گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها
تازه‌ها

میل تاریخی رادکان، دومین برج آجری گلستان

روستای رادکان کردکوی

روستای رادکان در ۳۵ کیلومتری جنوب غرب شهر کردکوی و ۵۰ کیلومتری گرگان قرار دارد. به دلیل قرار گرفتن این روستا در مجاورت کوه های البرز، دارای آب و هوای سرد و کوهستانی است. تابستان این منطقه معتدل و دارای زمستان های سردی است.

نمایی از روستای رادکان کردکوی

ارتفاعات درازنو که به بام گلستان شهرت دارد در شمال این روستا واقع است و چشم اندازهای دیدنی این منطقه به روستا و شهرهای اطراف، از جاذبه های دیدنی این روستاست. رودخانه راکان که منبع اصلی تامین آب کشاورزی روستا محسوب می شود، در جنوب روستا جریان دارد و محل مناسبی  برای تفریح گردشگران و دوست داران طبیعت است. همچنین وجود پوشش جنگلی در جنوب روستا و فضای سرسبزش نیز مورد علاقه ی بسیاری از گردشگران است.

چشمه مشکی جار که  معروفترین چشمه روستا است، علاوه بر تأمین آب آشامیدنی روستا از جاذبه‌های طبیعی آن نیز به شمار می‌آید. ‏این منطقه جز مناطق عشایر نشین هم هست و کوچ عشایر در آغاز و نیمه هر سال یکی از جاذبه‌های روستاست. همچنین زیارتگاه‏های هزار منزل و سقاخانه ابوالفضل (ع) نیز از جاذبه های مذهبی روستا به شمار می روند.

از جاذبه های تاریخی و مهم این روستا، میل رادکان، در ۴ کیلومتری جنوب شرقی روستاست که بعد از میل گنبدکاووس به‎عنوان دومین برج آجری استان گلستان شناخته می‎شود. این برج متعلق به قرن پنجم هجری قمری است و با شماره ۱۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

میل رادکان در یک منطقه کوهستانی- جنگلی و بر روی صخره‎ای طبیعی قرار دارد و گفته شده است که این بنا متعلق به یکی از اسپهبدان آل باوند طبرستان به نام ابو جعفر محمد ابن وندریان بوده است و این گنبد مدفدن وی است. ورودی برج در ضلع جنوبی با كتیبه ای به خط كوفی تزیین شده بود که درگذشته های دورتخریب شده است. در بخش فوقانى بنا، دو ردیف قطاربندى و دو کتیبه کوفى است که نام بانى آن و تاریخ ساختمان بر آن نوشته شده است.

کتیبه بنا به صورت کشیده نوشته شده است و عده‌اى آن را تقلیدى از معمارى گنبد قابوس مى‌دانند. با این تفاوت که گنبد برج رادکان به صورت دو پوش است و پوشش فوقانى به صورت مخروطه‌ بلندى جلب توجه مى‌کند و از شاهکارهاى معمارى قرون اولیه است.

 

 

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا