گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاگياه

نقش منیزیم در گیاهان و علائم کمبود آن

منیزیم یک جزء معمول در بسیاری از ترکیبات معدنی خاک است که حدود 2 درصد از پوسته زمین را تشکیل می­دهد. همچنین یکی از سه عنصر مغذی ثانویه به همراه کلسیم و گوگرد می باشد که جهت تغذیه متعادل گیاه نیاز است و نقش مهمی در رشد و عملکرد گیاه دارد. در ادامه به بررسی دلایل کمبود این عنصر در خاک، نقش آن در گیاه، علائم کمبود و انواع کودها و روش مصرف آنها پرداخته شده است.

نقش منیزیم در گیاهان

اتم اصلی مولکول کلروفیل می­باشد و نقش مهمی در فعال کردن آنزیم­های درگیر در تنفس ، فتوسنتز و سنتز اسید نوکلئیک دارد. این ماده در متابولیسم و انتقال ترکیبات فسفات موجود در گیاه کمک می کند. و همچنین باعث تسهیل در جابجایی کربوهیدرات‌ها (قندها و نشاسته ها) و افزایش تولید روغن و چربی در گیاهان می شود.

روش­ های جذب توسط گیاهان

گیاهان آن را به صورت ۲+Mg که شکل قابل حل در محلول خاک است به دو روش از طریق ریشه جذب می­کنند.

  • روش غیر فعال که ناشی از جریان تعرق است.
  • روش پخشیدگی در این روش یون از ناحیه­ای با غلظت زیاد به ناحیه­ای با غلظت کمتر منتقل می­شوند.

مقدار جذب شده به میزان غلظت در محلول خاک و توانایی خاک جهت رها سازی این عنصر به محلول خاک بستگی دارد.

اثرات کمبود منیزیم در گیاهان

کمبودمنیزیم بر خلاف کمبود روی، آهن، مس ومنگنز در برگ های پایین و پیر مشاهده می شود. چون منیزیم در گیاهان قابل انتقال است وبخوبی می تواند در گیاه حرکت کند.

علت کمبود در برگ های مسن به خاطر انتقال منیزیم از برگ های پایین به میوه و برگ های جوان است.

علایم کمبود منیزیم در مرکبات، در هر فصلی ممکن است ظاهر شود ولی عمدتا در اواخر تابستان و پاییز، همزمان با رسیدن میوه ظاهر می شود.

با شروع کمبود، لکه های نامنظم زردرنگ در اطراف رگبرگ اصلی برگ های اطراف میوه ظاهر می شوند.

با پیشرفت کمبود، این لکه ها به تدریج به هم پیوسته و یک نوار نامنظم کلروزی را در طرفین رگبرگ اصلی به وجود می آورند. لکه ها در صورت تداوم کمبود به مرور بزرگ تر می شود تا وقتیکه فقط نوک و قاعده برگ سبز باقی مانده، بقیه سطح برگ زرد می شود.

در کمبودهای متوسط تا حاد، سرخشکیدگی مشاهده می شود. برگ های زرد شده در صورت مساعد بودن شرایط محیطی، ممکن است تا مدت زیادی بر روی درخت باقی بمانند ولی در عین حال، آمادگی برای ریزش داشته و در اثر عوامل نامساعد دچار ریزش می شوند.

معمولا شاخه های پربار بیشتر بیشتر از سایر شاخه ها علایم عارضه را نشان می دهند و در اثر کمبود بسیار ضعیف شده و مساعد برای ابتلا به بیماری های قارچی می شوند.

علائم کمبود منیزیم

اثرات کمبود منیزیم در برگ ها

ارقام هسته دار مرکبات نسبت به رقم های بدون هسته بیشتر دچار این عارضه می شوند که این امر ممکن است به باردهی بیشتر رقم های هسته دار مربوط باشد.

در اثر کمبود منیزیم، میوه ها کوچک و نسبت به حمل و نقل آسیب پذیرتر شده، از نظر درصد مواد جامد، اسیدیته کل و ویتامین C فقیرتر می شوند. این گونه درختان در شرایط کمبود، به سرما حساس ترند.

انواع، زمان و روش استفاده از کود منیزیم 

  • بقایای آلی

این ترکیبات حاوی مقدار قابل توجهی منیزیم است. هر ۱۲ تن کود مرغی تازه می­تواند حدود ۲۵ کیلوگرم Mgدر هکتار  به خاک اضافه کند اما سایر کودهای آلی باید به میزان ۲۰ تن در هکتار به خاک اضافه شود که بتواند این مقدار از این عنصر را به خاک منتقل کند.

  • کود سولفات منیزیم ۷ آبه

سولفات منیزیم حاوی ۱۵ درصد MgO و ۲۸ درصد SO3   و دارای خاصیت حلالیت بالا می­باشد همچنین به دلیل درصد بالای سولفات بیشتر در خاکهای آهکی و قابل استفاده به روش­های مختلف می­باشد. این کود را نباید با کودهای فسفاتی ترکیب کرد.

این کود برای محصولات زراعی قبل از کشت و به صورت پاشش بر سطح خاک و یا به صورت محلول در آب آبیاری استفاده می‌شود

مقدار این کود برای باغات مطابق با سن درخت متفاوت می­باشد. و به طور کلی در اواخر بهار بعد از  شکوفه دهی  به صورت محلول پاشی به میزان ۶۰۰ گرم در ۱۰۰ لیتر آب حل شود.

عموما جهت تاثیر سریع و بیشتر این کود را به صورت محلول پاشی روی سطح برگ استفاده می­شود.

  • کود مایع منیزیم نیترات

این کود از ترکیب اکسید Mg با اسید نیتریک که دارای ۷ درصد NO3 و ۶ درصد Mg و به صورت مایع می­ باشد.

ازت موجود در این کود به شکل  نیترات  که این نیترات در تمام مراحل رشد به­ ویژه دمای سرد در دسترس گیاهان می­ باشد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
موسسه مبتکران شیمیاف اس پي ماركت
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا