گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاگلخانهگياه

نگهداری گیاه اپارتمانی آگلونما

گل آپارتمانی آگلونما، فواید بسیاری برای سلامتی دارد و طبق تحقیقات ناسا در لیست گیاهان تصفیه کننده هوا جای می‌گیرد. این گیاه زیبا آلودگی ها و مواد شیمیایی موجود در هوا را جذب کرده و به جای آن اکسیژن تولید می کند.

آگلونما (aglaonema) که به چینی همیشه سبز معروف است ، یک گیاه زینتی محسوب می‌شود.علاوه بر این این گیاه زیبا بومی مناطق جنوب شرق آسیا است( مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری).در واقع آگلونما به سبب تنوع رنگبندی بسیار بالا ، یکی از محبوب‌ترین گیاهان رنگی بین مردم می‌باشد.به طور متداول از آگلونما به عنوان یک گیاه رومیزی استفاده می‌شود.البته گونه‌های بزرگ و غول پیکر را در مراکز اداری یا تجاری به شکل گلدان‌های ایستاده به کار می‌گیرند.میزان رشد آگلونماها از آرام تا متوسط است. گس اگر به دنبال گیاهی با رشد سریع هستید ، آگلونما برای شما مناسب نیست.البته میزان رشد هر گونه با دیگری متفاوت است. این تفاوت در رشد علاوه بر گونه ، به نور محیط هم بستگی دارد.آگلونماها در نور کم رشد کمتری دارند. پس اگر دوست دارید شاهد زیبایی و شکوه بیشتر آگلونمای خود باشید ، آن را در نور مناسب قرار دهید.

برگ و ساقه آگلونما

آگلونماها از لحاظ ظاهری به یک شکل هستند. تنها تفاوت میان گونه‌های مختلف آگلونما ، رنگبندی و میزان نور مورد نیاز است.

آگلونماها برگ‌هایی بزرگ و بیضی شکل و براق دارند. این برگ‌ها از طریق ساقه‌هایی کوتاه به ریشه گیاه متصل می‌شوند. با دقت روی برگ‌ها مشاهده می‌کنید که آنها مانند جای تا شدن کاغذ ، یک خط در وسط خود دارند.

در روند رشد آگلونما ، برگ‌ جدید یا از میان برگ‌های قدیمی می‌روید یا به صورت پاجوش کاملا مستقل شروع به رشد می‌کند.

اگر برگ گیاه شما بیش از حد آویزان ششده بود می‌توانید آن را با چند برگ دیگر در یک روزنامه بپیچید. بعد از چند روز روزنامه را باز کنید. خواهید دید که برگ‌ها بالا ایستاده‌اند.

اگربرگ‌های آگلونمای شما زرد شده است می‌تواند به سه علت خشکی زیاد ، رطوبت زیاد یا آفت باشد.

اگر برگ‌های پائینی گیاه زرد شده اند نگران نباشید. این یک رفتار طبیعی گیاه است که بزرگ شدن و بلندتر شدن آن را به دنبال خواهد داشت.

گل آگلونما

اگر آگلونمای خود را به خوبی نگهداری کنید ، شاهد گلدهی آن خواهید بود.

گل‌ها از لحاظ ظاهری به رنگ سفید هستند و شکلی شبیه به گل اسپاتی فیلوم دارند.

البته گل‌های آگلونما گاهی جای خود را به میوه‌هایی به رنگ قرمز می‌دهند. این که گیاه شما گل خواهد داد یا میوه ، مسئله‌ای است که از ظاهر آن مشخص نیست. به هر حال هر وقت شاهد گلدهی یا میوه‌دهی آگلونما بودید به خود یک آفرین بگویید. چون نشان می‌دهد که شما به خوبی از گیاه خود نگهداری کرده‌اید.

 نکته قابل توجه درباره گلدهی آگلونما این است که نباید بگذارید گل به مدت طولانی باقی بماند. پس از گل دادن گیاه ، گل را با یک وسیله تیز و با دقت از گیاه جدا کنید. گل آگلونما سبب تضعیف گیاه اصلی می‌شود. به همین سبب جدا کردن آن از گیاه به نفع گیاه مادر است.

دقت کنید که میوه‌های آگلونما سمی هستند. مراقب باشید تا کودکان و حیوانات میوه‌ها را نخورند. به طور کلی بسیاری از گیاهان خانگی سمی هستند.

گونه‌های آگلونما

آگلونماها رنگ‌های بسیار متنوعی دارند که میزان نور مورد نیاز آنها به رنگ گیاه بستگی دارد.

آگلونما بلک

آگلونما بلک یکی از گونه‌های بسیار معروف از خانواده آگلونما است.

این گونه برگ‌هایی به رنگ سبز تیره دارد که در قسمت‌های کوچکی با سبز روشن ترکیب شده است.

آگلونمای بلک یک گیاه مناسب برای محیط‌های کم نور است. چون برگ‌های تیره این گیاه برای تشکیل رنگدانه به نور کمتری نیاز دارند.

آگلونما سفید

یکی از گونه‌های زیبای آگلونما ، آگلونمای سفید است.

این گونه به دلیل داشتن برگ‌هایی به رنگ سبز مایل به سفید ، به آگلونمای سفید معروف شده است.

با توجه به رنگ این گونه ، بدون شک توجه می‌شوید که به نور زیاد احتیاج دارد. پس اگر نور زیاد در محیط مورد نظرتان ندارید ، از خرید این گیاه خودداری کنید.

آگلونما کاهویی

این گونه برگ‌هایی به رنگ کاهو دارد که روی آن به چند شکل رده‌های سبز تیره به وجود می‌آید.

آگلونمای کاهویی نیز به نور مناسب نیازمند است. اما نه به اندازه آگلونمای سفید. میزان نور مورد نیاز این گونه، بین نور مورد نیاز آگلونمای بلک و سفید است. یعنی نوری متوسط رو به بالا. چون این گونه در نور کم طراوت خود را از دست می‌دهد.

آگلونما قرمز

آگلونمای قرمز یکی از گونه‌های پرطرفدار آگلونما است.این گونه به دلیل داشتن رنگدانه در برگ‌ها به نور زیاد محتاج است. در واقع برای به وجود آمدن لکه‌های قرمز رنگ  گیاه باید نور کافی دریافت کند. در صورت کمبود نور ٬ گیاه رنگ قرمز را از دست داده و رفته رفته برگ‌ها به رنگ سبز در‌می‌آیند.

نگهداری آگلونما

نور آگلونما

گونه‌های مختلف آگلونما نور میزان نور متفاوتی را نیاز دارند.

به طور کلی برای محیط‌های پر نور می‌توانید از گونه‌های رنگی استفاده کنید. چون همانطور که در بالا اشاره شد ، گونه‌های رنگی برای تشکیل رنگدانه به نور زیادتری احتیاج دارند.

باتوجه به این ویژگی ، آگلونمای بلک تنها گونه‌ای است که در نور کم نیز رشد می‌کند.آگلونمای کاهویی به نور متوسط نیاز دارد.نهایتا آگلونمای سفید و آگلونمای قرمز و رنگی به نور زیاد احتیاج دارند.توجه کنید که تمامی این نور‌ها که گفته شد باید به صورت غیرمستقیم به گیاه برسد. چون تماس نور مستقیم باعث سوختگی برگ‌های گیاه خواهد شد.مثلا برای تامین نور زیاد باید گیاه را پشت یک پنجره پرنور قرار دهید. به نحوی که نور از شیشه یا پرده نازک عبور کند و به گیاه برسد. برای تامین نور متوسط نیز به همین صورت است با این تفاوت که گیاه باید جلوی یک پنجره با نور متوسط قرار بگیرد.به طور کلی سرعت رشد آگلونماها کم تا متوسط است. اما قانون کلی برای رشد آگلونما این است که هر چه نور محیط بیشتر باشد ، سرعت رشد گیاه بالاتر می‌رود.یادتان باشد که آگلونما را هر چند ماه یکبار بچرخانید تا به همه نقاط گیاه نور کافی برسد.

آبیاری آگلونما 

در تابستان گیاه را به طور کامل و کافی آبیاری کنید و رطوبت را افزایش دهید.

اما در زمستان آبیاری را کاهش دهید. فقط مراقب باشید که گیاه کاملا خشک نشود.

در واقع از لحاظ زمانی تابستان حدودا هفته‌ای یکبار و در زمستان حدودا هر ۲ تا ۳ هفنه یکبار آبیاری کفایت می‌کند.

بهترین راه برای شناخت زمان آبیاری لمس سطح خاک است. اگر خاک تا عمق ۱ بند انگشت به خشکی رسیده بود ، وقت آن رسیده که گیاه را آبیاری کنید.

دمای محیط آگلونما

به طور کلی دمای معتدل زندگی انسان برای این گیاه بهترین دما است.اما به خاطر داشته باشید که محیط گرم بهتر از محیط سرد است.دقت کنید که آگلونما را در معرض وسایل گرمایشی و سرمایشی قرار ندهید.

رطوبت محیط آگلونما

آگلونما بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است. در واقع این گیاه سازگار با هوای خانه است.

اما در فصل گرما بهتر است ۲ تا ۳ بار گیاه را غبارپاشی کنید. البته قرار دادن جزیره برای گیاه نیز می‌تواند رطوبتش را تامین کند.

دقت کنید که گیاه نباید در آب غوطه ور باشد. چون در این صورت آگلونمای شما از بین خواهد رفت.

به طور کلی این گیاه در محیطی با رطوبت بالا یا گلخانه‌ای رشد بهتری خواهد داشت.

اما در عین حال می‌تواند رطوبت کمتر را تحمل کند و به خوبی با محیط خانه سازگار شود.

بروز لک‌های قهوه ای روی برگ‌ها ، خشکی محیط را نشان می‌دهد. بهتر است در این شرایط رطوبت را افزایش دهید.

خاک آگلونما 

آگلونما مانند بسیاری از گیاهان خانگی خاک سنگین را دوست ندارد. به همین دلیل بایذ یک خاک با زهکشی مناسب برایش انتخاب کنید. با اضافه کردن مقداری پومیس یا پرلیت می‌توانید احتمال پوسیدگی گیاه را کاهش دهید.

آگلونما را می‌توانید در فصل رشد با کود مایع ، کود مناسب گیاهان آپارتمانی یا کود برگدهی تغذیه کنید.

به خاطر داشته باشید که کود بیش از حد می‌تواند به تشکیل نمک یا نابودی گیاه شما منجر شود.

هرس کردن آگلونما 

به طور کلی هرس کردن نیاز اصلی آگلونما نیست. هرس آگلونما فقط در چند صورت انجام می‌گیرد:

۱- تکثیر گیاه

۲- جدا کردن برگ‌های زرد از پایین گیاه

۳- جدا کردن گل روییده شده در گیاه

آفات آگلونما 

اگر حیاط دارید یا گیاهان شما به نحوی با محیط بیرون در ارتباط هستند ، مراقب شته‌ها یا کنه‌های عنکبوتی باشید.به محض مشاهده این حشرات از آفت‌کش مناسب استفاده کنید.

تعویض گلدان آگلونما 

آگلونما در طول سال ریشه‌دهی می‌کند و گلدان را تا سال آینده از ریشه پر می‌کند.پس به دلیل کمجا شدن ریشه‌ها ، باید هر سال آگلونمای خود را به گلدانی با یک سایز بزرگتر منتقل کنید.

تکثیر آگلونما:

تکثیر آگلونما چند روش دارد که مقداری شبیه تکثیر دیفن باخیا است.

۱.تکثیر آگلونما با تقسیم کردن بوته گیاه‌ 

در این روش ابتدا بوته گیاه را از گلدان خارج می‌کنیم.با یک قیچی یا چاقو جوانه‌های گیاه را از گیاه اصلی جدا می‌کنیم.دقت داشته باشید که جوانه‌هایی را جدا کنید که حداقل دو برگ دارند و ریشه نیز زده اند.بعد از جدا کردن ، جوانه‌ها را در خاک کمپوست یا پایه پیت در یک گلدان با دهانه ۹ سانتی‌متر بکارید.دقت کنید که میزان خاک گلدان باید به نحوی باشد که ریشه هوا نرسد. پس حتما خاک را فشرده کنید.برای ریشه زدن سریعتر ، می‌توانید روی گلدان کیسه بکشید و آن را چند سوراخ کنید که هوا جریان داشته باشد.گیاه را دور از تابش مستقیم خورشید قرار دهید.دمای ۲۰ تا ۲۱ درجه سانتیگراد دمای مطلوب است.ریشه‌دهی از چند هفته تا ۲ ماه به طول می‌انجامد.بهترین زمان برای تکثیر آگلونما با این روش اواسط بهار تا اوایل تابستان است.

۲.تکثیر آگلونما با بذر 

در این روش می‌توانید با کاشت بذر یک آگلونما داشته باشید.با کاشت بذر ، گیاه شروع به رشد کردن می‌کند.با رشد مناسب ، گیاه ابتدا به گلدهی می‌افتد.پس از گلدهی گیاه میوه‌های قرمز رنگی می‌دهد. اگر می‌خواهید تولید بذر داشته باشید ٬ این میوه‌ها را باید استفاده کنید. در واقع با کاشت این میوه‌ها که حکم بذر را دارند ، یک آگلونمای جدید به وجود می‌آید.بهتر است بدانید زمان مناسب برای تکثیر آگلونما با بذر ، اواخر بهار است.اگر هدف شما تولیذ بذر نیست و یک گلدان برایتان کافی است با رسیدن گیاه به گل ، همانطور که گفته شد گل را ببرید.

۳.تکثیر آگلونما با قلمه 

در این روش مانند گیاه دیفن‌باخیا یک ساقه قوی و محکم را انتخاب می‌کنید.سپس ساقه را به قسمت‌های ۴ تا ۵ سانتی‌متری برش می‌دهید.یک سوم این قسمت‌های بریده شده را در خاک فرو کنید و خاک را مرطوب نگه دارید.دمای محیط را ۲۴ درجه تنظیم کنید. می‌توانید مانند روش‌های قبلی روی قلمه‌ها را با نایلون بپوشانید.با گذشت زمان شاهد برگدهی و رشد گیاه خواهید بود. آن زمان قلمه را به گلدان منتقل کنید.

بیشتر بخوانید:

نگهداری از گیاه آپارتمانی کروتون
پرورش و نگهداری کاج مطبق
پرورش و نگهداری کراسولا خرفه ای

 

 

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا