گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

تجهیز ٢.٢ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه نوین آبیاری

یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی از تجهیز ٢.٢ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور به سامانه های نوین آبیاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس زارع مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشستی خبری اظهارداشت: ٨.٧ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور در چرخه تولید مستقیم قرار دارد.

وی اضافه کرد: از این میزان ٣.٢ میلیون هکتار از آن اراضی پایاب و مدرن و ٥.٥ میلیون هکتار اراضی غیرپایاب و سنتی هستند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بهره‌برداران بیشتری در اراضی سنتی که خرد و پراکنده هستند، فعالیت می‌کنند، افزود: حدود ٢ میلیون هکتار از این اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده و از اراضی مدرن نیز حدود ٢٠٠ هزار هکتار به این سامانه‌ها تجهیز شده اند و حدود ١٣٠ هزار هکتار نیز در دست اجراست.

به گفته زارع، ١٥٠ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی و ٥٠٠ میلیارد تومان از بودجه سنواتی سال ٩٨ برای تجهیز اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری در نظر گرفته شده که تا الان از صندوق توسعه ملی ٢٠ درصد اعتبارات را تخصیص داده اند.

وی ادامه داد: با این اعتبارات حدود ١٧٠ هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز می‌شوند.

زارع با بیان اینکه تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری باعث افزایش ۴۴ درصدی راندمان آب در مزرعه می شود، گفت: همچنین این اقدام باعث افزایش ۳۰ درصدی عملکرد محصول، کاهش ۳۰ درصدی مصرف نهاده ها و نیز کاهش ۲۵ درصدی مصرف انرژی در آب هایی که از چاه استحصال می گردد، می شود.

وی  ادامه داد: با توجه به محدودیت آب کشور و اینکه ما یک سوم بارش جهانی را داریم و همچنین با توجه به کاهش ۵۰ درصدی روان آب ها و کاهش پساب های زیرزمینی انجام سیستم های آبیاری نوین جزو  برنامه های مهم اقتصاد مقاومتی است.

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت تجهیز سالانه ۴۰۰ هزار هکتار اراضی در سال به سامانه های نوین آبیاری وجود دارد، گفت: در حال حاضر ۱۶۰۰ مجری، ۴۰۰ مشاور و ۳۵۰ تولیدکننده لوله و تجهیزات داریم.

کاهش سهم سامانه های آبیاری بارانی به ۲۴ درصد

این مقام مسئول افزود: از سال ۶۹ که اجرای عملیات آبیاری نوین در کشور آغاز شده است بیشتر کار با روش های بارانی بود اما اخیرا به این نتیجه رسیدیم که باید آبیاری ها به سمت قطره ای و موضعی پیش برود چون در آبیاری بارانی امکان تبخیر آب و شستن خاک نسبت به مدل های دیگر بیشتر است.

زارع تصریح کرد: از سال ۹۳ تا ۹۷ سهم سامانه های آبیاری بارانی از ۵۷ درصد به ۲۴ درصد کاهش یافته است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هر کشاورز تنها مجاز است یک بار از تسهیلات دولتی مربوط به پروژه های آبیاری استفاده کند، گفت: ما این مساله را رصد می کنیم که امکان دو بار پرداخت وجود نداشته باشد.

زارع با بیان اینکه ۸۵ درصد هزینه های آبیاری بارانی به صورت بلاعوض توسط دولت پرداخت می شود، گفت: ۱۵ درصد این هزینه را خود کشاورزان پرداخت می کنند.

وی اضافه کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه قرار است ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی به سامانه های نوین آبیاری مجهز شود و بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی این رقم ۲۵۰ هزار هکتار است اما به شرط وجود اعتبار این برنامه ها تحقق خواهد یافت.

به گفته وی، طبق بودجه ای که در اختیار می گذارند و بر اساس توافق سازمان برنامه و بودجه سالانه انجام بیش از ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار هکتار سامانه آبیاری نوین امکان پذیر نیست.

۹۵ درصد لوازم و تاسیسات آبیاری در داخل تولید می شود

این مقام مسئول با بیان اینکه ۹۵ درصد لوازم و تاسیسات آبیاری در داخل کشور و توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می شود، گفت: به همین دلیل است که با توجه به شرایط دشوار ناشی از تحریم در این حوزه شاهد افزایش قیمت نبودیم.

زارع در پایان این نشست به برگزاری چهارمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی سامانه های نوین آبیاری اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه از ۲۴ تا ۲۷ دی ماه در تهران برگزار می شود که از ۱۶۰ غرفه ای که در این نمایشگاه وجود دارد ۱۱۴ غرفه مربوط به سامانه های آبیاری است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا