گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

تغییرات اقلیمی مبارزه با آفات باغی در مازندران را جلو انداخت

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت که تغییرات اقلیمی پنج سال اخیر سبب شده است تا مبارزه با آفات درختان سیاه ریشه در استان از اواسط آذر ماه به اواسط آبان ماه کشیده شود.

عبدالرحمن زاغی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا زمان مناسب برای مبارزه علیه آفات و بیماری های درختان سیاه ریشه را ریزش ۷۰ درصدی برگ درختان اعلام کرد و توضیح داد : قبلا تا  نیمه آذر ماه طول می کشید تا درختان سیاه ریشه ۷۰ درصد برگشان را بر اثر خزان پاییزی از دست بدهند ولی در پنج سال اخیر هر سال این زمان جلو آمد تا جایی که اکنون به نیمه آبان رسیده است.

وی افزایش نسبی دمای هوا در سال های اخیر در کنار کاهش بارندگی پاییزه را از نشانه های تغییرات اقلیمی در مازندران معرفی کرد و افزود : تا پیش از این مبارزه با آفات درختان سیاه ریشه در استان از ۱۵ آذر ماه شروع می شد و به مدت سه هفته ادامه می یافت.

زاغی با توضیح این نکته که معمولا در فصل پائیز و زمستان ۲ مرحله مبارزه علیه آفات و عوامل بیماری زا ی باغات سیاه ریشه در استان انجام می شود ، گفت : کرم شدن نسبی هوا در سال های اخیر علاوه بر تغییر زمان مبارزه با آفات ، فعالیت آفت و بیماری های گیاهی را هم در استان دوچندان کرده است.

مشورت با کارشناسان

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران مدیریت آفات در شرایط کنونی با توجه به تغییرات اقلیمی را نیازمند توجه جدی باغداران به توصیه های کارشناسان و مشورت گرفتن از متخصصان پیش از هر اقدامی دانست و تاکید کرد : باغدارانی که درختان سیاه ریشه دارند قبل از هرگونه اقدام مبارزه پاییزه با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی مشورت و نسبت به اخذ نسخه گیاهپزشکی اقدام کنند.

وی رعایت توصیه های کارشناسی در باره زمان مبارزه با آفات و نوع سموم و آفت کش ها را ضروری دانست و گفت : مناسب ترین زمان برای مبارزه زمستانی با آفات درختان سیاه ریشه ۱۰ روز قبل از  شکوفه دهی است که در این مورد هم تغییرات اقلیمی اثرگذاری کرده است .

زاغی با توصیه به باغداران برای اخذ فاکتور خرید سموم از فروشگاه ها ، بر ضرورت تهیه آن از فروشگاه های مجاز و معتبر تاکید کرد و نسبت به سودجویی فروشندگان متفرقه و عواقب تهیه آفت کش ها و سموم از فروشگاه های غیرمجاز هشدار داد.

وی با بیان اینکه مهم ترین عوامل بیماری زای درختان میوه هسته دار شامل بیماری لکه غربالی، لب شتری (پیچیدگی برگ هلو)، شانکر باکتریایی و سفیدک سطحی است، گفت : بیماری‌های لکه سیاه و سفیدک حقیقی درختان دانه دار نظیر سیب و گلابی و آنتراکنوز و بلایت باکتریایی گردو نیز از بیماری‌های رایج باغات سیاه ریشه هستند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران، سپردار سفید توت، شته، مگس گیلاس، کرم آلو، کرم سیب، زنبور آلو و گوجه سبز و لیسه درختان میوه را از مهم ترین آفات در باغات سیاه ریشه برشمرد.

وی بر لزوم عملیات کنترل پاییزه باغات سیاه ریشه به صورت تلفیقی با انجام مبارزه زراعی، مکانیکی و شیمیایی در زمان مناسب و در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی هر منطقه تاکید کرد.

زاغی درباره عملیات کنترل پاییزه آفات و بیماری های درختان سیاه ریشه هم توضیح داد : مبارزه زراعی و شخم سطحی یا پابیل کردن سایه انداز درختان، مبارزه مکانیکی با آفت سپردار سفید توت شامل پاک کردن تنه و شاخه های کلفت آلوده با اسفنج یا اسکاچ نرم، برس کشیدن و جمع آوری آن، قرار دادن گونی و یا کارتن دور تنه و شاخه های اصلی درختان آلوده به لاروهای زمستان گذاران کرم سیب و جمع آوری و معدوم کردن آن در اواخر زمستان از راه‌های کنترل پاییزه آفات و بیماری های درختان سیاه ریشه است.

وی گفت : روغن پاشی تنه و سرشاخه های اصلی درختان آلوده به سپردار سفید توت مانند هلو، شلیل، کیوی، گردو و سایر درختان غیرمثمر مانند توت و بید پس از مبارزه مکانیکی با دوز ۲.۵ در صد لیتر آب و مبارزه شیمیایی با بیماری‌های درختان سیاه ریشه با استفاده از ترکیبات مسی بویژه ترکیب بردوی ۱.۵ تا ۲ درصد، اکسی کلرور مس سه در هزار، کاپتان به میزان سه در هزار، قارچکش دودین برای مبارزه با لکه سیاه سیب و گلابی با استفاده از سمپاش های مناسب دارای لانس‌های با قدرت مه پاشی یکنواخت محلول سمی از دیگر روش های مبارزه و کنترل آفات و بیماری های درختان سیاه ریشه است.

کارشناس حفظ نباتات مازندران نسبت به اثرات سوء اختلاط ترکیبات مسی با روغن امولسیون شونده به باغداران هشدار داد و تاکید کرد : باغداران از اختلاط ترکیبات یاد شده خودداری و فاصله یک هفته ای بین مصرف روغن امولسیون شونده و ترکیبات مسی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه توجه به اطلاعات هواشناسی و اطمینان از عدم بارندگی ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از سمپاشی ضروری است، گفت : کارشناسان حفظ نباتات مدیریت‌ جهاد کشاورزی شهرستان‌ها ، مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها و کلینیک های گیاهپزشکی آماده ارائه راهنمائی‌های لازم به باغداران هستند.

بر اساس داده های آماری هواشناسی و همچنین اظهار نظر کارشناسان کشاورزی ، تغییرات اقلیمی سال های اخیر بر هر سه منطقه آب و هوایی مازندران اثرگذاری کرده و بیشترین تبعات منفی را هم برای گونه های کشاورزی و دیگر گیاهان به عنوان داشته های اصلی استان مازندران به همراه داشته است.
تغییرات اقلیمی سال های اخیر بویژه افزایش دما و کم بارشی سبب شده تا بر اساس تحقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گونه های مختلف کشاورزی برای برخورداری از دمای متعادل و مورد نیاز برای رشد و نمو دستکم تا یکصد متر به سمت ارتفاعات کوچ کنند.
بر اساس اطلاعات هواشناسی مازندران، میزان دما و به تبع آن تبخیر آب در سطح کشور و استان در سال های اخیر روند افزایشی داشته، به طوری دمای هوای مازندران بیش از ۲ درجه نسبت به نرمال بلندمدت افزایش نشان می دهد.

بر اساس آمار مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران ، ۱۶۰ هزار هکتار باغ در استان وجود دارد که ۲۰ هزار هکتار آن در مناطق کوهستانی و شیب دار است.
سیب ،هلو، شلیل ،گردو ،آلبالو و گیلاس از عمدترین درختان سیاه ریشه مناطق کوهستانی استان مازندران است.
۱۱۰ هزار هکتار از باغات مازندران را مرکبات به ویژه درختان پرتقال تشکیل می دهد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا