گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

تقویت کلکسیون‌های منابع ژنتیکی زراعی و باغیٍ؛ تکمیل کلکسیون انگور ایستگاه تحقیقات کاشمر با ۱۸۰ ژنوتیپ

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی در جلسه ارائه گزارش عملکرد سال 1398 یکی از مهمترین فعالیتهای شاخص مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی در سال 98 را جابجایی و انتقال مکان برخی از بخشهای تحقیقاتی با هدف تسریع در راه اندازی آزمایشگاه مرکزی این مرکز برشمرد و از دیگر شاخص های فعالیتی این مرکز به تقویت کلکسیون‌های منابع ژنتیکی زراعی و باغی اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در راستای سلسله جلسات ارائه گزارش عملکرد سال ۱۳۹۸″ مراکز و موسسات تابعه سازمان، کامبیز بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ­در زمینه ارتقاء کلکسیونها، برگزاری عالی جشنواره روز ملی مزرعه و ساماندهی بخشها و آزمایشگاه ها خواستار کمک به استان های همجوار در زمینه فنی و ارتقای آموزش های کارآفرینی و اندازه گیری اثر بخشی این آموزش ها شد.

دکتر بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در حوزه توانمند سازی بخش خصوصی و ارتباط با شرکت های کشت و صنعت بر لزوم افزایش همکاری با بخش خصوصی نظیر آستان قدس رضوی، افزایش درآمد حاصل از طرح های پژوهشی و فناوری و افزایش آموزش کارشناسان پهنه تاکید نمود.

دکتر اقنوم رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، در تشریح مهمترین فعالیتها و دستاوردهای شاخص این مرکز از جابجایی و انتقال مکان برخی از بخش های تحقیقاتی با هدف تسریع در راه‌‍اندازی آزمایشگاه مرکزی این مرکز و جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی و تسریع در انجام کارهای بین بخشی نام برد و عنوان نمود: یکی از تاکیدات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ساماندهی آزمایشگاه ها بوده است که در همین راستا، کلیه تجهیزات و امکانات آزمایشگاه ها بررسی و نسبت به یکپارچه سازی آنها اقدام شد.

وی افزود: در همین راستا ابلاغ پست مسئول امور آزمایشگاه های مرکز و بررسی و ساماندهی پست سازمانی کارشناسان شاغل در آزمایشگاه ها و انطباق پست با فعالیت ها صورت پذیرفت.

اقنوم در ادامه معرفی فعالیت های شاخص مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، از عمده فعالیت های این مرکز در راستای تقویت کلکسیون‌های منابع ژنتیکی زراعی و باغیٍ؛ به تکمیل کلکسیون انگور ایستگاه تحقیقات کاشمر با ۱۸۰ ژنوتیپ، ساماندهی کلکسیون های درختان میوه گلمکان، تکمیل کلکسیون گیاهان داروئی ایستگاه طرق، جمع آوری منابع ژنتیکی ریواس، احیا و تکثیر منابع ژنتیکی گیاهان علوفه ای، حفاظت از کلکسیون منابع ژنتیکی زعفران و احیا و ارزیابی توده های بومی زیره سبز اشاره نمود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، در ادامه راه‌اندازی آزمایشگاه کشت بافت انگور ایستگاه تحقیقات کاشمر، احداث باغات جدید پسته در ایستگاه فیض‌آباد و گناباد را از دیگر فعالیت های این مرکز در سال ۹۸ خواند و عنوان نمود: طراحی و ساخت دستگاه خشک‌کن زعفران در ایستگاه گناباد و دستگاه خشک کن بذر ذرت در ایستگاه طرق از دستاوردهای فعالیتی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی در سال ۹۸ بوده است.

وی همچنین به تکمیل بخشی از سالن چند منظوره ورزشی- آموزشی و به روزرسانی و افزایش میزان آبدهی چاه‌ها و آبخوان‌ها اشاره کرد و یکی از شاخص های مهم فعالیتی سال ۹۸ این مرکز را، افتتاح بخش تحقیقات و آموزش زعفران و برگزاری نشست‌های کمیته ملی و فنی زعفران دانست.

 اقنوم گفت: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، با عضویت در مجامع و کمیته‌های متعدد استان در زمینه‌هایی مانند اجرای طرح ارتقاء بهره‌وری آب کشاورزی، در قالب طرح همیاران آب فعالیت‌های چشمگیری را داشته است، به طوریکه طی ابلاغی از سوی استانداری خراسان رضوی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی به عنوان مرجع علمی در زمینه بهره‌وری آب کشاورزی معرفی شد.

“در طرح همیاران آب سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی بایستی از طریق بهبود بهره وری آب در کاهش برداشت حدود ۳۵۶۰۰ میلیون متر مکعب در یک برنامه ۵ ساله اقدام گردد.

جلسه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، با حضور بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش­ و ترویج کشاورزی، رسول زارع قائم مقام،  سعیدیان مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان، معاونان و مدیران کل ستادی سازمان با اقنوم رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، به صورت مجازی برگزار شد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا