گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاغذاهای محلی
تازه‌ها

زیره ادویه اصلی غذاهای محلی کرمان

معرفی غذاهای محلی کرمان

شهر کرمان همانند دیگر استان‌های ایران دارای غذاهای خاص و بسیار لذیذی است. بهترین و مرغوب‌ترین ادویه‌ای که در شهر کرمان کشت می‌شود زیره بوده و مردم نیز در بسیاری از غذاهای کرمانی از آن استفاده می‌کنند. البته در کنار زیره، کشک نیز از دیگر مواردی است که در این غذاها طرفداران بسیاری دارد و به عنوان چاشنی در آن ها بکار می‌رود.

آبگوشت بز قرمه

آبگوشت بزقرمه یا آبگوشت کرمانی یکی از غذاهای محلی کرمان بوده که بسیار پرطرفدار محسوب می‌شود. این غذای محلی خوش طعم از ترکیب نخود لپه شده، سیر، کشک، سیر داغ، زعفران، پیاز، ادویه و گوشت با استخوان بزغاله می‌باشد. به نظر می‌آید دلیل نامگذاری این غذا به این نام وجود گوشت بزغاله در آن است.

خورش بز قرمه

خورش بز قرمه نیز از دیگر غذاهای محلی کرمان می‌باشد. مواد لازم برای طبخ خورش و آبگوشت بزقرمه تقریبا یکسان می‌باشد و تنها تفاوت آن اضافه شدن نعناع داغ است. این غذای محلی به دو صورت با نان و برنج سرو می‌شود. این خورش خوش طعم به دلیل وجود گوشت و نخود منبع غنی پروتئین بوده و بسیار مقوی به شمار می‌آید.

خورش بزقرمه غذای محلی کرمان

آبگوشت بادمجان و کشک

از دیگر غذاهای محبوب در بین مردم کرمان آبگوشت بادمجان و کشک می‌باشد مواد تشکیل دهنده این آبگوشت اعم از کشک، بادمجان، گوشت چرب با استخوان، چغندر، پیاز، لوبیای سفید، خیار، نخود، سیب‌زمینی و ادویه است. به دلیل اینکه حبوبات به کار رفته در این غذا باید از شب قبل خیسانده شود روند طبخ این آبگوشت بسیار طولانی و دشوار است اما قطعا ارزش یکبار امتحان کردن را دارد.

خورش آلوچه

طعم ترش آلوچه‌ای که در این غذا به کار رفته جاذبه‌ای دوست‌داشتنی برای علاقمندان به غذاهای ترش می‌باشد. مواد لازم برای طبخ این غذای لذیذ شامل آلوچه، گوشت، سبزی جعفری و گشنیز خشک، آبلیمو، لوبیا چیتی، پیاز، رب گوجه فرنگی و ادویه می‌شود.

خورش آلوچه غذای محلی کرمان

آش رشته کرمان

نحوه طبخ خاص این آش آن را در زمره آش‌های محلی استان کرمان قرار داده است. کرمانی‌ها این آش را با سرکه یا شربت سکنجبین میل می‌کنند.

برای طبخ این آش به عدس، لوبیا چیتی، سبزی آش شامل تره، جعفری، گشنیز و اسفناج، رشته آش، پیاز داغ، سیر داغ، نعنا داغ، کشک و ادویه نیازمندیم. یکی از ویژگی‌های خاص آش رشته کرمان استفاده از کوفته‌های ریز گوشت‌چرخ‌کرده در آش است. مواد لازم برای تهیه این کوفته‌ریزه‌ها گوشت‌چرخ‌کرده، پیاز رنده شده، دارچین، آرد نخودچی، زعفران آب‌شده، خلال‌های بادام، پسته، پرتقال، دانه هل سبز، روغن سرخ کردنی و ادویه می‌باشد.

مجور کدو

مجور کدو یکی از غذاهای سالم و مقوی شهر کرمان است. این غذا علاوه‌بر اینکه طرز تهیه بسیار آسانی دارد به لحاظ اقتصادی نیز مقرون بصرفه می‌باشد. مواد اولیه جهت طبخ این غذا شامل کدو، آرد گندم، روغن مایع، پنیر سفید، شوید خرد شده، تخم‌مرغ و ادویه می‌شود.

کشک کله جوش

این غذا حاوی پروتئین و کلسیم زیادی است و برای بیماران دیابتی و بیماران مبتلا به پوکی استخوان مفید خواهد بود. تز جمله مواد به کار رفته در کله جوش نیز می‌توان به کشک، سیر، گردو، آرد، دنبه سرخ شده، آب، نعنا و ترخون و ادویه اشاره کرد.

غذای محلی کرمان کشک کله جوش

اوماچو یا شولی کرمانی

از خواص اوماچو می‌توان به درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، تقویت سیستم ایمنی، درمان کم‌خونی اشاره کرد. از جمله مواد لازم برای تهیه این آش باید به سبزی آش شامل گشنیز، جعفری، شوید، شنبلیله، اسفناج و تره، آرد گندم، چغندر رنده شده، عدس، زرد چوبه، نعنا خشک، ادویجات شامل زیره سیاه، تخم شوید، گل پر، زنیان، سیاه دانه اشاره کرد.

غذای محلی کرمان اوماچو یا شولی کرمانی

آش روزه

در ماه رمضان همه روزه در شهر بردسیر کرمان آش روزه پخته می‌شود. این آش بیشتر در مساجد و حسینیه‌ها طبخ می‌شود و مواد لازم برای تهیه آن را از بین مردم جمع آوری می‌کنند. برای تهیه آش روزه از سبزی آش، نخود، لوبیا، عدس و جو پوست کنده یا نیم کوب یا بلغور و در صورت تمایل چغندر استفاده می‌شود.

اشکنه‌ کرمانی یا آب گرمو

اشکنه نیز از غذاهایی است که در اقصی نقاط ایران طبخ می‌شود. اما به دلیل شیوه طبخ متفاوت آن در کرمان در زمره غذاهای بومی و محلی قرار می‌گیرد. مواد به کار رفته در این غذا شامل قرمه، آرد گندم، تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، پیاز، گوجه، روغن حیوانی، ادویه و تلف یا قره قوروت می‌شود.

غذای محلی کرمان اشکنه کرمانی

لپه پلو با زیره

این غذا به دلیل وجود گوشت و زیره در کنارهم در بین کرمانی‌ها طرفداران زیادی دارد. مواد لازم برای تهیه لپه پلو با زیره را برنج، لپه، زیره، گوشت‌چرخ‌کرده، رب گوجه‌فرنگی، پیاز و ادویه تشکیل می‌دهند.

آبگوشت متنجنه

آبگوشت متنجنه از غذاهای محلی کرمان و بخصوص شهر رفسنجان می‌باشد که بیشتر به عنوان نذری در روزهای عزاداری محرم تهیه می‌شود این آبگوشت از ترکیب گوشت گوسفند، نخود، لوبیا چیتی، دنبه، مغز گردو، به، پیاز، سیب زمینی، برگه زردآلو و ادویه تهیه می‌شود.

غذای محلی کرمان آبگوشت متنجنه

کشک کدو

کشک کدو به جهت استفاده از کدو یکی از غذاهای محلی کرمان به شمار می‌آید. مواد لازم برای طبخ کشک کدو، کدو سبز، مغز گردو، پیاز داغ، نعنا داغ، کشک، روغن و ادویه می‌باشد.

کشک کدو غذای محلی کرمانی

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
زرین تراول
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا