گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاطيور

ویژگی های دستگاه های جوجه کشی صنعتی

دستگاه جوجه کشی به ابزاری اطلاق می شود که توانایی تبدیل تخم های نطفه دار را به جوجه ها داشته باشند . این ابزارها در نمونه های دستگاه های خانگی و دستگاه های صنعتی تولید می شوند که با توجه به نیاز کاربر قابل تهیه می باشند . استفاده از هوش مصنوعی در سری جدید این دستگاه ها سبب افزایش راندمان دستگاه و در نتیجه ی بهره وری هر چه بهتر آنها شده است .

دستگاه جوجه کشی در نمونه های دستگاه های خانگی و دستگاه های صنعتی تولید که توانایی تبدیل تخم های نطفه دار را به جوجه ها داشته باشند. استفاده از هوش مصنوعی در سری جدید این دستگاه ها سبب افزایش راندمان دستگاه و در نتیجه ی بهره وری هر چه بهتر آنها شده است.

ویژگی های دستگاه جوجه کشی صنعتی:

  • کنترل تخصصی و حرفه ای
  • استفاده از بدنه ی بسیار مقاوم PVC
  • بهره مندی از شانه های همه کاره
  • امکتن حمل و نقل آسان دستگاه
  • یسستم های رطوبت رسانی حرفه ای
  • سنسورهای تشخیص دما و رطوبت حرفه ای

دستگاه های صنعتی دارای قسمت هایی مشخص می باشند که مهمترین آنها عبارتند از:

  • بدنه دستگاه
  • برد دستگاه و سنسورهای آن
  • راک و شانه ها
  • سیستم رطوبت رسانی ، تهویه و گرمارسانی

بدنه دستگاه جوجه کشی

اولین مورد در یک بدنه مناسب درصد عایق بندی بالای آن می باشد که برای مصرف بهینه برق ،  مصرف کمتر برق و ثبات و پایداری دمای داخل دستگاه لازم می باشد. سایر لوازم و قطعات مورد نیاز شامل دماسنج و منبع حرارتی مناسب ، رطوبت سنج بعلاوه منبع مناسب برای ایجاد رطوبت ، موتور برای چرخش تخم های نطفه دار داخل دستگاه جوجه کشی ، راک یا همان محل قرار گیری شانه های جوجه کشی ، چند عدد فن برای ایجاد چرخش مناسب هوای داخل ماشین جوجه کشی  ، فن اضطراری برای شرایطی که دما و رطوبت اضافی داخل دستگاه تولید شد بتوانیم آن را کنترل کنیم.

بدنه دستگاه جوجه کشی برای ساخت بدنه دستگاه جوجه کشی مواد و متریال های مختلفی استفاده میشود که هر یک مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.

  • ساندویچ پنل
  • فلز ، یونولیت یا آکاسیف ( یونولیت برای عایق بندی و دو لایه فلز برای استحکام دستگاه استفاده میشود )
  •  استفاده از باکس های پلاستیکی آماده
  •   بدنه یخچال به علت عایق بندی مناسب
  •   کارتن
  •  بدنه پی وی سی PVC که از بهترین نوع بدنه در تولید محصولات جوجه کشی می باشد و مزایای بسیاری دارد

موارد فوق از جمله کارآمد ترین موارد در ساخت بدنه دستگاه جوجه کشی به حساب می آیند.

برد دستگاه و سنسورهای آن

یکی از مهمترین قسمت های دستگاه های جوجه کشی صنعتی برد آن ها می باشد . برد دستگاه مسئولیت کل سیستم را به عهده دارد و تمامی دستورات توسط برد دستگاه ارسال شده و اجرا می شوند.

با توجه به چنین شرایطی ، برد دستگاه باید با دقت بسیار بالایی طراحی و تولید شود . استفاده از فناوری مونتاژ SMD در مونتاژ برد دستگاه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است تا دستگاه را از هرگونه پارازیت دور نگه دارد .

هر دستگاه جوجه کشی صنعتی نیازمند سنسورهایی به منظور اندازه گیری دما و رطوبت می باشد. این سنسورها وظیفه ی سنجش دما و رطوبت و ارسال داده به برد را دارند تا برد با استفاده از این داده ها اقدام به تنظیم دما و رطوبت دستگاه بگیرد .

از شناخته شده ترین سنسورهای جوجه کشی می توان به سنسور SHT سوئیسی و همچنین سنسور دمایی LM35 که بیشتر به عنوان سنسور دمای محیطی استفاده می شود اشاره کرد.

استفاده از سنسور SHT سبب افزایش قابل ملاحظه ی دقت دستگاه می شود و این دقت به برد دستگاه امکان تنظیم دقیق دما و رطوبت را میدهد و در نتیجه ی آن تمام شرایط محیطی برای یک جوجه آوری موفق فراهم می شود . در نتیجه راندمان دستگاه به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

راک و شانه های جوجه کشی

چینش شانه ها داخل دستگاه جوجه کشی و همچنین میزان گردش تخم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد . در اصل دستگاه جوجه کشی نمونه ای مصنوعی از عملکرد مرغ مادر را شبیه سازی می کند که در نتیجه باید گردش تخم به همانگونه ای باشد که مرغ مادر آن را گردش می دهد .

راک به جزوی از دستگاه جوجه کشی گفته می شود که شانه های جوجه کشی روی آنها قرار میگیرند . بهترین جنس برای راک ها ، آلمینیوم می باشند که امکان زنگ زدگی آنها را کم کرده و در نتیجه ی آن طول عمر بالایی را برای راک ها مهیا میسازد.

همچنین شانه های جوجه کشی نیز به چندین نوع مختلف تقسیم می شوند که شامل شانه های همه کاره ، شانه های شاخکی ، شانه های حفره ای و … می باشند.

شانه های شاخکی و حفره ای از نسل قدیمی شانه های جوجه کشی محسوب می شوند که برای استفاده یک نوع تخم تولید می شوند. یعنی کاربر برای استفاده جهت تخم های نطفه دار مختلف باید اقدام به خرید شانه های جداگانه کند .

شانه های جوجه کشی همه کاره اما برای استفاده جهت قرار دادن تخم نطفه دار همه نوع پرنده قابل استفاده می باشد .

سیستم رطوبت رسانی، تهویه و گرمارسانی

سیستم تامین رطوبت نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در راندمان تبدیل تخم نطفه دار به جوجه می باشد که درون دستگاه های جوجه کشی به انواع مختلفی تعبیر شده است توجه داشته باشید که سیستم تامین رطوبت در دستگاه جوجه کشی خانگی و ماشین های جوجه کشی صنعتی کاملا متفاوت استو با پیشرفت تکنولوژی و فناوری روز به روز این سیستم پیشرفت کرده و تکامل می یابد.

قبلا در دستگاه های جوجه کشی قدیمی از ظرف آب به عنوان سیستم تامین رطوبت در دستگاه جوجه کشی استفاده می شد که هنوز هم  در برخی از دستگاه های جوجه کشی صنعتی ساده این مورد صدق می کند. البته در ماشینهای جوجه آوری خانگی نیز از سیستم تامین رطوبت توسط ظرف آب استفاده می شود چه گزینه ای کاملا مناسبی است چراکه انکوباتور های جوجه آوری خانگی بسیار کوچک بوده و امکان اتصال سیستم های پیشرفته مانند التراسونیک به آنها وجود ندارد.

انکوباتورهای ساخت  گروه صنعتی اسکندری مانند ایزی باتور ۱ و ایزی باتور ۲ از ظرف آب به عنوان سیستم تامین رطوبت دستگاه جوجه کشی استفاده شده است امکان تامین رطوبت تا ۹۰ درصد را نیز فراهم آورده است و نیازی به سیستم ثانویه به جهت تامین رطوبت ندارد. البته در دستگاه جوجه کشی ایزی باتور ۶ این مورد ارتقا یافته و نوعی پمپ در آن تعبیه شده است که آب را مستقیم و به صورت کاملاً اتوماتیک بر روی پد سلولزی تزریق کرده  و دستگاه را از باز شدن برای پر کردن ظرف آب بی نیاز می کند  سیستم تامین رطوبت توسط پمپ آب به صورت اتوماتیک و خودکار جدیدترین و پیشرفته ترین سیستم تامین رطوبت در دستگاه های جوجه کشی خانگی می باشد که توسط چند کارخانه معدود برروی انکوباتورهای جوجه آوری از تخم های نطفه دار تعبیه شده است.

همانطور که گفته شد در ماشین های جوجه کشی صنعتی و حتی  نیمه صنعتی از ظرف آب برای این منظور استفاده میشود اما گروه صنعتی اسکندری با طراحی سیستم پیشرفته رطوبت رسانی از طریق دستگاه التراسونیک توانسته پیشرفته ترین نوع رطوبت رسانی را برای ماشین های جوجه آوری سوپر مینیاتور فراهم نماید ،  به همین جهت ماشین جوجه گیری سری سوپر مینیاتور از رطوبت رسانی بسیار دقیقی برخوردار است که به نوعی  راندمان جوجه کشی را تضمین می نماید.

در گذشته برای دستگاههای جوجه کشی از سیستمتامین رطوبت از طریق اسپری اتوماتیک استفاده می شد  که نسبت به ظرف آب سیستمی کاملا پیشرفته بوده می‌توانست تا حدودی راندمان جوجه آوری را تضمین نمایند اما گروه صنعتی اسکندری با سیستمرطوبت رسانی از طریق بخار سرد نهایت راندمان را برای دستگاههای جوجه کشی خود  به ارمغان آورده است.

جهت مشاهده انواع مدل‌های دستگاه جوجه کشی کلیک کنید.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا