گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

چشم‌انداز روشن واحدهای تولید خوراک آبزیان چهارمحال و بختیاری

توان پذیرش سرمایه‌گذار در بخش آبزیان چهارمحال و بختیاری با توجه به قطب و برند بودن آبزیان در این استان به گونه‌ای است که امید می‌رود با افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش رقابت، کیفیت و تولید محصولات نیز افزایش یابد.

اهمیت ماهی به عنوان یک نوع گوشت سفید با ارزش غذایی بالا، هضم آسان، درصد پروتئین بیشتر ، نسبت به برخی گوشت‌ها، پایین‌تر بودن میزان چربی، کلسترول و اوره منجر به افزایش تولید و مصرف ماهیان سردآبی و گرم آبی پرورشی شده است.

افزایش پرورش و تولید این آبزیان ضرورت تهیه غذا به عنوان یک اصل اجتناب ناپذیر برای آنها را بیشتر آشکار می‌سازد.

با توجه به پتانسیل موجود در زمینه آبزی‌پروری و افق دراز مدت توسعه شیلاتی کشور، تولید خوراک آبزیان به لحاظ کمی و کیفی مطابق با برنامه های توسعه کشور و افزایش بازده اقتصادی پرورش آبزیان اهمیت بسیاری دارد.

با توجه به اینکه چهارمحال و بختیاری رتبه نخست کشور در پرورش ماهیان سردابی را دارد، اهمیت احداث کارخانه‌های مرتبط با زنجیره آبزیان در استان یک ضرورت به نظر می‌رسد، ضرورتی که سرمایه‌گذاران به خوبی آن را درک کرده‌اند و پا در این عرصه گذاشته‌اند.

همت بخش خصوصی در این زمینه به گونه‌ای است که امروز خوراک آبزیان پای خود را در سبد صادراتی استان نیز باز کرده است.

به گفته معاون سلامت دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در سه ماه نخست امسال بیش از ۲۴۶ تن خوراک آبزیان با نظارت بهداشتی و قرنطینه‌ای به کشورهای آذربایجان، عراق و تاجیکستان صادر شده است.

حسین صالحی، رونق صدور مواد غذایی سالم و مشتری‌پسند استان در خارج از کشور را دستاورد مهم دولت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، خودکفایی و اشتغالزایی عنوان کرد.

تحریم‌ها از نظر گمرکی هزینه بالایی روی دوش تولیدکننده قرار داده است

مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولید خوراک آبزیان در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برای تولید خوراک آبزیان حداقل بیش از ۶۰ تا ۷۰ نمونه ماده نیاز است، اظهار داشت: خوراک آبزیان نیز مانند دیگر محصولات و موادی که در بازار هستند از فاکتورهای زیادی نیز تاثیر می‌پذیرد که یکی از آنها بحث تحریم است.

دبیر رضایی با اشاره به تاثیر نوع فناوری و کیفیت به کار رفته در تولید قیمت خوراک آبزیان، افزود: برخی کارخانه‌ها بدون کار کارشناسی و ناظر بهداشتی اقدام به تولید می‌کنند، بعد هم می‌گویند قیمت خوراک تولیدی‌شان ارزان است در حالی که نوع موادی که برای تولید خوراک استفاده می‌شود، بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه تامین لوازم یدکی و واردات آنها به دلیل تحریم‌ها از نظر گمرکی هزینه بالایی روی دوش تولیدکننده می‌گذارد، ادامه داد: هر میزان فناوری (تکنولوژی) مورد استفاده در فرایند تولید خوراک پیشرفته‌تر باشد، هزینه نگهداری و به دنبال آن قیمت محصول نهایی نیز بالاتر می‌رود.

مدیرعامل شرکت تولید خوراک آبزیان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: تولید خوراک آبزیان با کیفیت در سایه نظارت‌های خاص دستگاه‌های ذیربط مانند جهادکشاورزی و دامپزشکی و همچنین استانداردهای موجود ممکن می‌شود.

ویتامین مورد نیاز تولید خوراک آبزیان از خارج کشور تامین می‌شود

رضایی با بیان اینکه هر اندازه کیفیت خوراک بالاتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر می‌شود، تصریح کرد: ۱۰۰ درصد ویتامین‌ها و پرمیکس‌ها به عنوان ماده اصلی خوراک آبزیان، همه خارجی هستند که قیمت آنها از قبل از عید تاکنون سه تا چهار برابر افزایش داشته است.

وی با اشاره به تاثیرپذیری هزینه‌های کارگری، نگهداری و بسته‌بندی از بازار عمومی کشور، خاطر نشان کرد: صنعت تولید خوراک آبزیان جدا از صنعت و بازار کشور نیست، بنابراین افزایش قیمت محصول با توجه به شرایط کنونی طبیعی است.

مدیرعامل شرکت تولیدکننده خوراک آبزیان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: مساله مهم این است که شرکت تولیدکننده خوراک آبزیان در قبال سلامت جامعه و محصولی که تولید می‌کند، پاسخگو باشد.

ضرورت نهادینه‌سازی مصرف ماهی در جامعه 

رضایی با انتقاد از جانیفتادن فرهنگ مصرف ماهی به عنوان یک منبع پروتئینی بی‌خطر در جامعه، بیان کرد: اگر ماهی جای خود را به درستی در سبد خانوارها پیدا کرده بود، با متناسب شدن عرضه و تقاضا، خلا اقتصادی در این زمینه برطرف می‌شد.

وی به شیوع کرونا و بر هم خوردن تناسب عرضه و تقاضا اشاره کرد و گفت: به تناسب اینکه آبزی‌پروران معقتدند خوراک آبزیان گران شده است، تولید ما نیز باید متناسب با درخواست‌ها باشد، در شرایط کنونی خیلی از آبزی‌پروران بواقع قادر به پرداخت بدهی خود به کارخانه‌ها نیستند، از این رو به تناسب کارخانه‌ها  نیز به واردکنندگان بزرگتر بدهکارند و شاید قادر به تامین مواد اولیه نباشند، که این نیاز به همکاری بیشتر کارخانه و آبزی‌پرور دارد.

مدیرعامل شرکت تولیدکننده خوراک آبزیان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در کنار تحریم‌ها به عنوان یک مشکل بزرگ که روی همه چیز از مواد اولیه تا لوازم یدکی و ماشین آلات اثر گذاشته‌اند، بی‌ثباتی و تغییر روزانه قوانین، دست و پاگیر و تولیدکننده را سردرگم کرده است.

تولید بیش از ۴۰ درصد خوراک آبزیان سردابی کشور در چهارمحال و بختیاری

معاون صنایع تبدیلی و تکمیلی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه در سه سال گذشته سرمایه‌گذاری و استقبال مردمی در بخش صنایع کشاورزی و غذایی در استان چند برابر شده است، بیان کرد: سال گذشته شاهد رشد ۳.۱۰درصدی سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی استان بودیم در صورتی که متوسط رشد اقتصادی کشور در بخش کشاورزی حدود هشت درصد بوده است.

طهمورث فتاحی با اشاره به تولید بیش از ۴۰ درصد خوراک آبزیان سردابی کشور در استان، افزود: این واحدها علاوه بر تامین نیاز حدود ۲۵ هزار تنی مزارع پرورش ماهی استان، خوراک آبزیان ۲۶ استان دیگر کشور را نیز تامین می‌کنند.

وی با بیان اینکه تنها واحدهای صادرکننده بخش صنایع کشاورزی واحدهای تولید خوراک آبزیان استان هستند، تصریح کرد: خوراک آبزیان تولیدی در استان علاوه بر تامین نیاز داخل به کشورهای همسایه، اروپایی و آسیای میانه نیز صادر می‌شود.

معاون صنایع تبدیلی و تکمیلی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: سال گذشته بیش از ۱۰ میلیون یورو خوراک آبزیان به عراق، تاجیکستان، افغانستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان از این استان صادر شد.

سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در زنجیره تولید آبزیان استان

فتاحی، صنعت اول کشاورزی در استان را زنجیره تولید خوراک آبزیان برشمرد و بیان کرد: تاکنون بیش از یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش خوراک آبزیان و زنجیره تولید ماهی در استان انجام شده است.

وی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با تکمیل واحدهای در حال احداث که ۱۰۰ درصد توسط بخش خصوصی انجام می‌شود بدون شک در سال‌های آتی به تولیدکننده اول خوراک میگو، ماهیان خاویاری، ماهیان گرمابی و سایر ماهیان پرورشی تبدیل می‌شویم.

معاون صنایع تبدیلی و تکمیلی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه استان توان پذیرش سرمایه‌گذار در بخش آبزیان را دارد، تاکید کرد: با توجه به اینکه استان در بخش آبزیان قطب و برند است هر میزان در این بخش سرمایه‌گذاری شود رقابت، کیفیت و تولید بالاتر می‌رود.

تکمیل زنجیره آبزی‌پروری در چهارمحال و بختیاری

فتاحی با اشاره به تکمیل زنجیره تولید آبزیان در استان، خاطرنشان کرد: هم اینک از صفر تا ۱۰۰ صنعت آبزی‌پروری یعنی مراحل تولید خوراک، فرآوری و بسته‌بندی، تولید تخم ماهی چشم‌زده و تکثیر آبزیان در استان انجام می‌شود.

وی استان را قطب اول آبزیان در کشور دانست و گفت: این مهم علاوه بر امکاناتی که دولت‌ها فراهم کردند حاصل تلاش بخش خصوصی نیز بوده است.

معاون صنایع تبدیلی و تکمیلی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: نوسانات به خصوص برای تامین مواد اولیه روی تولیدات اثرگذار بوده است ولی با همه این اوضاع با توجه به آماده بودن زیرساخت‌ها در استان پیش‌بینی ما برای سال جاری افزایش تولید نسبت به سال گذشته است.

به گزارش ایرنا، سالانه یک میلیون و ۵۰۰هزار تن انواع محصولات کشاورزی در  استان تولید می شود که حدود ۲۳ هزار تن آن در بخش شیلات و ماهیان سردآبی است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا