گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای ازمیغان همزمانی با دو منطقه

روستای ازمیغان به عنوان یکی از زیباترین مناطق گردشگری طبس به شمار می‌رود که دو منطقه گرم و مرطوب و گرم و خشک را به ‌طور همزمان داراست.

روستای ازمیغان از شگفت انگیزترین روستاهای ایران است که در شمال شرق استان خراسان جنوبی، شهرستان طبس واقع شده است. که به عنوان یکی از زیباترین مناطق گردشگری طبس به شمار می‌رود.

روستای ازمیغان از محدود مکان هایی است که می توانید شالیزار و نخلستان را در کنار هم ببینید.  این روستا دو منطقه گرم و مرطوب و گرم و خشک را به ‌طور همزمان داراست و پوشش گیاهی جالبی دارد. ازمیغان که در دره ای کم عمق قرار گرفته، از ابتدا تا انتهای دره اش آب فراوان جاری است، بطوریکه در این قسمت از جغرافیای گرم و خشک ایران امکان کشت برنج در آن فراهم است. بیشتر درختان نخل این روستا خودرو هستند و به ‌صورت گروهی رشد کرده ‌اند. در ‌واقع بافت درختان خرمای این روستا به‌ صورت ردیفی و باغ‌ های منظم نیست، بلکه به ‌صورت گروه ‌های ۴-۵ تایی باهم سر از خاک برآورده اند. در حد فاصل درختان نخل اراضی به ‌صورت پلکانی درآمده تا شیب منطقه گرفته شود و در درون این پلیت ‌ها شالیکاری صورت گیرد.

مردم روستای ازمیغان به فعالیت های اقتصادی از قبیل کشاورزی، دامپروری، قالیبافی و پرورش مرغ بومی مشغول هستند که مهم ترین آنها کشاورزی است که به سبب موقعیت خاص ازمیغان و وجود رودخانه های دائمی در آن کاملا رونق دارد. آب این رودخانه های دائمی بیشتر به مصرف کشاورزی و باغداری می رسد و تولید محصولات جالیزی، نخل و مرکبات و سایر میوه های هر فصل و برنج را ممکن می سازد. کشت برنج از اردیبهشت آغاز شده و از اواخر خرداد نشاء به زمین اصلی کشاورزی منتقل می گردد. برنج چمپا نام برنج خوش ‌طعم و خوش عطر ازمیغان است که بیشتر در خود روستا مصرف می شود و تنها مقداری از آن به شهر طبس فرستاده میشود.

ازمیغان دارای یک رودخانه دائمی است که با احداث بند در بالا و پایین روستا و کانال های انتقال آب، استفاده بهینه از این مایه حیات شده و سبب به بار نشستن درختانی با محصولات متنوع از جمله خرما، انگور، سیب، نارنج، پرتقال، نارنگی، آلو، شلیل، هلو، زردآلو، خرمالو، گلابی، گردو، به، بادام، خیار، جو، برنج، گندم، طالبی، خربزه، هندوانه، درخت کاج، اکالیپتوس، لاله وحشی و گل محمدی شده است.

یکی از دیدنی هایی که گردشگران از دیدن آن لذت می برند، قسمتی به نام تخت عروس است که از زیبایی خاصی برخوردار می باشد. این قسمت به خاطر وجود سنگ بزرگ سفیدی که در کف دره خود نمایی می کند، به این نام خوانده می شود. این سنگ بزرگ سفید در وسط رودخانه قرار دارد و به سبب آنکه از دو طرف آن آب در حال حرکت است، به مانند یک تخت به نظر می رسد.

بیشتر بخوانید:

روستای بزنگان از بزرگترین روستاهای خراسان رضوی
روستای اخلمد مشهد با آبشاری بکر
روستای دیزباد نیشابور، یکی از زیباترین روستاهای پلکانی

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا