گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای نایبند ماسوله كویر

خانه ها در روستای نایبند به گونه ای ساخته شده اند که شباهت فراوانی به روستاهای ماسوله گیلان و ابیانه در اصفهان دارد و البته شاید شیب این منازل پلکانی کمی کمتر نسبت به آنها باشد، ولی دقیقا همانند آنها پشت بام خانه های زیرین به عنوان حیات خانه های بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد.

روستای نایبند با معماری پلکانی‌اش در طبس است که در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شهر طبس در کنار جاده طبس- کرمان واقع شده است. نایبند کوهستانی است و از کوههای جدا از هم؛ آب شلمه، علی آباد و کوه نایبند تشکیل شده است.

تابستان های بسیار گرم و آفتابی و زمستان های معتدل به همراه وجود قنات‌ها و چشمه‌هایی که آب مورد نیاز روستا را تامین می‌کند ، باعث می‌گردد اراضی این روستا همواره قابل کشت باشد.

درختان نخل و مركبات از قبیل پرتقال، نارنگی و نارنج، چشم انداز زیبا و با شكوهی به این روستای كویری داده است.

معماری پلکانی روستا

روستایی با قلعه ای كه در حدود ۳۰۰ سال پیش جهت حفاظت از روستا ساخته شده با ۴ برج در اطراف آن که سازه های بسیاری از سقف های روستای نایبندان از چوب و الیاف درختان است كه باعث خنكای بیشتر در تابستان و كاهش ضریب تخریب هنگام زلزله است. در كنار روستای نایبند اتاقكهایی سنگی به چشم می خورد كه به بافت سنتی و تاریخی روستا می افزاید.

یکی از مهمترین ویژگی های این روستا ارگانیک بودن ساختار آن است و این به معنای آن است که شکل گیری محلات روستا و بافت آن از نظم بسیار خاصی پیروی نمی کند.

خانه ها در روستای نایبند به گونه ای ساخته شده اند که شباهت فراوانی به روستاهای ماسوله گیلان و ابیانه در اصفهان دارد و البته شاید شیب این منازل پلکانی کمی کمتر نسبت به آنها باشد، ولی دقیقا همانند آنها پشت بام خانه های زیرین به عنوان حیات خانه های بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد.

جنس مصالح به کار رفته در خانه های روستای نایبند در طبس از خشت و کاهگل است و به خاطر استفاده از شن های تیره رنگ این نواحی، خانه ها به رنگ خاکستری دیده می شوند.

همچنین برای پوشاندن سقف خانه ها، تیرهایی از جنس تنه نخل و پوششی از برگ درخت خرما، در بسیاری از منازل دیده می شود.

چشمه‌های آب نایبند

وجود چشمه‌های آب سرد و گرم منحصر به فرد در نایبند، عامل حیات این روستا هستند. چشمه زردگاه و آبگرم دیگ رستم از جمله این چشمه ها هستند و عده ای نیز در اطراف آنها زندگی می کنند. با فاصله گرفتن از روستا و پیمودن ۱۰ کیلومتر به سمت راور، چشمه‌ای کوچک با آب گوگردی و درجه حرارت این چشمه آن قدر بالاست که شاید دست تان را بسوزاند. چشمه دیگری در کنار این چشمه وجود دارد که آب آن خنک است و می توانید از آن استفاده کنید.

حرارت و املاح چشمه گوگردی، برای رفع دردهای رماتیسمی و آب درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. وجود سنگ‌های سیاه در این منطقه را نیز ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی سالیان قبل می دانند که بی ارتباط به این چشمه نیست.

غارهای تاریخی روستای نایبند

در بخش هایی از کوهی که خانه های بافت قدیم روستای نایبند طبس در روی آن واقع شده است تعداد زیادی غار و سوراخ مشاهده می کنید که به گفته بومیان در قرن های خیلی دورتر مردم در آنها سکنا داشته اند و امروزه این حفره ها و دالان ها به عنوان محل هایی برای نگهداری دام مورد استفاده قرار می گیرند.

شغل اهالی روستا

شغل های اصلی مردم در روستای نایبند طبس باغداری درختان نخل می باشد. اهالی این روستا به کشت مرکبات، نخل، توت، انواع محصولات مانند گندم، جو، سبزیجات و حبوبات و عده‌ای نیز به دامداری هم مشغول هستند.

بیشتر بخوانید:

روستای بزنگان از بزرگترین روستاهای خراسان رضوی
روستای ازمیغان همزمانی با دو منطقه
روستای دیزباد نیشابور، یکی از زیباترین روستاهای پلکانی

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا