گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای دستجرد آذربایجان شرقی

روستای دستجرد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان شرقی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای دستجرد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان شرقی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است.

این دهستان در دامنه‌های جنوبی کوه‌های بُزقوش قرار دارد و آب و هوای آن کوهستانی و معتدل است، در فصل زمستان به شدت سرد با بارش فراوان برف همراه است. دستجرد در۴۵کیلومتری جاده میانه_تبریز؛ و با ۸ کیلومتر فاصله از جاده فوق و درکنارجاده ابریشم واقع شده‌است. زبان مردم آن ترکی آذربایجانی است.

این روستا از روستاهای قدیمی آذربایجان بوده و دارای قدمت بالایی می‌باشد. عمده شهرت این روستا به خاطر عقد عهدنامه ترکمان‌چای در پایان جنگ‌های ایران و روسیه در عهد قاجار می‌باشد که در بخش ترکمانچای انجام شده است.

عباس میرزا شاهزاده لایق قاجار در این شهر ترکمانچای به نمایندگی از شاه قاجار برای امضای عهدنامه ترکمانچای حضور یافت اگر چه وی دلاوری‌ها و رشادتهای فراوانی را در دفاع از وطن نشان داد و با قبول شکست در برابر روسیه مخالف بود ولی ناچار به امضای عهدنامه شد. خیابان مجاور محل عقد عهدنامه ترکمان‌چای به یاد رشادتهای عباس میرزا و سربازان مدافع وطن «عباس میرزا» نامگذاری شده‌است.

«عهدنام‌نامهٔ» ترکمان‌چای، از سوی امپراتوری روسیه تزاری با همراهی و هم‌گامی امپراتوری بریتانیا، بر ملت و دولت ایران در تاریخ اول اسفند ۱۲۰۶ خورشیدی برابر با ۲۱ فوریه ۱۸۲۸ تحمیل شد. بر پایهٔ این قرارداد، ایالت ایروان و نخجوان و بخش بزرگ دیگری ازایالت تالش از دست ایران رفت.

محصولات کشاورزی این روستای دستجرد گندم و محصولات سر درختی از جمله زردآلو بادام هلو و سیب می‌باشد و عمده شهرت این منطقه به خاطر سیب با کیفیت و خوش عطر آن می‌باشد

نویسنده:

امیر حسین رضی زاده
dastjerdofficial

 

بیشتر بخوانید:

روستای تاریخی و مرزی اشتبین تبریز
ایران زیباست؛ مجموعه تاریخی “کردشت”

۰%

امتیاز کاربر: ۱.۵۲ ( ۳ نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا