گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هامتفرقه

مهمترین خواص زعفران

زعفران، که به ادویه طلایی نیز معروف است؛ سالهاست که به غذاهای ما طعم و رنگ و بوی خاصی می بخشد. تحقیقات نشان داده که این ادویه گران قیمت می تواند به عنوان آنتی اکسیدان به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند و سطح انرژی را بالا ببرد. با ما همراه باشید تا با مهمترین خواص زعفران آشنا شوید.

زعفران، که به ادویه طلایی نیز معروف است؛ سالهاست که به غذاهای ما طعم و رنگ و بوی خاصی می بخشد. تحقیقات نشان داده که این ادویه گران قیمت می تواند به عنوان آنتی اکسیدان به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند و سطح انرژی را بالا ببرد. با ما همراه باشید تا با مهمترین خواص زعفران آشنا شوید.

افزایش ایمنی بدن

مصرف منظم زعفران گلبول های سفید خون را افزایش می دهد. این در حالیست که منجر به افزایش گلبول های قرمز خون نمی گردد در نتیجه مشکلاتی از قبیل غلظت خون نمی تواند از تاثیرات مصرف زیاد زعفران باشد.
هم چنین، جلوگیری از فعالیت ویروسی در سلول های بدن دلیل دیگری برای اثبات ادعای افزایش سیستم ایمنی بدن شما توسط زعفران می باشد.

افزایش گردش خون

یکی دیگر از خواص زعفران، افزایش گردش خون می باشد. اگر می خواهید سلامت متابولیسم خود را حفظ نموده یا بهبود ببخشید، مصرف زعفران ایده خوبی خواهد بود. زعفران برای بهبود گردش خون در بدن بسیار ضروری است. بنابراین، باعث افزایش سوخت و ساز بدن و درمان اختلالات کلیه، مثانه و کبد می شود.

غلظت بالای آهن زعفران، گلبول‌های قرمز خون شما رو افزایش می‌دهکه در نتیجه با رسوندن اکسیژن به اندام‌های بدن، باعث افزایش گردش خون می‌شود.

محافظت از سلامت قلب

زعفران با افزایش ظرفیت پمپاژ قلب، به لطف حضور کائمفرول، خظر سکته قلبی و مشکلات عروقی را کاهش می دهد.
تحقیقات بسیاری تاثیر زعفران بر کاهش مشکلات قلبی را اثبات کرده است. احتمالا دلیل این موضوع سوختن کلسترول در حالی که بدن کروسین را به کروستین تبدیل می کند، می باشد.

کنترل دیابت

خواص دیگر زعفران در کنترل دیابت است که عصاره زعفران پانکراس را از آسیب محافظت می کند و موجب بهبود حساسیت به انسولین در بدن می شود. با افزایش سطح انسولین و تقویت حساسیت به انسولین، زعفران یکی از بهترین ادویه ها برای جلوگیری از دیابت است.

کاهش اضطراب

بخش بسیار بالایی از ترکیبات فعال زعفران بر روی سیستم غدد درون ریز تاثیر گذار است و این ترکیبات می توانند به آزاد سازی هورمون های مفید که برای حفظ و تقویت سلامت بدن موثر هستند کمک خوبی برسانند. جالب است بدانید که زعفران توسط بسیاری از سازمان های تحقیقاتی حرفه ای به عنوان یک گیاه ضد افسردگی طبیعی شناخته شده است، لذا پیشنهاد می کنیم مصرف این ادویه را از دست ندهید تا حسی آسوده را تجربه کنید.

تقویت قدرت استخوانی

زعفران با افزایش سطح استروژن ها که برای رشد و ترمیم استخوان ها لازم است به سلامت استخوان های بدن کمک می کند. زعفران حاوی برخی ترکیبات معدنی و آلی است که برای بهینه سازی مصرف غذایی به خصوص دریافت کلسیم، ضروری است.

بهبود عملکرد عصب

از خواص دیگر زعفران ، بهبود عملکرد عصب می باشد که مصرف زعفران باعث بهبود سلامت عصبی شما می شود. دلیل این امر این است که این ادویه حاوی مقادیر زیادی ویتامین B ،به خصوص ویتامین B6 است. ویتامین B6 به سیستم عصبی ما کمک می کند تا عملکرد یکنواختی داشته باشد. بنابراین، احتمال ابتلا به بیماری هایی که ناشی از عملکرد ضعیف عصبی هستند، کاهش می یابد.

ضد افسردگی

زعفران روی سروتونین در مغز و نحوه فعالیت آن تاثیر دارد. اتصال سروتونین به برخی سلول های تحریک کننده، علایم افسردگی را بروز می دهد. همچنین شرایط بیولوژیک و عوامل خاصی مانند زایمان، هورمون های ژنتیک، بارداری و یائسگی در افسردگی موثر هستند.

زعفران افزایش دهنده تمرکز حواس است و در پیشگیری از آلزایمر و پارکیسون موثر می باشد زعفران در درمان دردهای عصبی و کم خوابی موثر می باشد.

جلوگیری از سرطان

بر اساس برخی از تحقیقات، گزارش شده است که زعفران دارای خواص پیشگیری از سرطان می باشد. آنتی اکسیدان و مواد مؤثر زعفران ، اثر رادیکال های آزاد در بدن را مسدود کرده و جهش DNA را که منجر به رشد بیش از حد سلول ها می شود، مهار می کند.

کاهش اختلالات معده

ذات آرام بخش و ضد التهابی ای که زعفران دارد موجب آرام کردن معده می شود و التهاب های آنرا کاهش می دهد. همچنین زعفران می تواند به راحتی یبوست، نفخ، گرفتگی و بقیه شرایط جدی مثل زخم معده را از بین ببرد.

مبارزه با التهاب و کاهش درد

زعفران حاوی فلاونوئیدها، تانن ها، آنتوسیانین ها، آلکالوئیدها و ساپونین ها است که می توانند به عنوان آنتی اکسیدان ، باعث کاهش التهاب موجود در بدن می شوند.

بیشتر بخوانید:

کشت گیاهان داروئی “زعفران”
مختصری در مورد زراعت زعفران
مراحل تولید زعفران

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا