گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

آغاز سومین دوره واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین استان آذربایجان شرقی

مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی از آغاز سومین فاز عملیات واکسیناسیون بر علیه بیماری تب برفکی در جمعیت دام سنگین در سطح استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، امیرحسین بهداد، مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز سومین فاز عملیات واکسیناسیون بر علیه بیماری تب برفکی در جمعیت دام سنگین در سطح استان، گفت: این طرح در راستای مصونیت بخشی به دامهای سنگین استان در برابر بیماری تب برفکی است.

وی افزود:  واکسن این بیماری بهادار بوده و  به وفور در مراکز مایه کوبی بخش خصوصی استان موجود است.

مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی در ادامه افزود: با توجه به اینکه این بیماری در برخی استانها شیوع پیدا کرده و متاسفانه از طریق تردد بی ضابطه و بدون اخذ مجوز بهداشتی دام از ادارات دامپزشکی شهرستانهای مبدأ، به استان ما نیز منتقل شده و تعدادی از واحدهای دامی را تحت تاثیر قرار داده؛ لذا در جهت پیشگیری از این بیماری حتما باید واکسیناسیون دورهای دام‌ها به طور مرتب  انجام شود، همچنین رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای در جهت جلوگیری از شیوع این بیماری بسیار حائز اهمیت است.

 بهداد در خصوص علایم این بیماری تصریح کرد: از نشانه های بیماری تب برفکی تب شدید، ترشح بزاق، تاول روی پستان ها و سر پستانک، ایجاد زخم دهان و بین سم ها، کاهش اشتهای گاو به دلیل زخم دهان، سقط جنین و در برخی موارد باعث مرگ و میر در میان گاوها می شود.

وی مهمترین علت ابتلای دامها به این بیماری را عدم واکسیناسیون دامها در موعد مقرر چهار ماه هر فاز دانسته و از کلیه دامداران روستایی و عشایری و نیز مالکین واحدهای گاوداری صنعتی و نیمه صنعتی خواست تا در اسرع وقت نسبت به واکسیناسیون دامهای خویش بر علیه بیماری تب برفکی اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان همچنین افزود: سومین فاز عملیات واکسیناسیون در استان از اول بهمن ماه شروع شده و تا زمانیکه احساس شود یک پوشش مناسب ایمنی در جمعیت دامی استان بوجود آمده ادامه خواهد داشت.

بهداد در پایان از کلیه اتحادیه‌ها و تشکل‌های دامی درخواست کرد در این فراخوان واکسیناسیون اداره کل دامپزشکی استان را همراهی کنند و ضرورت امر واکسیناسیون به هر نحو ممکن به اطلاع و آگاهی کلیه پرورش دهندگان و دامداران و بهره‌برداران دامی سطح استان برسانند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا