گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

پالنگان؛ ماسوله‌ای در دل کردستان

پالنگان، روستایی در دل کردستان که به ماسوله کردستان شهرت دارد و بافت پلکانی، آب و هوای معتدل، طبیعت بکر، آبشارهای روان و رودخانه‌های خروشان در آن گوشه‌ای از بهشت را برای رهگذران به تصویر می‌کشد.

وقتی حرف رفتن به سفر به میان می‌آید، ناخودآگاه ذهن آدمی مکانی زیبا و سرسبز را تصور می‌کند که در فصلی که قصد مسافرت به آن‌جا را دارد از زیبایی‌های طبیعی و گردشگری خاصی برخوردار باشد.

اگر در فصل بهار قصد مسافرت به مکانی خوش آب و هوا را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما سری به غرب کشور و استان کردستان بزنید و از زیبایی‌های طبیعی و گردشگری آن غرق در لذت شوید.

هرچند هنوز کرونا در کشور حاکم است و مسافرت‌ها تا حدودی ممنوع اعلام شده است، در این گزارش قصد داریم سفر مجازی داشته باشیم به پالنگان، روستایی مشهور به ماسوله کردستان.

فصل بهار زمان مناسبی برای دیدن ماسوله کردستان است؛ هرچند که دیدن این مکان زیبا در فصل زمستان نیز خالی از لطف نیست اما زیبایی‌های آن در فصل بهار چندبرابر می‌شود.

هرچه از سنندج به سمت پالنگان حرکت کنید بیشتر از دود و دم و هوای آلوده شهر فاصله گرفته و به طبیعت بکر و زیبای خدادادی کردستان قدم خواهید گذاشت.

به پالنگان که می‌رسیم، مسیری را تا روستا هم‌ قدم رودخانه و نسیم خنک بهاری می‌شویم و طنین سیاچمانه‌ای که از دور به گوش می‌رسد مسافران را به سوی خود فرامی‌خواند و شوق مسافران برای دیدن این طبیعت زیبا را دوبرابر می‌کند.

وارد روستا که می‌شویم دیدن خانه‌های پلکانی و معماری سنگی روستا اولین چیزی است که چشم‌ها را به سوی خود جلب می‌کند، رودخانه‌ای مشهور به “ته‌نگی‌وه‌ر” که از میانه روستا می‌گذرد خانه‌ها را به دو قسمت تقسیم کرده و راه ارتباطی اهالی روستا از طریق پل باریکی است که بر روی رودخانه قرار دارد.

در طول مسیر سفر خود به پالنگان و گشت و گذار در داخل روستا با چشمه‌های روان و آبشارهای خروشان مواجه می‌شوید که صدای دلنواز رودخانه‌های خروشان روح را صیقل و  از هیاهو و جنجال زندگی شهر دور می‌کند.

وارد کوچه پس کوچه‌های روستا که می‌شوی و از کوه بالا می‌روی صفا و صمیمیت اهالی روستا یکی از زیبایی‌های زندگی روستایی را به نمایش می‌گذارد، پشت‌بام یکی از خانه‌ها حیاط خانه دیگری است، زنانی را می‌بینی که در پشت‌بام نشسته و مشغول نخ ریسی هستند، برای سهولت در رفت و آمد از کوه از پله‌های سنگی استفاده شده است، از پله‌ها که بالا می‌روی عده‌ای از پیرمردانی را می‌بینی که در تنهایی خود نشسته و بهشتی را می‌نگرند که تمام عمر خود را در آن سپری کرده‌اند یا خانواده‌هایی را می‌بینی که در کمال آرامش و صمیمیت مشغول نوشیدن چای در دل این طبیعت بکر هستند.

بعد از کلی گشت‌وگزار در این بهشت خدادادی زیبا، که انگار نقاش عالم با ظرافت خاصی آن را زینت داده است، بوی ماهی کبابی که در فضا پیچیده است مسافران را به صرف نهاری دلچسپ در دل طبیعتی بکر فرا می‌خواند و ماهی قزل‌آلای این منطقه شهرت بسیار دارد.

در پالنگان تا چشم کار می‌کند اصالت است و سادگی و این‌جا تنها جایی است که از سیستم و ساختمان‌سازی شهری خبری نیست و با وجود اینکه در طول قدمت ۳۰۰۰ ساله خود بارها و بارها ویران و بازسازی شده‌است؛ اما هنوز سیستم محلی و روستایی خود را حفظ کرده و مصالح و املاح به کار رفته در ساختن خانه‌ها نیز حاصل همین طبیعت بکر است.

بعد از خوردن نهاری دلچسپ هنگام بازگشت، دیدن و زیارت از زیارتگاه حضرت عکاشه خالی از لطف نیست، بیشتر گردشگران بعد از گردش در روستای زیبای پالنگان به طبیعت زیارتگاه حضرت عکاشه رو می‌آورند و بعد از زیارت و طلبیدن حاجت و ادا کردن نذر خود برای چند ساعتی  در سایه درخت‌های ستبر و هزاران ساله درخت ون و یکی از اصحاب نورانی پیامبر می‌آسایند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا