گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای لزور یکی از بزرگترین روستاهای استان تهران

روستای لزور به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و جاذبه‌های ممتاز و متنوع گردشگری همیشه به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری شهرستان فیروزکوه مطرح بوده و موردتوجه قرار گرفته است.

یکی از بزرگ‌ ترین روستاهای استان تهران ، روستای لزور می باشد كه در شهرستان فیروزکوه واقع شده است. لزور با شهر تهران حدود ۱۶۵ کیلومتر فاصله دارد و در دهستان قزقانچای واقع شده است. لزور از طرف شمال با روستاهای نشل و برزنه از توابع شهرستان بابل هم مرز است. از طریق جاده تهران- فیروزکوه، پس از خروجی روستای هرانده، وارده جاده هراز به فیروزکوه بشوید و به سمت ارجمند بروید و از آنجا به راحتی می توانید روستای لزور را پیدا کنید.

زبان اصلی و بومی مردمان این روستا گویش لزوری است که از گویش‌های مازندرانی (طبری) بوده و جزء دسته زبان‌های شمال ایران محسوب می‌شود.

روستای لزور به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و جاذبه‌های ممتاز و متنوع گردشگری همیشه به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری شهرستان فیروزکوه مطرح بوده و موردتوجه قرار گرفته است.

مردم روستای لزور به شغل کشاورزی و دامداری مشغول هستند و تولید محصولاتی چون گندم، جو، سیب‌زمینی، گیلاس، گلابی، آلبالو و … را بر عهده دارند. منبع اصلی آبیاری کشاورزی روستا، رودخانه فرح رود و چشمه‌های معجز و کهریز هستند.

اماکن تاریخی در روستای لزور كه عبارتند از:

  • امامزاده معصوم در سمت جنوب شرقی روستا. بنای این امامزاده بسیار زیبا و شامل ستونی مربع ‌شکل در وسط و ۴ چشمه طاق در اطراف آن است.
  • امامزاده خوشنام در منتهی الیه شمال غربی لزور.
  • برج نیمه در فاصله حدود ۲۰۰ متری جنوب غرب امامزاده معصوم. بقایای دو ضلع از هشت ضلع و قوس گنبد بالای آن باقی است و بقیه قسمتهای آن تخریب شده است.
  • قلعه قل دوش که در شمال امامزاده خوشنام و بر صخره سمت راست تنگه ای که آب مصرفی روستا از آن تامین می شود قرار دارد. قل‌دوش دارای پلان مربع و با ابعاد ۱۸.۵ متر می‌باشد.
  • پل سنگی که در مرکز روستا و با یک دهنه ساخته شده است و عمر آن به بیش از ۱۵۰ سال می رسد.
  • دریاچه سد لزور در مرز استان مازندران و تهران قرار دارد. دریاچه این سد به معجز چشمه و سد سیاه رود هم شناخته می شود. معجز چشمه، چشمه ای است در نزدیکی این سد که قسمت عمده آب سیاه رود و سد از این چشمه تامین می شود. دریاچه شکلی شبیه به مثلت دارد و طول و عرض آن در حدود ۲۰۰ متر است. عمق دریاچه در حدود ۱۵ متر است. از لزور تا دریاچه سد آنت دهی موبایل مناسب است.

بيشتر بخوانيد:

روستای وردیج و واریش تهران
گردشگری در روستای ییلاقی آبنیک
روستاي نوا از استان مازندران

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا