گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

یک سوم درآمد بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری در حوزه دام و طیور است

رئیس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: حدود ۳۴ درصد از درآمد بخش کشاورزی این استان از بخش دام، طیور، شیلات آبزیان و عسل بدست می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، مرتضی کرمی رئیس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: هم اکنون حدود ۲۱ درصد از ۱.۵ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی این استان به بخش دام، طیور، زنبور عسل و شیلات اختصاص دارد.

او افزود: بیش از ۳۴ درصد از درآمد بخش کشاورزی این استان نیز از بخش دام، طیور، شیلات آبزیان و عسل به دست می‌آید.

کرمی از افزایش ۹ برابری تولید گوشت قرمز این استان در چهار دهه اخیر خبر داد و اضافه کرد: تولید شیر خام این استان با ظرفیت سالانه ۲۳۸ هزار تن نیز نسبت به مدت یاد شده ۱۵ برابر افزایش یافته است.

او ادامه داد: این استان هم اکنون ۲۹ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌کند که این رقم نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی ۳۱ برابر افزایش و تولید عسل در حال حاضر به دو هزار و ۹۰۰ تن رسیده است که این میزان نسبت به ۴۰ سال گذشته معادل ۲۰ برابر افزایش یافته است.

کرمی از اجرای موفقیت‌آمیز طرح ترکیب ژنتیکی دام سبک از چند سال پیش در این استان خبر داد و گفت: طرح ترکیب ژنتیکی دام سبک از سه سال قبل به صورت آزمایشی اجرا شد، که اینک توان تولید اصلاح نژاد دامی فراهم است.

او افزود: طرح اصلاح نژاد دامی با استفاده از نژاد‌های پُر تولید و با هدف افزایش تولید گوشت با کیفیت و کاهش چربی در این استان انجام می‌شود.

کرمی اضافه کرد: در طرح ترکیب ژنتیکی گوسفند نژاد «لری» و «بختیاری» با نژاد «رومانف» در این استان، میزان دوقلوزایی گوسفندان نیز افزایش می‌یابد.

او ادامه داد: افزایش بهره وری دام‌ها باعث اقتصادی شدن تولید و افزایش درآمد دامداران می‌شود که یکی از راه‌های افزایش بهره‌وری، استفاده از روش‌های نوین پرورش و اصلاح نژاد دام است.

کرمی گفت: افزایش ۱۵ درصدی تولید گوشت قرمز در راستای قانون افزایش بهره وری در واحد‌های تولیدی و حذف دام‌های کم بازده سبک در مراتع از دیگر مزیت‌های این طرح است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا