گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاطيور

تاریخچه ی جوجه کشی پرندگان در كشورهاي مختلف

در سال ۲۴۶ پیش از میلاد چینی ها روشی از جوجه کشی را با استفاده از کوره های آجری و ساختمان های بزرگی که مختص فرآیند انکوباسیون ساخته شده بودند شروع کردند.

پرندگان از چهارده میلیون سال پیش بر روی کره ی زمین زندگی کرده اند. آن ها در طبیعت بر روی تخم های خود می خوابیدند و تخم ها را به جوجه تبدیل می کردند.انسان در ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح اجداد مرغ های امروزی را در هندوستان اهلی کرد. این مرغ ها به تدریج در تمام دنیا پراکنده شدند و به مصر، بین النهرین و چین انتقال یافتند. انسان، با اهلی کردن مرغ، به جوجه کشی مصنوعی نیز توجه کرد و در طول تاریخ در اندیشه توسعه روشهای آن بود و از روش های متنوعی برای جوجه کشی استفاده کرد.

در سال ۲۴۶ پیش از میلاد چینی ها روشی از جوجه کشی را با استفاده از کوره های آجری و ساختمان های بزرگی که مختص فرآیند انکوباسیون ساخته شده بودند شروع کردند. اما بر خلاف مصری ها، چینی ها دریافتند که بعد از اینکه جنین ها رشد نمودند شروع به تولید گرما می کنند به همین دلیل آنها از تخم های با سن بیشتر که در واقع رشد بیشتری داشته و در میان تخم های جوانتر پراکنده شده بودند، برای تولید گرما استفاده می کردند.

تاریخچه جوجه کشی در اروپا

در اواسط سال های ۱۶۰۰ تا ۱۶۰۹ میلادی، اروپایی ها که به خوبی از نتایج موفقیت آمیز جوجه کشی به روش های سنتی به کار گرفته شده در مصر باستان آگاه بودند، متخصصانی را استخدام نمودند تا صنعت جوجه کشی و هچری را در اروپا راه اندازی کنند! اما به دلیل زمستان های سخت و خشن این نواحی اجرای این روش سنتی در عمل امکان پذیر نشد و درست پس از این شکست بود که اروپایی ها به فکر ساختن ماشین ها و ابزار پیشرفته ی جوجه کشی افتادند. یک دانشمند فرانسوی به نام “د بی آمور” هنر هچری و پرورش تمامی انواع طیور در هر زمان از طول سال را منتشر نمود که اجرای این عقیده در آن زمان ریسک بسیار بزرگی به شمار می رفت.

تاریخچه جوجه کشی آمریکا

در اواسط قرن بیستم میلادی، پیشرفت هایی که در زمینه ی الکتریسیته، ترموستات ها و تکنولوژی های مختلف اتفاق افتاد و در کنار آن افزایش سایز گله های پرورشی منجر به تولید دستگاه های جوجه کشی مدرن امروزی گشت. همچنین اتاق هایی که دارای کنترل دمایی دقیق و منظم تا یک دهم درجه بودند پا به عرصه صنعت جوجه کشی و پرورش طیور نهادند. میزان رطوبت لازم به طور دقیق مشخص و در مواقع لزوم جهت دستیابی به بهترین نتایج تغییر داده شده و راک های بسیار بزرگ هر ۱ ساعت یک بار، با استفاده از برنامه های کامپیوتری چرخانده می شدند.

زمان باستان و جوجه کشی باستانی
در حدود ۳۰۰۰ سال پیش در مصر باستان در ساختمان های بزرگ ساخته شده از جنس خشت و گل جوجه کشی رونق داشت.در این ساختمان ها که در قسمت های مختلف آن اتاق های کوچکی ساخته شده و یک راه مرکزی در میان اتاق ها برای دسترسی به انها تعبیه شده بوده است.در قسمت بالای این اتاق ها مصریان اقدام به سوزاندن کاه، کود شتر یا زغال چوب به منظور ارائه گرمای تابشی به تخم ها می نمودند تا گرمای لازم برای جوجه کشی را تامین نمایند.در بالای این کوره های آتش فضای قرار داشت برای خارج شدن دود و برای هر اتاق نیز یک فضای کوچک آدم رو برای عبور و دست رسی به تخم ها در نظر گرفته شده بود.
هزاران تخم در این اتاقک های کوچک قرار میگرفت و روزانه چندین بار بررسی میشدند .گرما از طریق کوره ها و رطوبت به صورت دستی درصورت نیاز تامین میگردید است.
در این سیستم جوجه کشی ابتدایی، دما، رطوبت و تهویه بررسی و کنترل می شد.این اتاق ها بدون داشتن سیستم های سنجش دما تنظیم میشدند.کارگران در آن دوران در داخل ساختمان های ساخته شده برای جوجه کشی زندگی می کردند و خیلی زود از طریق احساس و لمس توانایی تشخیص دما ، رطوبت و تهویه مناسب برای یک جوجه کشی خوب را به دست می آورند.
خیلی زود کارگران از طریق لمس قادر به تشخیص دمای مناسب بودند و میتوانستد استاندارد های مناسب یک دوره جوجه کشی موفق را رعایت کنند برای مثال برای تشخیص دمای مناسب جوجه کشی از تخم نطفه دار را در برابر پلک خود یعنی یکی از حساس ترین نقاط بدن قرار می داند و به این صورت می توانستند تشخیص دهند که آیا این دما مناسب است یا که باید کم یا زیاد شود.
ارسطو، فیلسوف یونانی در ۴۰۰ سال قبل از میلاد یک روش شبیه به روش جوجه کشی مصریان را پیشنهاد داد . یک نکته متمایز کننده در روش ارسطو بود ، در این روش گرمای لازم برای جوجه کشی را از دفن کردن تخم ها در داخل مدفوعی از کود های در حال تجزیه بیان نمود.
جوجه کشی مصنوعی تخم مرغ نیز در چین به عنوان اوایل ۲۴۶ قبل از میلاد انجام می شد و این روش در نهایت گسترش یافت از طریق جنوب شرق آسیا.
چینی ها با استفاده از مفهوم انتقال حرارت پس از آنکه جنین مقداری توسعه یافت و رشد کرد حرارت بیش از مقدار مورد نیاز را به جنین می دادند.

توسعه جوجه کشی مدرن – دستگاه های جوجه کشی بروز

در سال های ۱۶۰۰ کارشناسان مصری را به اروپا آوردند برای آنکه سیستم جوجه کشی موجود در مصر را در اروپا نیز توسعه دهند ولی این پروژه با شکست رو به رو شد و احتمالا دلیل آن آب و هوای نامطلوب اروپا بوده است.
شرایط آب و هوای سرد در زمستان های اروپا برعکس آب و هوای اکثرا گرم در مصر متضاد با عمل جوجه کشی موفق بود و احتمالا به همین دلیل بود که جوجه کشی در اروپا با شکست رو به رو شد.
پس از شکست جوجه کشی سنتی به روش مصریان در اروپا افکار به سمت ساخت دستگاه های مکانیکی جوجه کشی رفت.
در سال ۱۷۵۰ یک دانشمند فرانسوی به نام Beaumur هنر جوجه کشی را یک پله ارتقا داد.این دانشمند فرانسوی عمل تخمیر را به عنوان یک دماسنج ساده و ابتدای در دنیای جوجه کشی مکانیک آورد.
تَخمير پديده‌اي است ناشي از مجموعه فعاليت هاي زيستي که در آن ترکيبات آلي داراي مولکول هاي بزرگ به ترکيبات داراي مولکول هاي کوچک ‌تر و ساده‌ تر شکسته و تجزيه(کاتابوليسم) شده از فرآيند آن علاوه بر ايجاد ترکيبات آلي ساده ‌تر، دي ‌اکسيدکربن و انرژي نيز آزاد مي‌ گردد. با بيان ديگر تخمير تجزيه ناقص بعضي از متابوليت ‌ها(ترکيبات آلي) به ترکيبات ساده‌تر همراه با انرژي توسط عامل تخميري است.
در ۱۰۰ سال بعد از آن اقداماتی دیگر نیز صورت گرفت برای تامین گرمای مورد نیاز جوجه کشی که برای مثال برخی از آب گرم و برخی از زغال سنگ و برخی از بخار برای تامین گرما استفاده کردند ولی اکثر این اقدام ها با شکست رو به رو میشد و در کل جوجه کشی موفق آمیزی صورت نمی گرفت.
در قرن نوزدهم میلادی با تولید ترموستات صنعت جوجه کشی نیز روی  خوش به خود دیده و دستگاه های جوجه کشی کوچکی پا به میدان گذاشته و تولید و به فروش رسیدند و جوجه کشی نیز با موفقیت رو به رو گشت.
در اوایل قرن بیستم بود که در ایالات متحده آمریکا دستگاه های جوجه کشی الکترونیکی پا به بازار گذاشتند و نه تنها انقلابی در تولید دستگاه های جوجه کشی به وجود آمد بلکه کیفیت جوجه یک روزه و تخم و جوجه کشی به شکل قابل توجهی بالا رفت.با تولید ماشین های جوجه کشی بزرگ و صنعتی جوجه کشی به یک صنعت تبدیل گردید و هزینه های تولید جوجه به شکل قابل توجهی کم شد و تولیدات نیز به شکل قابل توجهی بالا رفت.
از سال ۱۹۶۰ به بعد، پیشرفت صنعت طیور در سراسر جهان بسیار سریع بود و دو تغییر برجسته رخ داده بود.
اولی بزرگ شدن گله های پرورش بود با بزرگ شدن گله های پرورش طیور تولیدات بالا رفت و حمایت از رشد نیز در کنار آن افزایش یافت.
دومین پیشرفت مربوط به فناوری بود ، فناوری که در آن سیستم های اتوماتیک تنظیم دما و رطوبت مناسب جوجه کشی پا به میدان گذاشتند.تنظیم رطوبت به صورت خودکار ، کار کرد ۲۴ ساعت دستگاه جوجه کشی ، سیستم زنگ اخطار برای اعلام اختلالات دستگاه جوجه کشی ، نمایش تمام اطلاعات مورد نیاز در یک صفحه دیجیتال در کنار همه اینها می توان دیگر از طریق یک مرکز کامپیوتری در خارج از محوطه دستگاه های جوجه کشی آن ها را به صورت دقیق کنترل نمود.فناوری ریشه در دستگاه های جوجه کشی روانید و این دستگاه ها دیگر فاصله بسیاری با دستگاه های جوجه کشی قدیمی دارند.
در قرن ۲۱ توسعه فن آوری های پیچیده و حتی بیشتر برای بهبود نظارت و کنترل محیط زیست جوجه کشی صورت گرفته است. سیستم های اندازه گیری اتوماتیک از دی اکسید کربن، وزن از دست دادن از تخم مرغ و حتی درجه حرارت از تخم مرغ در محل توسعه یافته اند و این داده ها استفاده می شود برای کنترل حرارت، خنک کننده، رطوبت و تهویه از ماشین آلات. این تکامل ثابت از جوجه کشی و تجهیزات بخشی از صنعت حیوانات ، پویا ترین و کارآمد در جهان است.

تاریخچه جوجه کشی مصنوعی

در سال ۱۷۴۹م توسط رموار با ساخت اولین جعبه ی مکانیکی جوجه کشی ابداع شد. وی از حرارت حاصل شده از تخمیر کود اسب برای تفریخ (جوجه کشی) استفاده کرد. سپس بخار گرم به عنوان منبع حرارتی در دستگاه جوجه کشی مورد استفاده قرار گرفت. اولین ماشین تجاری موفق، یک دستگاه جوجه کشی بود که با استفاده از آب گرم کار می کرد و در سال ۱۸۸۱ به بازار عرضه شد. در دهه ی ۱۹۲۰ م استفاده از دستگاه های جوجه کشی بیش از پیش متداول گردید و نخستین دستگاه جوجه کشی خودکار الکتریکی در سال ۱۹۲۲ در آمریکا ساخته و به طور وسیع مورد استفاده قرار گرفت.

تاریخچه جوجه کشی مصنوعی در ایران

همزمان با مهاجرت اقوام آریایی در حدود هزار سال قبل از میلاد، مرغ اهلی نیز به ایران وارد شد. تا قبل از سال ۱۳۳۱ش پرورش طیور در ایران به صورت صنعتی نبود و در واحدهای کوچک اجرا می شد. به تدریج از خارج نژادهای وارد کشور شد و صنعت مرغداری رونق گرفت. نخستین کارخانه ی جوجه کشی در سال ۱۳۳۹ توسط شرکت نارمک وارد ایران شد. این کارخانه با افزایش ظرفیت و بهبود دستگاه ها رشد واحدهای پرورش طیور را تسریع کرد. ساختمان فیزیکی تخم مرغ به منظور درک بهتر عوامل مؤثر بر کیفیت تخم مرغ جوجه کشی و عواملی که در فرآیند جوجه درآوری و جوجه کشی نقش دارند، شناخت ساختمان تخم مرغ ضروری است. تخم مرغ از سه قسمت اصلی زرده، سفیده و پوسته تشکیل شده است . زرده توسط زرده بند (شالاز) در وسط تخم مرغ نگه داشته می شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا