گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاگياه

 خواص و مضرات آویشن

آویشن گیاهی است از خانواده نعناع که احتمالاً شما از آن به عنوان ادویه استفاده می کنید.

خواص و مضرات آویشن برای پوست، مو، قلب، عفونت و جوش صورت که یکی از گیاهان معطر است که به عنوان ادویه و داروی گیاهی مورد استفاده قرار می گیرید.

آویشن درختچه ای کوتاه و پر شاخه است. شاخه های علفی آن پوشیده از برگ هایی در قسمت فوقانی ساقه است. گل های سفید ریز آن به طور چتری و منفرد می رویند. میوه آن فندق چهار قسمتی است.

گیاه آویشن گیاهی است علفی با ساقه های کرکدار و سفید از خانواده نعناع (Lamiasceae) که سرشاخه های گل دار و برگ، آن قابل استفاده می باشد.

آویشن گیاهی است با خاصیت گرم و خشک یعنی بلغمی و ضد رطوبت است. این گیاه از دیدگاه طب سنتی ایران به‌عنوان دارو شناخته می‌شود و فاقد اثرات غذایی در بدن است.

ماده اصلی این گیاه تیمول است که خاصیت‌های ضدالتهابی زیادی دارد. خواص آویشن بسیار گسترده است به‌نوعی که از درمان انواع بیماری‌ها تا سلامت و زیبایی پوست و مو می‌توان از آن استفاده کرد.

از برگ این گیاه در فرآورده‌های غذایی و همچنین از اسانس گیاه در نوشیدنی‌ها و صنایع دارویی، بهداشتی و آرایشی استفاده متنوعی می‌شود. روغن آویشن دارای خواصی نظیر ضداسپاسم، بادشکن، ضد قارچی، ضد باکتریایی، ضدعفونی‌کننده، ضد کرم، ضد رماتیسم، خلط‌آور، آنتی‌اکسیدان، نگهدارندِ طبیعی غذا و تاخیردهنده پیری پستانداران هست.

اسانس آویشن ازجمله ده اسانس معروف می‌باشد که جایگاه خاصی در تجارت جهانی دارد.

بیشترین کاربرد آن به صورت پودر برگ است.

خواص آویشن:

  • جلوی تعریق زیاد پاها را می‌گیرد.

  • متوقف کردن سرفه.

  • جلوگیری از نفخ معده:

آویشن حاوی ترکیبات تلخ مزه‌ای است که می‌تواند به هضم غذا کمک کند. اگر دچار نفخ، سنگینی، گرفتگی عضلات معده و هر نوع مشکل مربوط به دستگاه گوارش هستید بعد از غذا از آویشن استفاده کنید.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن:

آویشن سرشار از ویتامین C است و همچنین منبع خوبی برای ویتامین A است. اگر احساس سرما خوردگی کردید ، آویشن می تواند به شما در بازگشت به سلامتی شما کمک کند. یکی دیگر از مزایای سلامتی آویشن: منبع خوبی از مس ، فیبر ، آهن و منگنز است.

  • سلامت قلب را ارتقا می بخشد.

  • درمان آفت و بوی بد دهان :

آویشن یک گیاه ضدعفونی کننده و التیام بخش است. برای همین می‌توان از آن برای درمان آفت‌ها و التهاب لثه و همچنین برای پایان دادن به کابوس بوی بد دهان استفاده کرد.

  • آنتی اکسیدان قدرتمند:

آویشن منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان ها مانند آپیژنین ، لوتولین ، ساپونین ها و تانن ها است. این ترکیبات آنتی اکسیدانی قبل از ایجاد آسیب و استرس اکسیداتیو به خنثی کردن رادیکال های آزاد کمک می کنند. آویشن و آهن اغلب برای حفظ تعادل بهتر و کاهش احتمال بروز استرس اکسیداتیو در کنار هم جمع می شوند.

  • مقابله با برونشیت، آنژین، سینوزیت و گریپ:

آویشن برای مقابله باعفونت‌های مجاری تنفسی فوق‌العاده است. این گیاه شگفت انگیز باعث تعریق بیشتر می‌شود و همین امر تب را کاهش می‌دهد. آویشن با سرماخوردگی مقابله کرده و ضد اسپاسم است برای همین سرفه را از بین می‌برد.

  • حفظ سلامت پوست:

آویشن با از بین بردن باکتری های که باعث ایجاد مشکلات پوستی مختلف میشوند ، در حفظ سلامت پوست کمک میکنند.

  • خواص دیورتیک:

این گیاه با افزایش میزان ادرار در از بین بردن نمک های اضافی ،آب و سایر سموم کمک میکند. همچنین برای افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیه نیز مفید میباشد.

  • باعث خواب آرام و کاهش خستگی:

مصرف چای آویشن همراه با عسل سبب می شود، خواب آرام داشته باشید. روغن آویشن دارای اثرات آرام بخش عالی است و میتواند خستگی را کاهش دهد و خلق و خوی را بهبود بخشد.

مضرات آویشن:

طبق آنچه در ادامه این بخش خواهید خواند آویشن با وجود مزایای مختلف برای بدن، یک سری مضرات و عوارض جانبی نیز دارد که عبارتند از:

۱.غشا مخاطی را تحریک می کند.

۲.ممکن است که باعث ایجاد آلرژی به آویشن شوید.

۳.بر تیروئید تاثیرات بدی دارد.

۴.در دوران بارداری و شیر دهی از استفاده آن اجتناب کنید:اویشن درمان قاعدگی را تحریک میکند، پس این احتمال وجود دارد که زنان باردار را در خطر سقط جنین قرار دهد.

۵.روغن آویشن سلامت قلب را به خطر میاندازد:فرض میشود که دز زیاد یا آلرژی به خانواده نعنائیان باعث بروز این مشکلات میشوند.

۶.با برخی داروهای تجویزی تداخل پیدا میکند:کسانی که داروهای ضد تیروئید استفاده میکنند باید از آویشن اجتناب کنند.

 

 

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا