گر محسوب می‌شوند. این ماهی‌‌های بی‌دندان با جویدن پوست بیمار باعث از بین رفتن برخی بیماری‌های پوستی می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

روستای قهی اصفهان
روستای ابیانه کجاست؟

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا