گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاگياه

گیاه پاپیتال یا عشق همیشه سبز

این گیاه مناسب برای زیباسازی فضای سبز به ویژه برای دیوارها و سردرهاست چون رشد سریعی دارد و جلوه ی زیبایی به دیوار میدهد مخصوصا اگر دیوارها به دلیل گذشت زمان ظاهر نامناسبی پیدا کرده باشند..

گياه پاپیتال پوششي و هميشه سبزي می باشد كه داراي ساقه هاي دائمي چوبي و بالا رونده چسبنده مي باشد. این گیاه برای اولین بار در اروپا، آسيا و شمال آفريقا زیست داشته هميشه در بيشه ها، پرچينها و محلهاي سايه رشد كرده و براي پوشش ديوارها و فنسها یک ایده بسایر جذاب می باشد.علی رقم زیبایی گیاه پاپیتال باید این گیاه تا حدی سمی است و به شکل وحشی روی صخره ها ،در جنگل ها و روی دیوارها می روید.

پاپيتال داراي برگهايي بزرگ يا كوچك با بريدگيهايي در حاشيه هستند كه پس از بلوغ تغيير شكل داده، فاقد لب، تيره رنگتر و ضخيم تر می شوند و همچنين جوانه هاي گياه نيز سخت تر ميشوند. رنگ برگها از سبز تيره تا سبز مايل به خاكستري و يا برگهاي ابلق «سبز و زرد» بسته به واريته گياه تغيير ميكند.

در کل نسبت به شرايط محيطي داراي قدرت سازگاري بالايي هست و در حرارت بالا و پايين و روشنايي كم و زياد ميتواند رشد كند.رشد گیاه عشقه اوایل بسیار کند هست و در عين حال انواع ابلق آن نسبت به سبز رشد كمتري دارد. اوايل تا اواسط پاييز زمان گلدهي پاپيتال ميباشد. گلهاي آن به صورت نامشخص به رنگ سبز مايل به زرد و نيمه كروي با بويي مشابه بوي عسل ميباشند.

گیاه پاپیتال تا سن ۵-۱۰ سالگی گل نمی دهد . ميوه هاي آن سمي بوده و توسط پرندگان جابجا ميشوند.

انواع گونه های گیاه پاپیتال

Hedera helix Pedata:

برگهاي اين گونه ۵ لوبي، همانند پاي مرغ، به رنگ سبز ـ خاكستري متاليك با رگه هاي سفيد ـ خاكستري ميباشد. اين گونه براي پوشش زمين مناسب نميباشد. ارتفاع آن به ۴ متر (۲ فوت) ميرسد.

ويژگي ها: محيط نيمه سايه و خاك با زهكشي خوب را ترجيح ميدهد و نسبت به سرما بسيار مقاوم است.

Hedera helix Gracilis:

اين گونه داراي برگهايي با لوبهاي نوك تيز به رنگ سبز تيره ميباشد كه در زمستان تا حدودي ارغواني ميشود. اين گونه براي پوشش زمين مناسب نميباشد  ارتفاع و ميزان گستردگي آن ۵ متر (۱۵ فوت) است.

ويژگي ها: محيط نيمه سايه و خاك بازهكشي خوب را ترجيح ميدهد و نسبت به كاهش دما نيز بسيار مقاوم است (تا ۱۵ ـ درجه سانتيگراد).

Hedera helix Woener:

برگهاي آن داراي لوبهاي ضخيم سبز خاكستري با رگه هاي كمرنگ بوده كه در زمستان ارغواني ميشوند. اين گونه براي ديوارهاي شمالي و شرقي بسيار مناسب است. ارتفاع آن به ۴ متر (۱۲ فوت) و ميزان گستردگي آن به ۳ متر (۱۰ فوت) ميرسد.

ويژگي ها: محيط نيمه سايه و خاك با زهكشي خوب را ترجيح ميدهد و نسبت به كاهش دما بسيار مقاوم است ۱۵ ـ درجه سانتيگراد.

شرایط نگه داری از این گیاه

نور مناسب

از این گیاه می توان در محیط اتاق هم نگهداری کرد به شرطی که پنجره ی نورگیر داشته باشد و چند ساعت نور مستقیم دریافت کند ولی اگه چنین شرایطی براش فراهم نشود گیاه رشد نمیکند و دچار ریزش برگ میشود. روزی ۶ الی ۸ ساعت گیاه را در معرض نور غیرمستقیم قرار دهید.

آبیاری

عشقه گیاهی رطوبتی است و در آب و هوای مرطوب رشد بهتری دارد. به همین منظور در روزهای گرم اما زمانیکه آفتاب شدید نیست برگ هایش را با آب اسپری کنید. اگه در گلدون کاشته شده از زیرگلدونی آب و سنگریزه استفاده کنید به طوریکه گلدون روی سنگ قرار بگیره و کف آن با آب در ارتباط نباشد.هفته ای دوبار آبیاری کنید.

دمای مناسب

دمای ۲۵-۱۸درجه بهترین دما برای نگهداری این گیاه است.

خاک مناسب

خاک سبک برای رشد گیاه پاپیتال مناسب است. استفاده از کود پوسیده دام یا خاک برگ می‌تواند مفید باشد. برای سبک‌تر شدن خاک باغچه، مقداری شن یا پیت ماس اضافه کنید. خاک‌های دارای کمپوست نیز برای اصلاح خاک موثر است.

کوددهی

میتوانید در فصل بهار و تابستان از کودهای مخصوص گیاهان زینتی ماهی یک بار استفاده کنید.

تکثیر گیاه پاپیتال

۱. قلمه زنی ساقه: گیاه پاپیتال در فصل بهار و تابستان که ریشه زایی بهتر انجام میگیرد باید قلمه ها را تهیه و در خاک مناسب و  یا آب قرار داد. سعی کنید آنها را از تابش نور مستقیم خورشید حفظ نمایید.

۲.قلمه گیری: در تمامی فصول سال میتوان نسبت به تکثیر پاپیتال از طریق تهیه قلمه سبز اقدام نمود، اما بهترین زمان قلمه گیری از اواخر مرداد تا اواخر مهر میباشد. قلمه های تهیه شده را باید در مخلوط پیت و ماسه در مکان گرم و سایه قرار داد تا ریشه دهند (بین ۴ تا ۶ هفته) سپس آنها را جابجا نمود. بهترین زمان انتقال آنها به زمین اصلی از پاییز تا بهار است. عملیات هرس آنها را میتوان در بهار و تابستان انجام داد.

درمان پاپیتال

۱.برگها پیچیده و سبز تیره هستند: هوا خیلی سرد است،گلدان را به محل گرمتری منتقل نموده.

۲.برگهای گیاه سیاه رنگ می گردند: خاک گلدان باتلاقی شده است،زهکش را بازدید کنید،اجازه دهید خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک شود سپس ابیاری را با میزان کمتری شروع کنید.

۳.برگها چین و چروک دار و خشک میشوند: هوا خیلی گرم است،گیاه را به محل خنک تری برده و غبارپاشی کنید.

۴.برگها رنگ پریده و گرایش به سفیدی دارند: عوامل متضادی دارد،یا نور شدید است و یا هوا تاریک است، شرایط را بازدید کنید و نارسایی را  رفع نمایید.کمبود عناصر هم میتواند همین علائم را به وجود آورد.در صورت لزوم هر ۱۴ روز یکبار گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

۵.لکه های نقره ای روی برگها نمایان شده اند : هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.

۶.برگها زرد و سطح زیرین انها دارای تار عنکبوت است:  عامل ان کنه ریز قرمز است،عشقه نسبت به این آفت حساس و به همین علت نباید در محیط گرم و خشک ننگهداری شود.هر دو هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستور سمپاشی نمایید.غبارپاشی در دفع آفت موثر است.

نکته:

۱.هرس کردن گیاه پاپیتال باعث رشد شاخه های جانبی و بوته ای شدن گیاهتون میشه.

۲.برگ های آسیب دیده و بیمار را حذف کنید.

۳.عشقه ابلق را هر چند وقت یکبار به روشنایی ببرید.

بیشتر بخوانید:

گل لب از نادرترین گل جهان
آشنایی با گیاه یوکا
گیاه داروئی صنعتی گوار

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا